Köpte igår ett par oa-14 och var jättenöjd-Äntligen!liksom.
La genast upp bilder på Faktiskt.se där det tog ca 20 min innan en såg att det var fel basar.....
Jajamensan, visst var det det.....
Det som sitter i är: Sinus 16 WS 10.3 BP-8
De spelar ju bra, men jag ville ju ha oa-14, ju. Någon som vet om det blir mycket sämre än oroiginal med dessa basar???
Från "Pungkulebro", med sambo från "Poltergeistvaara"
Grattis till köpet trots dom felaktiga basarna.. Du är nöjd hur dom låter, det måste inte vara en tokflopp med ett annat element men dom låter säkert inte som farbror Stig hade tänkt sig när han konstruerade högtalaren!
Min rekommendation är att du annonserar efter ett par originalelement här på CP, och skicka genast ett mail till Per Gulbrandsen, kanske har han ett par som är omkantade och fräscha, 350 kr st har jag tidigare betalat för element av honom. Enligt senaste nyhetsbrevet har han semester och svarar inte på mejl förrän i aug men testa vettja!
Det finns nya element på HiFi Kit Carlsson (Sonab) B65oa II 8 Ohm men då är det betydligt större summor typ 799kr st. Det är visst ett jättebra element som tydligen funkar trots att en filtermodd rekommenderas men den är inte färdigutvecklad ännu. Vore jag du skulle i första hand kolla efter beggade element.. Lycka till!
/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Hej
Om du menar med "original " de element som satt i från början,så är nog svaret "förmodligen" men inte så lätt att veta.
Om du i stället menar dagens B65OAII så är svaret att detta element är extremt bra och klår det mesta utan förbarmande.
Mycket bättre än tidigare versioner av SC165.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Jörgen wrote:
Om du i stället menar dagens B65OAII så är svaret att detta element är extremt bra och klår det mesta utan förbarmande.
Mycket bättre än tidigare versioner av SC165.
/jörgen
Det lär visst vara ett mycket bra element! Jag har tyvär inte hört det ännu. Men visst pratas det om en liten filterjustering för att det skall funka optimalt..? Eller har jag missuppfattat det hela?
/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Det lär visst vara ett mycket bra element! Jag har tyvär inte hört det ännu. Men visst pratas det om en liten filterjustering för att det skall funka optimalt..? Eller har jag missuppfattat det hela?
Jag har också läst på flera ställen om detta.Så det kommer nog en rekommendation på andra värden på filterkomponenter.
Uppfattar dock när man spelar med elementet i ett par OA14 att skillnaden mot optimal tonkurva måste vara liten och ingenting som hindrar elementet från att låta utomordentligt.
Att spendera pengar på ngt annat element än detta är inget jag skulle komma på tanken att göra.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Det första jag gjorde när jag hade köpt mina OA-14 var att springa och köpa ett par B65oa II, och det har jag inte ångrat en sekund! De låter fantastiskt rent och bra! Enligt min mening är det ingenting att tveka på, köp nu!
Det kommer så småningom en modifiering till B65oa-II men jag vill nog påstå att ett byte till B650a-II kommer närmare ursprunget utan modifiering än något annat element (utom SC165/B65oa förstås).
Det går bra att spela utan modifieringen även om jag tycker man skall modifiera när beskrivningen är klar bara för att man inte skall missa de möjlighetr som finns. Dessutom tycker jag personligen att det är roligt att göra en liten förändring i taget så man kan se vilken påverkan den har.