För att ge min (eller tidigare ägares) inlägg till Elger-historien så ska Elger ha kommit på ett alternativt sätt att få negativ utgångsimpedans till de högohmiga elementen. Detta resulterade i det för mig smått obegripliga filter (lådan med rattar) som kopplas in före de båda Idestam-Almqvist stegen. Vet inte om det är samma som sitter i OA6 typ1 original dock. Nån som vet? Hur som helst sitter stegen som Ragnvald påpekade utanför själva lådorna.
(Skivspelare-Preamp)-Elgerfilter-IdestamAlmqviststeg-Högtalare
Jag ska kika på steg och filter mer i detalj när jag renoverat klart lådorna. Lugn phon jag ska inte coata hela konen, följer renoveringstipsen på cp noga och kör bara på den veckade kanten. =) Däremot känns det lite märkligt att använda cykellagning. Kan det verkligen vara bra?
/Jonas
Renoveringsprojekt Oa6 typ 1
Nu har jag beställt tråd och teflonslang till internkablar, köpt silverhaltigt lödtenn och lite ny avlödningsfläta. Dessutom är alla element på toppbaffeln urskruvade och ska renoveras.
Det blir nog en y-montering också när jag ändå är igång.
Ska försöka hitta en bra list att ersätta den gamla torkade baffellisten med. Det känns skönt att vara mitt inne i arbetet - nu finns ingen återvändo!
/Jonas
Det blir nog en y-montering också när jag ändå är igång.
Ska försöka hitta en bra list att ersätta den gamla torkade baffellisten med. Det känns skönt att vara mitt inne i arbetet - nu finns ingen återvändo!
/Jonas
Högtalarna har fått stå och vila ett tag, men nu har jag fått kopparledning och kondingar och ska löda lite under påsken. Jag har bestämt mig för att behålla originalkonfigurationen på diskanterna så länge. Angående specar på baselementen kan jag endast vara tillhjälplig med mätutrustning i form av linjal =)
Jag avråder starkt från att "coata" kanterna på 9710 med solution. Har provat det på elementen i ett par OA6 typ 2 med besvikelse som resultat. Det musikalsiska mellanregistret fanns inte mer, nivån tycktes sjunka lite och värst av allt var att baselementen började "klibba" med sig själv på något underligt vis, lät hemskt irriterande. Idag har jag näst intill lyckats återställa elementen genom att upprepade gånger fukta kanten med förtuning.
2 st OA6 typ II,OA12, OA14, OA 116, OA 50, OA 51, OA 52
Tror du inte att dina problem med coatingen, kan bero på olyckligt val av solution? Kanske hade den tjockare, styvare konsistens? Jag påstår inte att du har fel. Nivåsänkningen och ljudförändringen låter i mina öron som sannolikt då membranet blir styvare i upphängningen. Men samtidigt rekommenderas detta ju av SSC, så? Tilläggas kan att jag har coatat ett par själv vilket resulterade i en seg och ej klibbig upphängning. Tycker som du att jag upplevde en ljudförändring dock. Tur då att jag har ett par oanvända 9710 att ta till.
Jo, anledningen till att jag testade var just att SSC rekomenderade det. Det är inte alls omöjligt att jag fått tag på olämplig solution, den jag använt är av märket "Viktoria" och köptes på 50-gramstub. Jag uppmärksammade inte problemet direkt efter coatningen, utan senare när högtalarna stått oanvända en tid. Jag har provat att brusa och köra olika sinussvep i timtal utan förändring av problemet dock. Fast som tur är verkar som sagt förtunningen ha avhjälpt större delen av problemet.
2 st OA6 typ II,OA12, OA14, OA 116, OA 50, OA 51, OA 52