Problem med kassetdeck, Technics 671.

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Ragnwald »

Jag har en 671:a och använder den till och från.

Problemet du beskriver har jag själv erfarit.
Vad jag gjorde då, var att lyfta på locket och motionera kontaktorerna handgripligen + lite CRC 2-26.

Problemet visade sig vara ett kärvande räkneverk.
Lossade drivremmet till räkneverket och vips var problemet löst.

Ska ge mig på räkneverket vid tillfälle, förmodligen bara lite rengöring och smörjning.

671:an är ju ett pansarskepp av gott hantverk, så ge inte upp.
Den som vet mest, tror minst.
JockeP
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by JockeP »

Tack haifai och Ragnwald för tipsen!

Det vore skönt om det är så enkla fel.. får köpa lite spray då och se om jag kan bli av med problemen. Det vore tråkigt att behöva kassera dem eller lägag dem i förrådet när jag precis införskaffat dem. Roligt att höra att det är bra apparater också. Jag är lite för ung för att ha upplevt kasetteran och vad som var bra och inte, kul med lite referanser från er som använt dem på riktigt.
Technics SA-5560
Technics Kasett deck 671
AKAI AA-1200
AKAI AA-1050
AKAI CS-372D
Lenco L-75
Lenco 725
Pioneer HPM-100
Carlsson OA-5
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by rylandes »

Angående din Akai med ena kanalen borta så finns det ju många orsaker till detta. En kan ju vara att tonhuvudet har flyttat på sig, så du bara hör ena kanalen. Har du samma problem i båda avspelningsriktningarna?

Om du vågar dig på det så kan du justera tonhuvudet på följande sätt:

OBS glöm nu inte att räkna kvarts-halv och helvarv med skruvmejseln så du kan komma tillbaka där du var.
1. Tag bort locket för kassettluckan alt. hela luckan
2. Stoppa in ett band och starta avspelningen
3. Nu ska du med en instrumentmejsel kunna justera ställskruven vid sidan om tonhuvudet.
4. Justera lite itaget och glöm inte att räkna varv.
5. Om ljudet försvinner helt gå åt andra hållet.
6. Med en autoreverserande maskin har du 2 ställskruvar. En för varje avspelningsriktning.

Får du inte fram den andra kanalen så har du nog ett elektriskt fel som kan ligga var som helst. Men prova att rengöra eventuella kontaktstift i signalvägen

Sten R
JockeP
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by JockeP »

Jag testade att koppla bort räkneverket på Technicsspelaren innan jag la mej i går och gissa om det fungerade..?

:D

Kul att det var så enkelt. Men det visade sig att det bara låter ur ena kanalen på den också. :evil: Är CRC-oxide clean ok att använda vid rengörande av kontakterna och dyl? Kan man bara spruta in i reglagen eller pajar man ngt då? Jag ska ta mej tid att testa justeringen av tonhuvudet i helgen. Tack för tipset Sten.
Technics SA-5560
Technics Kasett deck 671
AKAI AA-1200
AKAI AA-1050
AKAI CS-372D
Lenco L-75
Lenco 725
Pioneer HPM-100
Carlsson OA-5
Post Reply