En liten fundering

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Re: En liten fundering

Post by 12björn »

Vi får inte glömma bort att det är tack vare SSC och Planeten som intresset är så stort för Carlssonhögtalarna. Men, som sagt, det kanske är dags att lämna över stafettpinnen. ;)

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Det är tack vare Per Gulbrandsen och hans planet som intresset är så stort som det är för Carlssonhögtalare. Det skall vi inte ta ifrån honom.

Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Nej helt klart är det så att Per har gjort fantastiskt mycket för Carlssonhögtalarna och det hoppas jag verkligen inte han slutar med.

Men det är inte alltid ett brinnande intresse räcker för att sköta ett så stort ansvar som jag faktiskt anser det vara att vara en av frontfigurerna inom SSC. Det betyder inte att jag har något som helst emot Per som person (vilket han mycket väl vet) utan bara det att jag tror att det finns människor som är bättre lämpade att verka inom just SSC. Det är lite som i arbetslivet att den som är bästa vän med alla sällan är den bästa för en chefsbefattning. Att man påtalar något sådant betyder ju inte att man inte fortsatt vill ha personen som vän. Men som sagt, det gäller att se det hela i ett större perspektiv, bortom personliga band och relationer.

/Erik
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by snillet »

Tycker Erik Johansson skriver vettiga saker.

Detta gäller så mycket MER än bara den senaste dispyten där Nagref gärna lägger fram korten från sin sida medans iaf jag tycker vi har sett skrämmande lite material framlagt på ett vettigt och sakligt sätt från SSC i det ämnet, förvisso.

Så fram med styrdokumenten med riktlinjer, det är en stiftelse som skall verka för omhuldande av att stigs ideér och tekniska kunnande förs vidare till kommande generationer. Enligt min mening ser det verkligen ut som om det finns stora problem med ansvarsfördelning och ledning i stiftelsen eftersom det inte läggs fram någon typ av styrdokument el. likn. alla som någon gång arbetat med projektering vet hur viktigt detta är.

Det ser illa ut.
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Jag tycker generellt att SSC verkar krångla till det för sig vilket skapat osämja helt i onödan. Nu vill jag inte hålla på att diskutera om rätt och fel, men ur min högst personliga synvinkel kan jag inte riktigt förstå varför. Ta ex. när OA58:ans baselement utgick. Varför inte bara ta fram ett nytt element som i största möjliga utsträckning överrensstämmer med originalet och köra vidare produktionen så snabbt det bara går? Om elementet blir lite bättre, jättebra! Men att byta till det nya elementet med den eventuella filteranpassning det innebar hade räckt alldeles utmärkt. För som Per själv skrivit så var ju OA58 bra som den var och det var att elementet slutade tillverkas som var problemet som ställde till det. Men då känns övriga ändringar, namnbyte, etc bara som onödigt krångel. Samma sak med huven. Att OA58 pga lagerhållning, etc "försämrades" funktionsmässigt med den huvform den fick har IÖ skrivit vilket man ju kan ha åsikter om. Men det beslutet var ju redan taget och accepterat i och med att OA58 sattes i produktion. För om man ska tro vad som skrivits så hade ju OA58, om B65oa funnits kvar, troligen tillverkats än idag med den "sämre" huvformen.

För inte ville väl Stig byta namn på t.ex. 70-talarna när SC165-2 ersatte SC-165-1? Eller när han uppdaterade filtret i OA116 (de tidiga hade annan delning mellan bas- och mellanregister), eller ens när diskanterna i OA116 ändrades från MT20 till MT24?

/Erik
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Stefan Björklund wrote:Det är tack vare Per Gulbrandsen och hans planet som intresset är så stort som det är för Carlssonhögtalare. Det skall vi inte ta ifrån honom.
Självklart. Det tror jag ingen säger emot. Och frågan är inte om Carlssonplanets integritet kommer att öka om man verkligen separar den från SSC.

Att som det är nu med alla medel förneka att det har gått naturabetalning från SSC, rena pengaöverföringar från SSCs konto till vissa individers privata dito trots att det finns bevis om motsatsen gör bara att man sänker Carlssonplanets integritet. Det är dessutom olagligt enligt marknadsföringslagen visar det sig enligt dagens SVD/e24.
http://www.e24.se/branscher/reklammedia ... 330005.e24
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Daniel
Valued Contributor

Post by Daniel »

Att det utgått stöd från SSC till Planeten är i sig inte så anmärkningsvärt, även om man kan ha synpunkter på omständigheterna kring försäljningen av vissa föremål. Planeten har ju som flera konstaterat befrämjat Carlsson-intresset och i viss mån haft den "folkupplysande" roll som SSC själv inte kan sägas ha uppfyllt. Av det som framkommit hittills har jag svårt att se att det som förekommit här skulle strida mot marknadsföringslagen (även om det däremot kanske inte är enligt stiftelseurkundens bokstav).

Jag tror att man siktade för högt i ambitionerna med stiftelsens målsättning och vision redan från början. Att uppfylla alla punkterna i stiftelseförordnandet (tycks ny f.ö. ha försvunnit från Planeten) låter sig inte göras utan rejält tilltagna resurser - resurser som inte fanns från början och (troligtvis) aldrig kommer att finnas. Beträffande ropen på nytt folk till stiftelsen har jag svårt att se vilka det skulle vara, om ingen från detta forum är intresserad av att ställa upp. Någon?
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by snillet »

Daniel wrote:
Jag tror att man siktade för högt i ambitionerna med stiftelsens målsättning och vision redan från början. Att uppfylla alla punkterna i stiftelseförordnandet (tycks ny f.ö. ha försvunnit från Planeten) låter sig inte göras utan rejält tilltagna resurser - resurser som inte fanns från början och (troligtvis) aldrig kommer att finnas. Beträffande ropen på nytt folk till stiftelsen har jag svårt att se vilka det skulle vara, om ingen från detta forum är intresserad av att ställa upp. Någon?
Alla punkter i ett stiftelseförordnande behöver ju inte uppfyllas samtidigt, det räcker ju att "vad som skall vara inriktningarna" finns där.

Det som iaf jag upplever som störande just nu är att det inte verkar gå ut någon upplysning om vad för mål och projekt som drivs just nu och statusen på dessa. Bör ju finnas en utsedd talesman som kan vidarebefordra lämplig information t.ex. till detta forum och CarlssonPlanet, då ju många samlas här för att söka information även om det primärt inte är en anslagstavla för stiftelsen utan en informationssite skapad ev eldsjälar.

Spridda skurar om vad som "typ" händer förekommer ju, men det känns ändå lite lamt och ostyrigt.

Nu har tiden rullat på rätt bra medans det bollats diverse lösa och halvfasta funderingar här, och det är fortfarande.....tyst.
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Daniel: Per G har vid flera tillfällen hårdnackat förnekat att han (Carlssonplanet är ingen separat juridisk person utan det är personen Per Gulbrandsen) har fått något som helst av SSC för att driva CP. Per G har vid flera tillfällen skrivit bra om OA60 (den förra) och OA58 i egenskap av redaktör på CP. En parallell till de betalda bloggarna blir då mycket tydlig. Marknadsföringslagen kräver då att Per G berättar att han har fått betalt av SSC (det behöver ju inte vara i samband med att han skriver något positivt om deras prylar).

Stiftelsens målsättning finns kvar men den syns bara om man har valt svenska som språk.

När det gäller potentiella nya styrelsemedlemmar så tror jag problemet är rätt begränsat. Redan nu så sitter där medlemmar som inte kände Stig öht och i framtiden så kommer det inte finnas några kvar som kände Stig så att ha det som ett krav för att bli styrelsemedlem är rätt orimligt. Det viktigaste är att de har ett engagemang för att verka för det som står i stiftelseförordnandet och ha rätt kompetens för att fullfölja det. Jag tror säkert jag kan komma på en handfull individer som skulle kunna och vilja detta (som dessutom inte har någon biasering i de senaste bråken). De är dock extremt fokuserade på det de gör så det nuvarande daltandet inom SSC hade inte varit ett problem.

Och kan jag komma på en handfull individer så finns det säkert andra som kan komma på fler.

När det gäller styrelsen så tycker jag nog att inte hela den behöver bytas ut. Bara de mest okonstruktiva elementen - de tre musketörerna. De rakryggade inom SSC kan ju om de inte tycker att de tres beteende är vad SSC ska syssla med ta upp frågan i ett misstroendevotum.
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Stefan Björklund wrote: Diverse hotbrev till Larsen HiFi samt ett par andra aktörer visar bara på samma stil, det är lätt att sitta hemma på egen kammare och vara "tuff" men det är sämre bevänt med reell handling. Väbehövlig smidighet och förmåga att korrekt bedöma situationer saknas...

Läste igenom tråden igen och funderade på vilka övriga aktörer Ledaren har skickat hotbrev (informationsbrev i hotfull stil kanske man borde säga ;) ) till och det tog en stund innan jag kom på det. Meget begåvat att skicka sådana brev till hifi-tidningarna. :shock: :P
Post Reply