"Sonab - dotterbolag till Olle Mirsch AB" - ett kort mellanspel i Carlssonhistorien?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Re: "Sonab - dotterbolag till Olle Mirsch AB" - ett kort mellanspel i Carlssonhistorien?

Post by Tyko »

Instämmer fullständigt med föregående talare och tackar Sten för denna mycket intressanta berättelse!!!! Vi som inte var med på 70 talet när det begav sig saknar mycket intressant information som sådana som Sten och säkert många fler kan dela med sig av. Detta känns ganska viktigt då så mycket information kan försvinna på bara 30 år.....Tänk då på våra barn som undrar om de gamla men väldigt väljudande högtalare som deras föräldrar har! Det är alltså av mycket stort intresse att höra allt som folk känner för att berätta om Stig och Sonab. Själv skulle jag gärna läsa mycket mer om tex berättelser från möten med Stig odyl.

Tack för att länken mellan 70 tal och 2000 tal ger oss så trevliga historier!!

Tyko (som iochförsig var född på 70 talet men inte så hifi intresserad då......)
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
hammonddme100
(90+ posts)
(90+ posts)

Re: "Sonab - dotterbolag till Olle Mirsch AB" - ett kort mellanspel i Carlssonhistorien?

Post by hammonddme100 »

70-talet VAR bättre, även om man var tämligen ung då...*S*
Jag glömmer aldrig Domus City, som hade en enorm ljud och bild avdelning i källaren, med färgTV, och recievers och högtalare.....
Det var minsann inga sönderstressade SIBA-gubbs i randig slips som nonchalant sprang förbi, och låtsades att dom inte såg en.
Nej då var det gott om tid att lyssna, och sen när man bestämt sig, så fick man ju TV.n eller vad det nu var hemkört också...och slapp kånka stora kartonger som en byfåne.  Det var tider det ....
LAGA apparaterna kunde dom också......
Då på den tiden var ju t.e.x. "Expert" verkligen just experter.....både på audio, TV, och fotoprodukter.

Ursäkta svamlet, men jag blev aningens nostalgisk.... :)

"född -73"
MacBruce
(1+ posts)
(1+ posts)

Re: "Sonab - dotterbolag till Olle Mirsch AB" - ett kort mellans

Post by MacBruce »

Daniel wrote:I samma tidning hittade jag också följande annons. Utformningen känns helt modern än idag, eller vad säger ni (host)...?
Lite sen kommentar; som nybliven medlem fick jag se den här artikeln i dag. Jag var delägare i Ing.firman KåBe då det begav sig. Så här gick det till:

TfA hade sett vår annons för byggsatsen någonstans, ringde och ville ha ett färdigbyggt par för utvärdering. Efter någon tid (ganska lång, vill jag minnas) ringde de igen och meddelade, att de hade testat högtalarna med positivt resultat. Dock hade högtalarna blivit något skadade under hanteringen. Emellertid, en av redaktionsmedlemmarna hade blivit förtjust i högtalarna och ville gärna behålla dem. Som kompensation skulle vi inte bara få en annons gratis, TfA åtog sig också att utforma den. Resultatet ser vi i den artikel jag kommenterar. Jag behöver knappast påpeka, att vi ångrade att vi inte tog tillbaka de "skadade" högtalarna i stället.
--
sand
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by sand »

Jag tyckte annonsen var lite rolig iallafall, även om jag förstår att den kanske inte sålde. :)
Har inte du en hifi historia McBruce? Själv född -76 tycker jag det är skitkul att läsa om.
MacBruce
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by MacBruce »

sand wrote:Jag tyckte annonsen var lite rolig iallafall, även om jag förstår att den kanske inte sålde. :)
Har inte du en hifi historia McBruce? Själv född -76 tycker jag det är skitkul att läsa om.
Så här i efterhand kan man le åt annonsen... Jodå, jag har en del historier men de rör personer som fortfarande är i livet och driver företag. Hänsynsfull som jag är, behåller jag dem mellan mig själv och de inblandade. Vem vet, förresten, de kanske har något, som jag har förträngt, att berätta om mig. ;)

Du föddes samma år som jag hade min första artikel införd i Radio & Television. :)
--
Post Reply