Hej!
Håller på att samla ihop till en Sonab nostalgistereo (Sonab 67S, R4000 och OA4) och har nu kommit till kassettdäcket Sonab C 500. VU-metrarna på den slår i botten då man spelar upp musik, men ljudet är på normal nivå, förutom extra brus. Tycker mig känna igen problemet från ett gammalt Ferguson kassettdäck baserat på samma Nakamichi-teknik, som jag hade (se http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=37&t=795) en gång i tiden.
Är det någon som har en idé om vad man kan göra för att åtgärda problemet?
/Bosse
Sonab C500 och krånglande VU-metrar
- Bo Sehlberg
- Internationalization Team

Re: Sonab C500 och krånglande VU-metrar
Hej Bosse!
Nånstans ringer det en klocka. Det var länge sedan jag hade ett kasettdäck men tycker jag känner igen problemet. Det är inte så enkelt så att du har valt in fel bandtyp, krom istället för järn, eller tvärtom. Har för mig att det då kan uppstå sådana fenomen som du beskriver, men jag kan ha fel.
Mvh
Hasse
Nånstans ringer det en klocka. Det var länge sedan jag hade ett kasettdäck men tycker jag känner igen problemet. Det är inte så enkelt så att du har valt in fel bandtyp, krom istället för järn, eller tvärtom. Har för mig att det då kan uppstå sådana fenomen som du beskriver, men jag kan ha fel.
Mvh
Hasse
OA58.2
Jag skulle gissa på att det är rec/play omkopplaren. Det brukar vara en lång skjutomkopplare som styrs av rec-knappen. Den kopplar om många funktioner samtidigt i elektroniken och brukar ofta vara oxiderad på äldre maskiner.
Sven
Sven
- Bo Sehlberg
- Internationalization Team

Jo jag har också mina misstankar mot omkopplarna, ska försöka komma åt dem och se om jag kan göra något åt dem utan att måsta byta. Återkommer med resultat.
/Bosse
/Bosse