MVH Bosse
OA-5 kit, kopia eller 5K?
- Bo Sehlberg
- Internationalization Team

Det som skiljer originalartikeln från samlingstidskriften är den bifogade sidan med tilläggstexter och bilder. Jag antar att det är OK att lägga ut detta också, eftersom originalartikeln finns att ladda ned, annars får vår webbmaster ta bort den
MVH Bosse
MVH Bosse
- Attachments
-
- Tillägg till originalartikeln.
- popboxen.jpg (116.08 KiB) Viewed 1668 times
Det ska inte vara några problem.Bo Sehlberg wrote:Det som skiljer originalartikeln från samlingstidskriften är den bifogade sidan med tilläggstexter och bilder. Jag antar att det är OK att lägga ut detta också, eftersom originalartikeln finns att ladda ned, annars får vår webbmaster ta bort den![]()
MVH Bosse
Jonathan - Webmaster
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
- Bo Sehlberg
- Internationalization Team

Hej igen
Oj här har det hänt saker
Stort tack för filen och till alla andra för all hjälpsam information
.
Jag har bara mätt den ena lådan och den var mycket riktigt ruskigt överdämpad. Det här är ju förvisso inte exakt samma som popboxen men jag kan tänka mig att dämningen ska ligga ganska nära den ändå.
Kvoten hamnade på låga 1.11 från början och diverse hack i impedanskruvan vittnade om att dämpmaterialet tom tryckte för hårt mot konen för att den skulle kunna röra sig fritt.
Med sänking av dämpkonen lyckades jag bara komma upp i 1.17 så jag tog bort lite material också.
Efter sänkning + bortagning av ganska (för) mycket material så hamnade kvoten på runt 1.35 vilket är lite för högt så jag behöver justera mer.
Fritt mätt så är elementets impedanskruva mycket lik den som Troels Gravesen har mätt upp på sin hemsida. Dock var Fs på mina något lägre (kring 40 Hz) och det kan väl kanske vero på den veckade upphängningen som med åldern blivit lite för slapp och trots allt behöver lite hjälp på traven.
Tyvärr är korg och elementet monterat med enbart muttrar som roterar runt-runt så det är ganska bökigt att behöva lyfta upp baffeln för att hålla emot dessa varje gång man ska justera något. Jag ska
lösa det så man slipper det tröttsamma momentet.
Återkommer när det hänt lite mera. Nu har jag väldigt bra indo och riktvärden att gå på iaf
.
mvh Bo
Oj här har det hänt saker
Stort tack för filen och till alla andra för all hjälpsam information
Jag har bara mätt den ena lådan och den var mycket riktigt ruskigt överdämpad. Det här är ju förvisso inte exakt samma som popboxen men jag kan tänka mig att dämningen ska ligga ganska nära den ändå.
Kvoten hamnade på låga 1.11 från början och diverse hack i impedanskruvan vittnade om att dämpmaterialet tom tryckte för hårt mot konen för att den skulle kunna röra sig fritt.
Med sänking av dämpkonen lyckades jag bara komma upp i 1.17 så jag tog bort lite material också.
Efter sänkning + bortagning av ganska (för) mycket material så hamnade kvoten på runt 1.35 vilket är lite för högt så jag behöver justera mer.
Fritt mätt så är elementets impedanskruva mycket lik den som Troels Gravesen har mätt upp på sin hemsida. Dock var Fs på mina något lägre (kring 40 Hz) och det kan väl kanske vero på den veckade upphängningen som med åldern blivit lite för slapp och trots allt behöver lite hjälp på traven.
Tyvärr är korg och elementet monterat med enbart muttrar som roterar runt-runt så det är ganska bökigt att behöva lyfta upp baffeln för att hålla emot dessa varje gång man ska justera något. Jag ska
lösa det så man slipper det tröttsamma momentet.
Återkommer när det hänt lite mera. Nu har jag väldigt bra indo och riktvärden att gå på iaf
mvh Bo
-
Rolf Zetterberg
- (150+ posts)

När vi ändå är inne på dämpkorgar,så ser jag att dina inte ser ut som de lösa jag har(har t.o.m en i plast!).Fästjärnen är fastsatta medelst hårdlödning eller nåt sånt på mina och dessutom lite smalare än dina.Längst ut är påträtt ett sånt där litet vasst bleck i u-form (som det dräller av i bilar) med ett hål med plåtgänga,tror jag.Kommer inte på vad de heter i skrivande stund,men alla förstår nog vad jag menar.Bättre än lösa muttrar är de ju.
HejRolf Zetterberg wrote:När vi ändå är inne på dämpkorgar,så ser jag att dina inte ser ut som de lösa jag har(har t.o.m en i plast!).Fästjärnen är fastsatta medelst hårdlödning eller nåt sånt på mina och dessutom lite smalare än dina.Längst ut är påträtt ett sånt där litet vasst bleck i u-form (som det dräller av i bilar) med ett hål med plåtgänga,tror jag.Kommer inte på vad de heter i skrivande stund,men alla förstår nog vad jag menar.Bättre än lösa muttrar är de ju.
Det låter ju klart smidigare.
En intressant sak (möjligen
Eg borde man nog med fördel göra en dämpkorg av något sorts finmaskigt nätmaterial.
Hursomhelst så låter de faktiskt inte alls så dumt nu, imponerande bra ljud med tanke på åldern (och det låga priset 0:-
mvh Bo