Kom över ett par, vad jag trodde var OA 5 II Men det är vissa saker som inte stämmer "stödet" mitt bland diskanterna saknas (har aldrig funnits) Basen är nerstoppad i en nylonstrumpa med gullfiber någon dämpkorg existerar inte. Men lådan har ett basreflexrör. I övrigt är monteringen undermånlig, bla. är tätningn runt baffeln inte dragen i hörnen 4 små pyshål mao. Min fråga är som följer. Fanns dessa högtalare som byggsats, eller ar detta ett sorjligt försök till en kopia.
mvh sirroger
Vad är detta
-
NewToasted
- (15+ posts)

OA-5K hette högtalarna som byggsats (http://www.carlssonplanet.com/oa5k.php), men det är ju inte heller otänkbart att det bara är ett försök till att göra ett par kopior. Att de skulle kunna vara någon "hädare" som försök renovera ett par och byggt en egen baffel är kanske långsökt, men inte heeelt otänkbart heller.
OA-14 Teak i fint skick
Hemmabyggd basmodul á la Peerless SLS i Valnöt
NAD 3240PE
Zachry D-250
Hemmabyggd basmodul á la Peerless SLS i Valnöt
NAD 3240PE
Zachry D-250
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Originalbyggbeskrivningen till popboxen föreskrev nylonstrumpa. Men också stödpinne för gallret. Diskanterna satt runt baselementet, riktade mot dess centrum. På OA5 satt de väl i ring på baffelytan "utanför" baselementet om jag minns rätt.
Men det finns som sagt massor av olika kloner och hembyggda varianter av temat popbox/OA5 ute i stugorna.
Men det finns som sagt massor av olika kloner och hembyggda varianter av temat popbox/OA5 ute i stugorna.
-
NewToasted
- (15+ posts)