Monsterrenovering OD11

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
ferm81
(1+ posts)
(1+ posts)

Monsterrenovering OD11

Post by ferm81 »

Tänkte renovera upp mina favoriter OD11 under maj månad. Kommer att lägga ut hela renoveringen steg för steg i bloggformat.
Förmodligen kommer detta bli en av de mest omfattande renoveringar som gjorts på ett par OD11(läses med en nypa salt) och därför har jag lite funderingar och förfrågningar att dela med mig av.

1. Kan någon vänlig själ hjälpa mig att få tag i ett par CT62 8ohm till vettigt pris. Förlorade idag en auktion på tradera på ett par som gick för nästan 1300 sek. Tycker att det är lite tråkigt att vissa personer har gjort det till en grej att systematiskt tjäna pengar på carlssonprylar.

2. Någon som känner till en handlare i Kristianstad som hanterar finare träfanér som t ex. Alrot.

3. Undrar om någon har erfarenhet av att staga upp lådan och om detta påverkar ljudet på samma sätt som det gör vid stagning av oa12 och oa14?

4. Någon som tror att det kan vara lönt att montera en intern basport så som det rekomenderas på de nyare Carlson modellerna?

5. Eventuellt byte av pappröret i basporten till ett bättre material. Förslag någon? PVC-plast kanske?

Hoppas att någon har åsikter då detta skulle hjälpa mig mycket.
Vänligen Martin
Masken
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: Monsterrenovering OD11

Post by Masken »

[quote="ferm81"]
1. Kan någon vänlig själ hjälpa mig att få tag i ett par CT62 8ohm till vettigt pris. Förlorade idag en auktion på tradera på ett par som gick för nästan 1300 sek. Tycker att det är lite tråkigt att vissa personer har gjort det till en grej att systematiskt tjäna pengar på carlssonprylar.

Finns en ny ute nu http://www.tradera.com/auction/Hogtalare/aid_27449434
Det verkar dyka upp nya element lite då och då, denne person har annonserat tidigare....finns nog en hel del Ct62:or i original förpackningar runt om i Sverige...
Masken
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Masken »

Såg just detta i annonsen..."martinferm bjuder jag på frakten till!!!!" :o
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Jörgen »

Hej
När det uppstagning har jag klistrat bitumenplattor på insidan av väggarna
Men det behövs egentligen en betydligt bättre uppstagning,tex en dämplimning av plywood på utsidan.Problemet är att man förändrar utseendet ganska mycket.Att ge sig på stagning på insidan är ganska
komplicerat och inget man ska ge sig på.
Jag har monterat en inre basport,fick tillverka en själv.Detta bör man absolut göra.
Jag tror inte att PVC är bättre än papp.
mvh/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
ferm81
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by ferm81 »

Masken wrote:Såg just detta i annonsen..."martinferm bjuder jag på frakten till!!!!" :o
Haha! Ja jag såg det nyss. Har tyvärr precis hunnit buda på ett annat par diskanter som ligger uppe på tradera. Jag antar att Rekobilvård som killen kallar sig tycker lite synd om mig då jag missat flera av hans auktioner. Men absolut hyggligt att bjuda på frakten.

Kul med så mycket respons så snabbt!
ferm81
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by ferm81 »

Jörgen wrote:Hej
När det uppstagning har jag klistrat bitumenplattor på insidan av väggarna
Men det behövs egentligen en betydligt bättre uppstagning,tex en dämplimning av plywood på utsidan.Problemet är att man förändrar utseendet ganska mycket.Att ge sig på stagning på insidan är ganska
komplicerat och inget man ska ge sig på.
Jag har monterat en inre basport,fick tillverka en själv.Detta bör man absolut göra.
Jag tror inte att PVC är bättre än papp.
mvh/jörgen
jag har också funderat på att dämpa lådan med bitumenplattor, men jag har bättre erfarenhet av att spackla lådan på insidan med byggtätnings massa av silikontyp och sen raka ut det med ett räfflat föremål för att inte få en plan yta. Lite kladdigt men ger en rejäl vibrations dämpning och nedtyngdning av bafflarna. Stagning av lådan tänkte jag göra med flera olika mindre rundstavar. Det blir nog tyvärr till att bryta sig in i kabinettet med andra ord. Detta eftersom jag inte på något vis vill påverka högtalarens yttre form. Montering av basport är väl nästan ett måste har jag kommit fram till och kan också bli den mest spännande delen av hela projektet eftersom jag förmodligen kommer att få tillverka en själv *hjälp*.

Alltid kul med åsikter och ideér. Ser fram emot att få ta del av mer av den varan.
Tack!
petern
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by petern »

Hur går det med renoveringen?
/Peter
Post Reply