Jag heter Bo (Bosse) och det är mitt första inlägg här. Som kort presentation är jag 40+ , gillar ljud och att meka med elektronik och främst då rörbaserad. Jag är uppväxt i ett hem där det spelades flitigt på ett par välljudande sonabhögtalare...som jag inte glömmer i första taget
Jag gick förbi soprummet häromdagen och kunde bara inte låta det här paret gå till tippen
Faneret är äkta trä men lite slitet.
Det ser ut som OA-5 typeI och helt rätt element men en del (filterlödningar som är kalllödda) avsaknad av skyltar etc tyder ju på att det är något kit eller möjligen en kopia.

En fråga !
är om baffeln + dämpkorgen som har 3 justeringsskruvar (övermålade med svart färg så de inte kan ändra läge) kan vara köpt som en enhet från sonab/carlsson och fabriksjusterade eller om det är den som köpt kitet som gjort även det+montering? Högtalarens egna monteringsskruv gick nästan rakt i stagen på dämpkorgen och någon hade fräst bort en liten bit för att de ganska långa skruvarna skulle komma förbi.
Känns inte riktigt proffsgjort men man kan ju haft bråttom vid tillverkningen
All synpunkter och tankar är välkomna naturligtvis
EFtersom det inte finns fabriksskyltar på paret så kommer jag nog våga modifiera en hel del. Både baffel och botten är löstagbara så de går att lägga undan dem och spara om man vill återställa
mvh Bo