Finns det ingen ny elektronik som passar carlssonhögtalarna?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Jörgen »

Jag skrev tidigare att det viktigaste är nog att låna hem och lyssna noga
på olika grejor innan man handlar.

Sen kom jag stt tänka på att det gör jag själv inte alls i tillräcklig omfattning.Förmodligen är det så med de flesta.
Det kan vara så att om vi gjorde som man borde,så skulle vi ha en helt
annan utrustning hemma.

Lite grann tror jag ändå att vi är Linnare eller Krellare eller så kanske vi
bara kan köpa Bladelius,möjligen gamla nadare eller som jag som är en
Accuphasare,eller varför inte av det danska gardet osv.....

Det mesta är nog gott nog.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
leifh
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by leifh »

Jörgen wrote:Sen kom jag stt tänka på att det gör jag själv inte alls i tillräcklig omfattning.Förmodligen är det så med de flesta.
Det kan vara så att om vi gjorde som man borde,så skulle vi ha en helt
annan utrustning hemma.

Lite grann tror jag ändå att vi är Linnare eller Krellare eller så kanske vi
bara kan köpa Bladelius,möjligen gamla nadare eller som jag som är en
Accuphasare,eller varför inte av det danska gardet osv.....

Det mesta är nog gott nog.
/jörgen
Jörgen,

Jag tror du har helt rätt. Innan man köper nytt borde man låna hem och jämföra med det gamla. Men det är ju litet besvärligt och om man sen kommer tillbaka till affären och meddelar att det här var inte så bra, så är man kanske inte lika välkommen tillbaka dit. Om man nu inte gynnar den affären vill säga.

Sen tror jag att du kommer in på något viktigt på slutet nämligen att det mesta som säljs av hifi i seriösa affärer idag i regel är väldigt bra. Jag tycker emellertid att jag haft viss glädje av internationella tester och reviews. Om merparten av de stora hifitidningarna anser att en viss produkt har kvaliteter som skiljer dem från mängden tror jag att budskapet ändå har substans. Jag har då aldrig blivit riktigt besviken när jag köpt prylar som lovordats av många. Det gäller all den utrustning jag har idag. OA50 möjligen undantagna.

Det är bl a mot den bakgrunden jag tycker att CPs rekommendationslista är lätt antikverad och inte särskilt informativ.

Leif H
Primare P31.7
Lyngdorf SDA2175
Hegel HD11 DAC
Pioneer DV-757Ai
Thorens TD 320 Mk II med Benz Micro ACE
Sugden RIIA
OA 50.3
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Ragnwald »

Kriteriet för att listas är väl att apparaterna bevisats inte färga ljudet eller åtminstone väldigt lite.
Dessutom har de mätts upp vad gäller frekvensgång och dist.

Är man ute efter apparater som låter skapa karaktär, så har man ju en helt annan utgångspunkt än vad som redovisas här.

Kan dock hålla med om att listan borde uppdateras alltefter nya goda apparater finns att köpa i butik.
Vi får sätta fart på grabbarna. :wink:
Den som vet mest, tror minst.
leifh
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by leifh »

Ragnwald wrote:Kan dock hålla med om att listan borde uppdateras alltefter nya goda apparater finns att köpa i butik.
Vi får sätta fart på grabbarna. :wink:
Ja, det hade varit bra. Särskilt som jag tror att din slutsats att det finns en massa goda apparater som kan köpas i butik idag (till ett överkomligt pris).

Ytterst tror jag emellertid att den tråd som jag tagit upp egentligen återspeglar en annan fråga, nämligen hur olika vi tolkar begreppet hifi. För en del görs denna tolkning med referens till elektroniska mätningar eller psykoakustisk forskning (som också huvudsakligen sysslar med mätningar men av annat slag). Med hänvisning till det senare skulle jag vilja påstå att det finns forskning av annat slag (vars resultat inte enkelt låter sig beskrivas i termer av tabeller och diagram) som också påverkar upplevelsen av musik via olika elektroniska apparater. Det är emellertid en fråga som kanske förtjänar en egen tråd.

Leif Hellström
Primare P31.7
Lyngdorf SDA2175
Hegel HD11 DAC
Pioneer DV-757Ai
Sugden RIIA
OA 50.3
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

Det är inte så konstigt att listan innehåller äldre maskiner. De som gjort den har utgått fråna vad de själva har och tester gjorda av LTS. Resurserna där är begrändade och elektronikbranschen kommer hela tiden med nytt eftersom det är ett sätt att bli upåpmärksammad i hifi-pressen.

Ta lista som ett slags referens: om Du har möjlighet lyssna på nå'n "godkänd" kombination och nöj Dig inte med nå't som inte låter minst lika bra.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
leifh
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by leifh »

12björn wrote:Ta lista som ett slags referens: om Du har möjlighet lyssna på nå'n "godkänd" kombination och nöj Dig inte med nå't som inte låter minst lika bra.

Björn
Det är ju just detta som var anledningen till min tråd. Hur 17 ska jag kunna jämföra med "godkänd" apparatur med befintlig och köpbar utrustning. Ska jag först köpa en Pioneer 668 på nätet och sen jämföra den med annan utrustning t ex?

Leif H
Primare P31.7
Lyngdorf SDA2175
Hegel HD11 DAC
Pioneer DV-757Ai
Sugden RIIA
OA 50.3
olskepp
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by olskepp »

En lösning kan väl vara att under menyn "Rekommenderad elektronik" finns bara apparater som CP/SSC/LTS testat, och sen öppnar man en ny underavdelning i forumet, under rubriken "HIFI".
Under denna avdelning kan då medlemmar rekommendera sin egen eller någon annans elektronik som visat sig passa bra till någon Carlsson/Sonab.
Knappast på någon vetenskaplig basis men syftet är ju att man då kan kontakta medlemmen och ta en disskusion om hur det lät, hur rummet såg ut etc.
Vad vet jag som "bara" har ett par V-1!?
(Fick dom i kväll och är min första kontakt med Carlsson :D )
Last edited by olskepp on Sun 07 Jan 2007, 11:52, edited 1 time in total.
back to mono
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

olskepp wrote:Vad vet jag som "bara" har ett par V-1!?
(Fick dom i kväll och är min första kontakt med Carlsson :D )
Oj.. Döm inte förrän du hört några andra. :lol:
piP frampå
OA14 där bak
Ton
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Ton »

olskepp wrote:En lösning kan väl vara att under menyn "Rekommenderad elektronik" finns bara apparater som LTS testat, och sen öppnar man en ny underavdelning i forumet, under rubriken "HIFI".
Under denna avdelning kan då medlemmar rekommendera sin egen eller någon annans elektronik som visat sig passa bra till någon Carlsson/Sonab.
Knappast på någon vetenskaplig basis men syftet är ju att man då kan kontakta medlemmen och ta en disskusion om hur det lät, hur rummet såg ut etc.
Tycker att det låter som ett bra förslag. Detta kan också öppna för en direkt diskussion om den aktuella produkten.
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Hej alla!
Ursäkta att jag som sköter Rek. Elektronik-sidan inte svarat på denna intressanta tråd förrän nu, jag och familjen har varit bortrest över nyår.
Och vad kul att Rek. Elektronik börjar väcka intresse efter ett par år i skymundan på sajten! Det beror förmodligen bl.a. på att Rek. Elektronik nu fått en egen rubriklist i huvudmenyn på startsidan. Men kanske också på att djungeln av elektronik bara tätnar därute.

Jag har full förståelse för Leif H:s frustration över svårigheterna att hitta fram därute och över att CarlssonPlanet inte kan tillhandahålla rekommendationer på mer ny elektronik än vad vi gör idag.
Men han förstår nog inte hur det hela går till i praktiken här på CP?

HUR GÖR DOM?
Det var också ett bra tag sedan de gamla nyhetsbreven om vårt testförfarande skickades ut. Grunderna för hur CP:s Rek. Elektronik fungerar finns i följande Nyhetsbrev:

http://www.carlssonplanet.com/newslette ... .php?id=21
http://www.carlssonplanet.com/newslette ... .php?id=22
http://www.carlssonplanet.com/newslette ... .php?id=34
http://www.carlssonplanet.com/newslette ... .php?id=35

(Men jag inser att det kan vara läge att sammanställa allt detta till en kortare text om hur vi lyssnar som man ska kunna läsa direkt från Rek El-sidan...)

TA BORT SIDAN?
Jag är fullt beredd på att ta bort Rek. Elektronik om det är den allmänna åsikten bland er forumaktivister. Men att sidan skulle vara "gammal" är så fel det kan bli, vi jobbar nästan dagligen med apparat-lyssning för att kunna uppdatera sidan. Problemet är bara att så många av de apparater vi lånar hem inte låter bra!

FAKTA OM HUR REK. ELEKTRONIK KOMMER TILL:
1. All CP:s lyssning sker oavlönad och på frivillig basis. Inga som helst mätningar görs på CP, bara lyssning. Det är LTS som är mätnissar, inte vi!
2. Undertecknad står ensam för kanske 80% av CP:s testlyssning.
Övriga 20% av CP:s rekommendationer kommer från pålitliga lyssnare i Carlssonkretsen.
3. Olskepp har fel om att alla apparaterna testas av LTS: På Rek. Elektronik finns BÅDE apparater som LTS testat och rekommenderar å sin sida OCH sådana (de flesta) som CP testat fristående och rekommenderar (möjligen borde vi visa med en symbol vilken apparat som rekommenderas av vem för att undvika missförstånd här).
4. Principerna för hur apparater ska låta med Carlssonhögtalare för att vi ska rekommendera dem står på sidan och lyder:
A. Elektronik som vi på CarlssonPlanet och/eller Stiftelsen Stig Carlsson funnit ljuda transparent, neutralt, spatialt och klangligt riktigt vid drift av Carlssonhögtalare. Och/eller:
B. Rekommenderas av Ljudtekniska Sällskapet efter vetenskapligt genomförda F/E-tester (Före/Efter)
C. "Lyssningstips" listar elektronik som enskilda medlemmar av CarlssonPlanet forum anser uppfyller våra kriterier, men som vi på redaktionen inte själva hört.

MYCKET NYTT!
Jag har under det gångna året haft möjlighet att kombinera mitt heltidsjobb med kritisk apparatlyssning och tycker tvärtemot flera av er att det just nu är ovanligt mycket nya prylar på sidan jämfört med t ex för ett år sedan.

10 MOT EN
Att vi sedan inte kan mäta oss med en sida som
http://www.tnt-audio.com
är ju en annan sak, de har ett tiotal medarbetare och skriver dessutom om allt de lyssnar på. Vi är få - mest bara jag - och vi listar bara de apparater vi rekommenderar så det är klart det blir färre maskiner.

NERVÖS BRANSCH
Att elektronikindustrin dessutom är nervösare än någonsin i hifihistorien och oftast inte vågar ha en modell på marknaden längre än 6-12 månader är förstås inget vi kan lastas för. Det här skulle kunna göra vårt lyssningsarbete tröstlöst, men vi tycker det är kul att ge denna service - helt gratis - och fortsätter så länge den är efterfrågad. Den fyller också enligt vad vi förstår på mejltrafiken en viktig funktion för många vardagliga Carlssonanvändare.

Jag återkommer senare med kommentarer till en del tidigare inlägg i den här tråden.
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Post Reply