Här tänkte jag lägga in lite info, inte bara om Stig Carlssons produkter, utan också om hur de marknadsförts genom de tidiga åren. Jag var ju med från början. Stående t v Rolf Steinbach, Sonab, Bengt Swärdström, Braun, och jag själv.
Den här visningen ägde rum på restaurang Gyllene Örnen i Örnsköldsvik i början av sextiotalet. Övik var på den tiden ett litet samhälle där det låg enstaka hus mellan alla kyrkor och konsumaffärer. 'Staden' kallades Norrlands Jerusalem, och att öppna en hifibutik där var att jämföra med humlans flygande. Speciellt som jag från början bestämde mig för att bara jobba med de bästa märkena. Sortimentet var lite tunt när jag startade: Revox, Thorens, Electrovoice, Shure, SME och några till, men sen tillkom sonab/CArlsson och Braun m fl, så småningom även Sansui och Pioneer.
Carlsson för länge sedan
Carlsson för länge sedan
- Attachments
-
Sonab Gyllene Örnen 1963-64.jpg- (1.17 MiB) Downloaded 227 times
Superbra! Sånt här gillar jag! Lägg gärna in mer bilder och berätta gärna mer om dina upplevelser genom åren!!!!! Jag kan se iallafall tre kvinnor på visningen, de verkar vara där tillsammans med sina män. Är det ett par vita oa5:or där framme?
http://www.runessonguitars.com
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
-
mrgrosvenor
- (20+ posts)

Tre? Jag ser två kvinnor säkert. - På golvet står det en vit OA5a. På bänken ett par vita Braun.
Jag har några brev från Sonab, och klipp ur tidningen. På sextiotalet var det ovanligt med 'konstgjort ljud' i publika sammanhang.
Jag ordnade i samband med en luciasoare i läroverket att vi spelade upp en mässingsorkester via OA6or på scenen, samtidigt som sagda orkester playbackade. Folk trodde att det var en bluff, tills orkestern lade ner instrumenten medan musiken fortsatte att spela...
På den tiden var Sonab ett litet personligt företag med ett fåtal anställda. På en psykiatri/socialkonferens i höstas träffade jag en tjej som berättade att hon jobbat som maskinskriverska på Sonab just då - jag berättade detta vid kvällsmaten och hon kände igen det... Hon jobbar numera inom sjukvården.
Det märks att det behövs en ny sever - det går lite långsamt...
Jag har några brev från Sonab, och klipp ur tidningen. På sextiotalet var det ovanligt med 'konstgjort ljud' i publika sammanhang.
Jag ordnade i samband med en luciasoare i läroverket att vi spelade upp en mässingsorkester via OA6or på scenen, samtidigt som sagda orkester playbackade. Folk trodde att det var en bluff, tills orkestern lade ner instrumenten medan musiken fortsatte att spela...
På den tiden var Sonab ett litet personligt företag med ett fåtal anställda. På en psykiatri/socialkonferens i höstas träffade jag en tjej som berättade att hon jobbat som maskinskriverska på Sonab just då - jag berättade detta vid kvällsmaten och hon kände igen det... Hon jobbar numera inom sjukvården.
Det märks att det behövs en ny sever - det går lite långsamt...