Elementläget

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Jocke »

Klart man måste sticka ut hakan ibland - va trist vi skulle ha om alla höll med varann hela tiden! :(

Det här med kompression i oventilerade element kan jag förstå. ventilation kan väl göras på lite olika sätt. Mitt påstående hämtade jag från: http://www.linkwitzlab.com/mid_dist.htm

Man hänvisar till ventilationen hos (det annars högt aktade) SS8545 som orsak till att tex Seas Excel visar bättre egenskaper på vissa områden. Jag gillar själv SS 7"-are och håller dem bland de bästa men det finns uppenbarligen andra uppfattningar! :)

/Jocke
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Re: Ventilerade spolar och distorsion

Post by nagref »

josephus wrote:Hmmm ja.. det därmed ventilerade spolar och distorsion är nog mest en fråga om klena förstärkare tror jag
Näe... Effekten finns där oavsett förstärkareffekt men den är inte nämnvärt större än andra olinjäriteter. Man kan likna den vid de effekter man kan få med den dämpkorg som satt på OA5. En del som SC ville ha då p g a andra orsaker men som han sakta gick ifrån (finns bättre avvägda varianter i bl a OA11 och OA51) då det genererade dist. Doch var detta mycket mer extremt än vad man råkar ut för i icke venilierade konstruktioner så problemen där är generellt sett mindre. Dock så gissar jag (eftersom jag vet vilka som kommer att få förtroendet att tillverka elementen och vem som konstruerar dem och där konstruktören tidigare har använt ventilerade element därifrån) att de kommer att bli ventilerade. :)
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

josephus wrote: ........ men de har sina dynamiska begränsningar såvida man inte använder hornhögtalare vilket inte många gör här(tror jag..?) .....

Jodå, här använder vi alla sorters högtalare! :D

Underst ett 380 liters horn från 60HZ, dessutom basreflexavstämt till 45 Hz. På det en mellanbas från JBL, ett mellanregisterhorn från Isophon och slutligen ett diskanthorn med lins från Isophon. Lättdrivet var det ja .... 8)
Mellanregistret ger 106dB en meter en watt .... :shock:

Image

Naq, kan du inte fixa quoteringsfunktionen?
För många Carlsson är inte nog.
Daniel
Valued Contributor

Post by Daniel »

grigoris wrote:Unfortunately, when I blew a tweeter in 1980, the local representative did not have a replacement so he had it repaired, not very well I am afraid. I have not used them since then.
A new tweeter is on its way as well, although it may take a little longer than the woofer. Peerless very recently discontinued a tweeter model which with minimal filter modifications worked very well with all Sonab models up to the end of the 70s. Many dedicated Carlsson/Sonab users have upgraded their tweeters in recent years, and thus the original model is still widely available for cheap on the second hand market here in Sweden. If you're interested I'm sure some board member could help you out if you'd like to replace the repaired unit with a functioning original tweeter (model no. MT20).

It's always interesting to hear about how the Sonab speakers were marketed in other countries. I hope you'll be able to put your pair into use again, if that's your ambition!
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
grigoris
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by grigoris »

Daniel, thank you for the suggestion.
In 1980, I did not discard my OA-14s completely but I lent the to my sister in law who, over the years, managed to have another five tweeters blown. Then, in the mid '90s, when foam rot started to set in, she had the SC165 woofers replaced with some cheap Taiwanese drivers of the same size, which sounded crappy, and eventually the speakers fell into disuse.
I found them covered in dust in her cellar two months ago and, coming across the Carlsson Planet site, I decided to restore them to their old glory. Unfortunately I was either too late or too early, since neither the CT62s nor the B65oa are available and the new drivers have not materialized yet.
However, as this is a very hospitable forum, full of good people, my posting for the original tweeters was answered by the very generous Bjoern Edarp who sent me his eight spare MT20s for free. I seize the opportunity to thank him from here once more. Nevertheless, the woofers are in dire need of replacement as well, that is why I am so anxious to see when the new ones will become available.

Grigoris
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

"Naq, kan du inte fixa quoteringsfunktionen?"

Näe... Är inte admin här. ;) Fattar inte varför Quote-funktionen inte funkar (eller är avstängd) när den finns kvar bland snabb BBCode-knapparna.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

nagref wrote:"Naq, kan du inte fixa quoteringsfunktionen?"

Näe... Är inte admin här. ;) Fattar inte varför Quote-funktionen inte funkar (eller är avstängd) när den finns kvar bland snabb BBCode-knapparna.
:?: ... har inga problem med citeringen :?:
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Ivil »

Hur går det med elementen igentligen?! Jag sitter med två par Carlssonhögtalare som jag aldrig fått lyssna på!!! (od11 och oa14). Snart måste nån lulebo bjuda in mig på en demo så att jag får reda på vad jag väntar på :D
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

Hej irvil!

Det finns säkert någon i Luleå som kan bjuda på en demo, om inte så är det bara 5 mil till Piteå, du är välkommen om suget blir för stort!

mvh/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Ivil »

Hehe, tackar tackar! inte helt omöjligt att jag hör av mig :D
Post Reply