Mina annars välljudande svarta OA-116 håller på att falla sönder - underifrån.
Gummihjulen är inga gummihjul längre. Dom har blivit hårda plastbitar som rasar av snabbare än vad jag kan rulla högtalarna.
Har sett i tidigare diskussioner att det verkar svårt att få tag i originalhjulen.
Någon som har gjort ett lyckat hjulbyte? Berätta gärna i så fall var ni köpt dom nya och om det var svårt att byta. Viktigt dock att dom är snygga o svarta som originalen. Kommer ett hjulbyte att påverka ljudbilden? Någon skrev tidigare att gummit i hjulen hade en funktion som dämpare eller nåt i den stilen.
Det finns en del som har lindat (flera varv) vulktejp runt hjulbanan som ersättning för de av tidens tand sönderfrätta gummihjulen. Gummit har en funktion för att dämpa vibrationer från att fortplanta sig i golvet, samma idé som med de långt senare påkomna SD fötterna.
Tack för tipset. Låter lite bökigt och kanske svårt att få snyggt men om inget annat står till buds så...
Går det att montera SD-fötter på mina högtalare? Visserligen försvinner originalkänslan lite men ljudmässigt kanske det är bättre?
the wall wrote: Går det att montera SD-fötter på mina högtalare?
Det går att ställa hjulen i dom här gummikopparna som finns att köpa till hushållsmaskiner för att bullerdämpa dom. Kostar nån hundring för fyra stycken och finns där tvättmaskiner säljs.
Jag har sett flera olika fabrikat, en del mjukare och en del hårdare. Har dock inte provat några själv ännu, men det tänkte jag snart göra till mina 2212 som helt saknar gummit på hjulen.
Borde ju fungera eftersom de är till för just bullerdämpning. Dessutom står högtalarna still på plats ... om det nu är det man vill ....
Det finns en del som har lindat (flera varv) vulktejp runt hjulbanan
Jag har använt vulcotape.
Fungerar bra frånsett att det är svårt att rulla omkring högtalarna
men det är ju inget jag gör dagligdags.
Fungerar alltså som ett par sd-fötter.
Inte speciellt svårt att applicera tapen heller.