koppla ur diskanter?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
nonplus
(30+ posts)
(30+ posts)

koppla ur diskanter?

Post by nonplus »

har ett par oa-5 kopior,men tycker diskanten är bara för mycke..inte så njutbart att lyssna på musik med,om man vill ha lite volym på musiken.som alla vill ibland ;) ..menar inte party,utan bara vanligt.
men jag klarar ej av den skarpa höga diskanten.så jag undrar om det går att koppla ur kanske 2 diskanter per högtalare,då borde det väl bli lite mindre skrikigt?

delningsfiltret är ej min starka sida,så jag vet inte hur man ska koppla om det.

diskantfiltreringen är till diskanterna per sida,om ni förstår,en filtersak är till paret diskanter till höger,& en filtersak till vänster par..
så antingen får man koppla ur diskanterna på den sidan som då spelar in mot väggen nu,elr koppla om allt & få diskanterna att spela närmast basen-elementet..typ såhär: (): istället för som dom är original: ()::
nån som fattar & kan hjälpa mig? :geek:
OA5K
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Re: koppla ur diskanter?

Post by robban61 »

Du kan väl testa med att klippa till ett par lämpliga kartongbitar som precis täcker diskanten eller ev fler om du så vill, du tejpar bara försiktigt på kanten så det sluter till. Då kan du testa dig fram om det är rätt väg att gå utan att börja knipsa eller löda å hålla på!

Så skulle jag nog göra i ett första skede.. En lätt DIY-variant :)

/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
nonplus
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by nonplus »

bra ide.jag testade snabbt en gång med ett A4 ark över alla diskant-delen där.men funkade inte.
kan då testa tejpa,(försiktigt såklart) över vissa diskanter..
få se hur det låter sen 8-)
OA5K
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by lennartj »

OBS! Robban 61 skrev kartong,
du använde papper, det absorberar alldeles för lite.
Tjock kartong, gärna wellpappvarianten kommer att göra större verkan.
Missa inte att testa att inte täcka elementen helt med kartong, men att sätta på alla diskanterna om du vill bibehålla ljudbilden.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

En kartong framför diskanterna kommer att stöka till frekvensgången en hel del. Den lär nog dämpa de högre frekvenserna mer än de lägre skulle jag tro.

Att koppla ur två diskanter tycker jag är en dålig idé för då förändrar du spridningsmönstret och det blir inget OA kvar.

Testa med att sätta in ett motstånd i serie med diskanterna istället, upplever du att det är mycket börja med att testa t.ex ett 2 Ohms motstånd i serie.
Obs effektmotstånd skall det vara finns på hifikit, elfa mm.

Fast egentligen blir jag ju mest nyfiken på de högtalare du har.
Vad är det för element och filter i den?
Kan du läsa av beteckningarna och återkomma, gärna också med info om vad det står på delningsfilterkomponenterna eller åtminstonde hur många av vad det är.

Jag trror nog vi kan komma på vad som är felet med dina högtalare för det skall inte låta som du beskriver det.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
nonplus
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by nonplus »

http://www.meli.se/nonplus/c/Mina%20bil ... 597bb01b23
så ser modellen ut.
http://www.meli.se/nonplus/Latest/96699 ... f6fa97efa5

så ser filtret ut (& ja,dämpkorgen finns till basen,men den råkade vara lös på bilden bara)
jovisst kommer det låta konstigt med färre diskanter,det var bara en ide jag hade,för att få bort lite av den skrikiga & korniga diskant ljudet som verkligen låter för påträngande..

till film funkar dom någorlunda,men till musik,där blir det inte bra..om man inte spelar vääälidigt lågt..& hur kul e det jämt ;)

har nu testat papper framför diskanterna..alla diskanter..& visst,blev kanske liite bättre,men man tappade väldigt av frekvensgången. vilket inte är kul det heller.

& att sätta dit motstånd & sånt,det är nog inget jag vill försöka mig på,då blir det bara fel,kan jag tänka :)
OA5K
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Tycker det ser ut som ett normalt POP-box klonbygge.
De brukar inte låta allt för konstigt.

Kan de se beteckningarna på elementen och värdena på delningsfilterkomponenterna?
Det ser ut som det sitter några lappar på spolarna och det är definitivt en märkning på kondensatorn.
Kan du läsa av det?
Bredbandaren ser ut att vara en Philips tycker jag men det vore bra med en bekräftelse.
Diskanterna SEAS?

Rent sponatant så tänker jag på ett par saker
- Dämpkorgen justerad?
- Lådan tät
- Kondensatorn slut (vad är det för värde på den, 5,6uF?)
- Vad är det för material i bultarna genom spolarna?

Med vänlig hälsning

Martin

PS.
Att sätta ett motstånd är inget svårt om vi kommer dithän.
DS.
Jag vet inte, vet du?
nonplus
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by nonplus »

tidigare har jag blivit tillsagt här på forumet att diskanterna är dom vanliga som var till kopiorna,om originalet hade en annat märke.
& att det var phillips bredbandare,vilket låter väldigt troligt iaf )
jag får skruva isär en för bättre detaljer på filtrerna då.
-dämpkorgen..ehm..kan man säga är justerad.då den lossnade,men har justerat den i samma höjd som den andra högtalarens dämpkorg,så dom ska vara lika,(den andra var iaf orörd från mig)men hur bra dom stämmer mot originalet elr sen när dom var byggda kan jag ej svara på.
-lådan tycker jag är tät,har inga andra versioner elr andra carlsson att jämnföra med.
-kondensatorn får ja kolla värdet på då..
-uhm..matrial?..en vanlig bult,vad dom nu är gjorda av? :)

om nån är i närheten av uddevalla & vill hjälpa till att kolla upp dom elr få dom låta bra,elr om det är mina öron som är för känsliga..så e dom välkomna..kaffe finns,& kan säkert leta upp nån kaka :P

EDIT:
på spolarna står det 0.5mH stromberg Ab
& på kondensatorn står det 4.7M

EDIT igen:
bild på phillipsen.
http://www.meli.se/nonplus/latest/485d0 ... ad42ae7fe0
kondensatorn.
http://www.meli.se/nonplus/latest/c5654 ... 890090a9dc
spolarna.
http://www.meli.se/nonplus/latest/c2c18 ... d662cbac1f
kopplingen till allt.
http://www.meli.se/nonplus/latest/77baf ... 793a391e3d
OA5K
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Bra, då ser det mesta ju ganska "normalt" ut.

Skälet till att jag frågar om spolarna är att det kan bli konstigt med en skruv (järnkärna) genom spolen om den inte skall vara där, det påverkar induktansen.

Skall kolla igenom dina bilder ordentligt imorgon när jag har en bättre uppkoppling.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
nonplus
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by nonplus »

tog ideerna slut nu? :)
OA5K
Post Reply