Vad är detta

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
sirroger
(1+ posts)
(1+ posts)

Vad är detta

Post by sirroger »

Kom över ett par, vad jag trodde var OA 5 II Men det är vissa saker som inte stämmer "stödet" mitt bland diskanterna saknas (har aldrig funnits) Basen är nerstoppad i en nylonstrumpa med gullfiber någon dämpkorg existerar inte. Men lådan har ett basreflexrör. I övrigt är monteringen undermånlig, bla. är tätningn runt baffeln inte dragen i hörnen 4 små pyshål mao. Min fråga är som följer. Fanns dessa högtalare som byggsats, eller ar detta ett sorjligt försök till en kopia.

mvh sirroger
NewToasted
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by NewToasted »

OA-5K hette högtalarna som byggsats (http://www.carlssonplanet.com/oa5k.php), men det är ju inte heller otänkbart att det bara är ett försök till att göra ett par kopior. Att de skulle kunna vara någon "hädare" som försök renovera ett par och byggt en egen baffel är kanske långsökt, men inte heeelt otänkbart heller.
OA-14 Teak i fint skick
Hemmabyggd basmodul á la Peerless SLS i Valnöt
NAD 3240PE
Zachry D-250
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jämför med Pop-boxen också.

I övrigt så finns det många hembyggda kloner och "look-alikes".
Dessutom så finns mängder av fabriksbyggda varianter.

Jag tror jag skrev om detta i ett nyhetsbrev någon gång, kolla där.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by mapem »

Originalbyggbeskrivningen till popboxen föreskrev nylonstrumpa. Men också stödpinne för gallret. Diskanterna satt runt baselementet, riktade mot dess centrum. På OA5 satt de väl i ring på baffelytan "utanför" baselementet om jag minns rätt.

Men det finns som sagt massor av olika kloner och hembyggda varianter av temat popbox/OA5 ute i stugorna.
NewToasted
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by NewToasted »

Kan bekräfta det mapem säger, på OA5 sitter diskanterna i ring framför baselementet, medan de sitter runt detsamma på popboxen.
OA-14 Teak i fint skick
Hemmabyggd basmodul á la Peerless SLS i Valnöt
NAD 3240PE
Zachry D-250
Post Reply