Ok, är på väg köpa ett par oa14 med bytta baselement.
Ok, är på väg köpa ett par oa14 med bytta baselement.
Hej är på väg att köpa ett par oa14. Ägaren har bytt basar för 10-15 år sedan. Jag har tagit bilder och undrar vad det är. Att det är ett par peerless ser man ju. Men är det rätt? Och en prisidé? De är fina men luktar rök, hur får man bort röklukt som otrevligt nog följer med högtalarna?
http://picasaweb.google.com/jesperwinblad/Carlsson
MVH
Jesper
MVH
Jesper
Re: Ok, är på väg köpa ett par oa14 med bytta baselement.
Hej,
det är inga oa14 utan ett par oa5or.
Hoppas dom inte försökt lura dig !
/Ola
det är inga oa14 utan ett par oa5or.
Hoppas dom inte försökt lura dig !
/Ola
Nummer på element är inte mitt starka område, det kan förmodligen någon här svara på.. Bra om det är "rätt" element om inte pruta! Omkantade element bör du kunna köpa för omkring 700 kr här på CP.
Pris är väldigt svårt det är oftast köparna som i slutändan betämmer, är dom kvar är dom för dyra..! Jag la ut annons på blocket i fredags på ett par nykantade och väldigt fräscha OA14 i valnöt för 1500kr och dom såldes på några timmar så där var jag kanske billig eller hade rätt pris. Men skicket spelar så klart stor betydelse, det kul om dom inte är roddade och skavda.
Röklukten kommer att ge med sig med tiden, kan delvis sitta i dämpmaterialet. Skura upp dom med nåt bra rengöringsmedel, och spreja på en cockpit shine som man fräschar upp bilinteriörer med på blastbaffeln (inte på elementen) och njut av lystern.
Hoppas det hjälpte dig en lite bit på traven!
/robban
Pris är väldigt svårt det är oftast köparna som i slutändan betämmer, är dom kvar är dom för dyra..! Jag la ut annons på blocket i fredags på ett par nykantade och väldigt fräscha OA14 i valnöt för 1500kr och dom såldes på några timmar så där var jag kanske billig eller hade rätt pris. Men skicket spelar så klart stor betydelse, det kul om dom inte är roddade och skavda.
Röklukten kommer att ge med sig med tiden, kan delvis sitta i dämpmaterialet. Skura upp dom med nåt bra rengöringsmedel, och spreja på en cockpit shine som man fräschar upp bilinteriörer med på blastbaffeln (inte på elementen) och njut av lystern.
Hoppas det hjälpte dig en lite bit på traven!
/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Tack för tipsen!
Sorry jag vet att det är ett par oa5:0r på bilderna. Jag var otydlig. De är bilderna på baselementet de sitter på oa14 (vita). Ägaren har som sagt bytt dessa och jag vet inte om det är "rätt" variant.
En fråga till finns det gamla högtalarsladdar att köpa (de mellan stereo och högtalare) är ju gamla terminaler (heter det så?) på högtalarna.
MVH
Jesper
Sorry jag vet att det är ett par oa5:0r på bilderna. Jag var otydlig. De är bilderna på baselementet de sitter på oa14 (vita). Ägaren har som sagt bytt dessa och jag vet inte om det är "rätt" variant.
En fråga till finns det gamla högtalarsladdar att köpa (de mellan stereo och högtalare) är ju gamla terminaler (heter det så?) på högtalarna.
MVH
Jesper
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Högtalarsladdar fixar du lätt själv.
Bäst tycker jag i och för sig det är att byta från DIN kontakterna till nått bättre.
Vill du använda DIN kontakterna så blir det bäst om du går till Hifikit, ELFA, din lokale radiohandlare eller vad som nu finns där du bor.
Köp lämplig högtalrkabel och kontakt och löda (eller möjligen skruva) ihop själv.
På högtalarkabel finns en markering på någon sida om vilken del som skall vara plus.
Plus på dinkontakter är den lilla pinnen (det platta stiftet är minus).
Lycka till
Med vänlig hälsning
Martin
Högtalarsladdar fixar du lätt själv.
Bäst tycker jag i och för sig det är att byta från DIN kontakterna till nått bättre.
Vill du använda DIN kontakterna så blir det bäst om du går till Hifikit, ELFA, din lokale radiohandlare eller vad som nu finns där du bor.
Köp lämplig högtalrkabel och kontakt och löda (eller möjligen skruva) ihop själv.
På högtalarkabel finns en markering på någon sida om vilken del som skall vara plus.
Plus på dinkontakter är den lilla pinnen (det platta stiftet är minus).
Lycka till
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Tack för tipsen.
så nu har jag fixat bilder.
Vad tror ni om pris, De är dammiga. Jag tror basarna är 1665 WF 33 (katalognr på nätet) Det är väl de element som såldes som ersättning på 90-talet. Inte lika djupa i basen? Tycker de är lite "klena" i basen, men det låter bra. Dessutom känns elementen fina i kanter etc.
MVH
Jesper
så nu har jag fixat bilder.
Vad tror ni om pris, De är dammiga. Jag tror basarna är 1665 WF 33 (katalognr på nätet) Det är väl de element som såldes som ersättning på 90-talet. Inte lika djupa i basen? Tycker de är lite "klena" i basen, men det låter bra. Dessutom känns elementen fina i kanter etc.
MVH
Jesper
-
Kalejdokom
- (10+ posts)

Här finns lite mer att läsa om basar som använts i OA14 (m.fl.):
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 028#p21028
Sen tror jag att det finns info om de olika SC165-versionerna någonstans på faktiskt.se - leta där om du vill veta mer!
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 028#p21028
Sen tror jag att det finns info om de olika SC165-versionerna någonstans på faktiskt.se - leta där om du vill veta mer!
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Wow, då har du en klockren väg in i träsket!
Spela dem som de är ett tag.
Byt till B65oa-II (eller kolla med Per om han har ett par omkantade SC-165) och sälj av dessa som du har.
Fixa diskanterna.
Sedan ...
Sedan går det utför med en faslig fart, smärtar mig att säga men sedan sitter du nog rejält i träsket....
Välkommen till vårt träsk!
Med vänlig hälsning
Martin
Wow, då har du en klockren väg in i träsket!
Spela dem som de är ett tag.
Byt till B65oa-II (eller kolla med Per om han har ett par omkantade SC-165) och sälj av dessa som du har.
Fixa diskanterna.
Sedan ...
Sedan går det utför med en faslig fart, smärtar mig att säga men sedan sitter du nog rejält i träsket....
Välkommen till vårt träsk!
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
hrmpf..."klockren väg in i träsket" ? hur menar du nu då? Menar du carlssonträsket, eller är basarna så pass dåliga?
En prisidé på oa14:orna. Säljarn vill ha 1400:-. förutom basarna (som iofs är fina, men låter klent) är de riktigt fina, till och med väldigt fina.
oa5:orna typ2 låter riktigt bra, allt orginal. De var billiga. Och just nu tycker jag de låter bättre än mina oa14.
Tack för tipsen
En sak, att lyssna på musik i dessa högtalare är en helt ny upplevelse. Jag skojar inte, det är fantastiskt.
MVH
Jesper
En prisidé på oa14:orna. Säljarn vill ha 1400:-. förutom basarna (som iofs är fina, men låter klent) är de riktigt fina, till och med väldigt fina.
oa5:orna typ2 låter riktigt bra, allt orginal. De var billiga. Och just nu tycker jag de låter bättre än mina oa14.
Tack för tipsen
En sak, att lyssna på musik i dessa högtalare är en helt ny upplevelse. Jag skojar inte, det är fantastiskt.
MVH
Jesper
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Japp, rakt in i träsket, du har redan hört hur musiken låter ser jag!
1400 SEK tycker jag är OK, t.om riktigt OK.
Carlssonträsket är trevligt!
Och basarna är inte "så dåliga", de är bara inte lika bra som ett par äkta SC-165, de är helt OK att lyssna på, fast du får lite mera stuns med SC-165 och ännu mera med B65oa-II.
Bara så att jag inte missförstås här nu:
- Köp för 1400 är bra.
- Det kommer att låta bra om OA-14, men det går att få till det ännu bättre med lite fix.
- Läs igenom renoveringstips, där finns mycket att hämta.
- Ha inte för bråttom med "ännu bättre" för då får du inte uppleva skillnaden innan - efter och då vet man inte vad de olika uppgraderingarna har gjort.
Lycka till
Martin
Med vänlig hälsning
Martin
Japp, rakt in i träsket, du har redan hört hur musiken låter ser jag!
1400 SEK tycker jag är OK, t.om riktigt OK.
Carlssonträsket är trevligt!
Och basarna är inte "så dåliga", de är bara inte lika bra som ett par äkta SC-165, de är helt OK att lyssna på, fast du får lite mera stuns med SC-165 och ännu mera med B65oa-II.
Bara så att jag inte missförstås här nu:
- Köp för 1400 är bra.
- Det kommer att låta bra om OA-14, men det går att få till det ännu bättre med lite fix.
- Läs igenom renoveringstips, där finns mycket att hämta.
- Ha inte för bråttom med "ännu bättre" för då får du inte uppleva skillnaden innan - efter och då vet man inte vad de olika uppgraderingarna har gjort.
Lycka till
Martin
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?