Tidig variant av CT62? Vilken sorts högtalare???

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)

Tidig variant av CT62? Vilken sorts högtalare???

Post by Presidenten »

Hej alla Carlssonfreaks,

Ska hjälpa min käre bror att renovera ett par högtalare han köpt. De ser ut som OA5 typ 1, baffeln är nersänkt5,5 cm. Baselementen ser bra ut och svarar på signal. De är Philips 9710. På undersidan finns två hål på 5,7 cm i diameter. Lådorna är isolerade invändigt med glasull. Yttermåtten är Höjd: 56 cm, bredd 24,6 cm djup 43 cm.

De fyra diskanterna verkar vara original, eller så är det någon variant av tidig CT62. De verkar inte vara i original. De är i alla fall på 8 ohm och det står Peerless på dem, skruvhål i hörnen. Dessa diskanter har måtten 6X5,8 cm. ( kanske 6X6) Den sk dämpkorgen är borttagen i båda högtalarna, byglar till korgen finns kvar. Delningsfilterkomponenterna sitter direkt på baffelns undersida med en 4,7 uf kondensator samt 2 spolar lindade med eltejp. Inget delningsfilter som ser ut som ex OA14. Kablaget på detta filter är av tunn sprängtrådslikande tråd, kopplad med sockerbitar. Någon som känner igen sej? Vilken högtalare har vi fått tag i?
OA5 typ 1? Kan man få hjälp med delningsfilterkomponenter. Vi ämnar byta terminaler och interkablage och Y- modifiera diskanterna.

Eventuellt kan vi skicka med bilder senare

MVH

Presidenten och hans bror
Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Roger Gustavsson »

Föregångaren till CT62 hette CT24 och har en likadan plåtkorg. CT24 satt väl som original på senare exemplar av 70-talsmodellerna (OA12/14/116 etc.)? Har ett par Martin Persson-högtalare som har CT24. Givetvis har jag skaffat ett par CT62 i reserv....
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

De element som satt i tidigare Carlsson högtalare var ju vanligtvis MT20HFC och till viss del MT24HFC. Dessa användes även i en massa andra högtalare (ej Carlsson alltså) och så även mellanstorleken MT225HFC.

Jag tycker inte man kan säga att de är en föregångare till CT62 eftersom CT62 är ett separat utvecklat element av mycket modernare snitt.
MT20HFC har funnits sedan slutet av femtiotalet.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)

Delningsfilter OA 5

Post by Presidenten »

Hej,

Tack för svar. De diskanter som sitter i högtalarna är storlek,5,9 cmX5,9 cm. Fyra hål i hörnen. 8 ohm. De är större än de stipulerade 5 cm som OA5 hade i original. Dessa burkar är nog byggsatser.

Nu undrar jag hur delningsfiltret bör vara konstruerat.
Någon som vet?
Två spolar, okända värden sitter under baffeln, vidare sitter en 4, 7 uf kondensator, inget mer, förutom kablage till elementen.

MVH
Presidenten
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Två spolar på 0,5mH och en konding på 4,7 uF. En spole i serie med basen, en konding i serie med diskanterna, och med andra spolen tvärs över diskanterna. Diskanterna kopplas serie/parallell. Alla element kopplas i fas.
För många Carlsson är inte nog.
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Här är diskanterna i ordning från vänster MT20HFC, MT225HFC, MT24HFC och sist 62CT13.

Image
Image

Man ser den större kammaren (=högtalarlådan) på MT24 som ger den lägre resonansfrekvensen. Man ser också att MT225 har större konarea samt större kammare än MT20. MT20 är den enda av de fyra som har anslutningarna på varsin sida.

MT225/16 är de diskanter som jag under alla år har använt på mina 800 ohms popboxar, tillsammans med en Jon Idestam-Almqvist rörförstärkare. De ligger numera i träda i väntan på ett nytt och bättre liv.
Last edited by phon on Tue 29 May 2012, 13:02, edited 1 time in total.
För många Carlsson är inte nog.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Härligt med bilderna Phon!

Siffrorna i Peerless beteckningar anger storleken på elementet.
MT20HFC är 2,0 tum = 51mm (ja-ja inte exakt 51 mm)
CT62 är 62mm

Vad gäller kondensatorn flyger det runt lite olika siffror till diskanterna.
I servicemanualen till OA-5 anges den till 6,8uF.
I beskrivningen till Popboxen står 5uF och där har jag sett både 4,7 och 5,6 uF

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)

Tusen tack

Post by Presidenten »

Hej,

Tack för hjälp med identifieringen av diskanterna och värdena på delningsfiltret. nu återstår att koppla rätt sladd till rätt ställe. Vilket är lättare att skriva än att göra. På de högtalare vi har införskaffat finns ingen dämpkorg. Det som är kvar är ståltråd som tydligen varit som stöd.
Y-modifiering kommer att göras i väntan på nya CT62: or.

MVH

Presidenten
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Kolla då i byggbeskrivningen för Popboxen. Där finns en GDS beskrivning av en dämpkorg. Avstämning är ungefär samma för OA-5 och Popboxen så det duger.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply