B65 oa II element i OA14

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)

Re: B65 oa II element i OA14

Post by lemmts »

Jag tycker inte att man kan kräva att någon ska utföra gratisjobb (dvs att SSC tar fram nya filter utan kostnad). Men visst är det frustrerande att det inte finns någon filterbeskrivning. Själv längtar jag efter att få uppgradera mina OA 116.

En lösning skulle kunna vara att någon utanför SSC tog fram ett filter som sedan auktoriserades av SSC. Genom åren har det ju visat sig att här på CarlsonPlanet finns många duktiga konstruktörer (själv har jag inte den kunskapen). Det skulle innebära en betydligt mindre insats för stiftelsen.

/Lasse
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by tjus »

Vet inte om någon krävt att det skall vara gratis. Det som är det underliga är att man tagit fram ett nytt element utan någon filter modifiering. För mig skulle det tillfälligt räcka med ett tips om vad som man ev skulle behöva förändra i filtret tills det att SSC har tagit fram en officiell modifiering, gratis eller mot en kostnad, strunt samma.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Mja asså jag vet inte om jag håller med er. Nu har ju SSC en plan att ta fram en diskant som kan användas för uppgraderingarna då CT62 tog slut och att det har kommit fram ett baselement i förtid gör inte att de borde avvika från den planen. Man kanju som potentiell uppgraderare tänka sig oändligt antal kombinationer. CT62 med Serie 1 basar. MT24 med serietvå basar med gummikant. B65oa II med orginaldiskanter o s v. Det är inte rimligt att SSC ska ta fram filter till alla dessa kombinationer. Personligen vet jag inte ens om det är SSCs uppgift att i all oändlighet stå för fiolerna för att moderniseringar av alla befintliga Carlssonmodeller ska finnas tillgängliga. Om jag förstår det rätt så hade Stig själv ingen tanke på att hålla gamla modeller under armarna. Men om SSC bedömer att det är deras uppgift så är det så att de bestämmer vilka kombinationer av element som kan vara aktuella att stödja. Då är det rimligt att vänta tills kombinationen B65oa II och KT23 finns framme innan filtren tas fram. Sen om de väljer att offentliggöra hur filterna ser ut och bara ta in pengarna på licenser på elementen eller vilja ta in pengar på beskrivningarna också så är det deras ensak.

Ang de uppgraderingssatser som Larsen och jag håller på att ta fram för OA50, OA51, OA52 samt OA58 så kommer de att offentliggöras så man själv får välja var man vill köpa delarna. Dock kommer det troligen alltid att vara smidigast att köpa dom från John.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by tjus »

Mycket synpunkter i frågan visar väl att det trots allt finns ett behov av detta. För mig spelar det egentligen inte så stor roll vem som administerar och tar fram detta. Om SSC inte anser det som sin uppgift att fram några filter anvisningar för de tänkbara konfigurationer som finns tillgängliga har jag inga synpunkter på även om detta förefaller lite märkligt med tanke på all den information som finns på "planeten" om att förvalta arvet efter Stig. Kan inte heller kommentera hur kostsamt det är att ta fram nya filter för de olika kombinationerna jämfört med att utveckla nya element exempelvis. Och i vissa kombinationer blir ju nyttan med nya element verkningslös utan ett nytt filter, om detta krävs. Det var ju det som min initiala fråga gällde.

Den frågan är till viss del besvarad, ja en filter modifikation borde till. Någon som tror sig veta hur en dylik modifiering av ett OA 14 filter som kör orginal diskanter och B65oa II bas får gärna tala om detta för mig. Har inget emot att labba och prova, men jag har inte den filter KOMPETENSEN själv.

Hälsningar Lars
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Jag håller väl oxå eg. med Nagref...

Men... -debatten om detta kommer ju dock från det faktum att SSC sade i juni 2006 att filtermoddar för OA50, OD11, OA12 och OA14 skulle bli klara under sommaren 2006 och att annpassningsarbetet för att få i dessa basar i OA116 och OA2212 "bör" vara klart under hösten 2006....
se nyhetsbrev juni 2006:
http://www.carlssonplanet.com/newslette ... hp?id=58#4

Det är snart 2 år sedan, SSC har stort förtroende för Carlssonentusiasternas tålamod.

Mvh

Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Ahaaaa. SSC har redan lovat detta?! Tja då får de väl hålla vad de lovar.
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by tjus »

Hej..

Nu är jag tillbaka igen med samma fråga map filter modifiering till OA 14 och B65oa II samt orginal diskanter.

Har nu renoverat upp ett par OA50 med nya basar alla B65oa II, nya diskanter T11oa samt delningsfilter från John Larsen. Jag kan bara konstatera att det är en markant skillnad i basen, betydligt mycket fylligare än i mina OA14. Detta kan naturligtvis bero på att OA50 konstruktionen är nyare och betydligt bättre i det avseendet. Det är ett riktigt, riktigt fylligt och behagligt ljud, dock känns det som det ligger lägre i rummet än med OA14. Högtalarna spelas på samma plats i rummet. Någon får gärna komma med kommentarer och väldigt gärna med tips om som sagt filtermodifiering för OA14. Går bra att sända PM om man inte vill göra detta offentligt. Kan väl oxå bara konstatera att det inte finns något svar från SSC på mail som sänts i frågan.

Och bara för att understryka det som vissa har indikerat att allt inte kan vara gratis så har jag inte begärt detta heller. Om SSC inte har för avsikt att ta fram filterlösning för det eminenta element så kanske någon annan kan och har lust med detta mot en skälig ersättning. Skam vore väl att låta massor av element underprestera, eller ?

Hälsningar Lars
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

tjus wrote: Och bara för att understryka det som vissa har indikerat att allt inte kan vara gratis så har jag inte begärt detta heller. Om SSC inte har för avsikt att ta fram filterlösning för det eminenta element så kanske någon annan kan och har lust med detta mot en skälig ersättning. Skam vore väl att låta massor av element underprestera, eller ?

Hej,

Jag skulle kunna tänka mig att ta fram en filterlösning (gratis) men det förutsätter två saker. Att jag får låna ett par OA14 att göra filtertester på att elementsituationen klarläggs. Elementen är utlovade till Juni men det finns vissa tveksamheter.
1. B65OA-II är ett specialelement.
2. Specialelement säljs bara direkt via Tymphany.
3. Man får bara köpa från Tympany direkt om man köper minst 2000 element per år (i batcher om 250st) och artikelnummer.
4. Det innebär att inte ens Hifi-kit får köpa direkt från Tympany längre.
5. Ett inköp av dessa element motsvarar ungefär dubbla förmögenheten hos SSC (vilket innebär att de inte kan göra det).

Vi får se om det går att få ett klarläggande i frågan. Annars finns det ett alternativ till just OA14...
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by tjus »

Hej..

Låter bra att du kan tänka dig att mäta upp en filterkonfiguration. Jag skulle gärna låna ut mina om det var så att jag bodde i närheten av Kristianstads trakten (förmodar att det är där du håller till). Om det inte har hänt något före sommaren kan jag kanske ta mig ner till södra sverige på en liten semester trip. Hoppas jag kan återkomma. Förhoppningsvis kanske det finns några OA14 på närmare håll.

Vad värre är då element situationen, Tråkigt om det så vore att det inte kommer fram fler B65oa II. Vad skall man då använda ? Du nämner något i slutet om att det finns någon lösning för OA14. Det här har ju vistat sig vara en ganska kul sysselsättning.

Hälsningar Lars
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Jo jag håller hus i NÖ Skåne. Ska se om det finns någon som sitter på ett par OA14 med CT62 och B65oa-II i närheten annars kollar jag gärna på dina om du har vägarna förbi.

När det gäller elementsituationen så är det knäpptyst från SSC men det ska kollas upp med Tymphany hur det förhåller sig.
Post Reply