Hej
Jag har just köpt ett par Carlsson OA-58 och ny elektronik (Advance Acoustic klass A + CD-spelare med rör). Det låter mkt bra! Dock undrar över tre saker ang högtalarna:
1) kan man ha banankontakter till högtalarna?
2) om inte, så undrar jag om man kan ha gafflar?
3) ska högtalarna riktas utåt eller inåt räknat från mittpunkten?! (jag har ställt dem så att hötalarelementen pekar "snett inåt")
Mvh,
Michael
två frågor ang OA-58 (ja, jag är ny i gamet)
Fråga 1 och 2 :svar ja,funkar med både bananer och spadar
(om dom inte har ändrat nåt sen jag såg dom sist)
Fråga 3:Dom ska riktas inåt
Lycka till med nya prylarna
/s.b 8)
(om dom inte har ändrat nåt sen jag såg dom sist)
Fråga 3:Dom ska riktas inåt
Lycka till med nya prylarna
/s.b 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Bananer fungerar bra, ta det bara lite kungt eftersom det kan vara trångt under huven. Kolla att det finns plats för just dina bananer och att du får ut kabeln ordentligt under huven.
"Normala" kablar och bananer brukar inte vara några problem men det finns grejor som är dimensionerade för Kärnkraftverk snarare än Hifi och de kan vara svåra att få dit.
Är bananerna mycket tröga så var försiktig så du inte bryter kortet till delningsfiltret.
Med vänlig hälsning
Martin
Martin
Bananer fungerar bra, ta det bara lite kungt eftersom det kan vara trångt under huven. Kolla att det finns plats för just dina bananer och att du får ut kabeln ordentligt under huven.
"Normala" kablar och bananer brukar inte vara några problem men det finns grejor som är dimensionerade för Kärnkraftverk snarare än Hifi och de kan vara svåra att få dit.
Är bananerna mycket tröga så var försiktig så du inte bryter kortet till delningsfiltret.
Med vänlig hälsning
Martin
Martin
Jag vet inte, vet du?
-
12björn
- Internationalization Team

Har sett en lösning med (flätad) kabelstump med kontakter utanför huven, vilket gör att man kan fästa bananer el dyl utan att behöva gå in under huven (huv och kort är ganska sköra). I o f s kanske man inte ska överdriva problemet eftersom högtalarnas normala tillstånd borde vara att stå inkopplade och på ett och samma ställe.Martin Dellstig wrote:Bananer fungerar bra, ta det bara lite kungt eftersom det kan vara trångt under huven. Kolla att det finns plats för just dina bananer och att du får ut kabeln ordentligt under huven.
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
tack
Hej alla
Tack för svaren!
Mina OA-58 låter alldeles fantastiskt bra tillsammans med min nya kinesiska elektronik! Innan var jag Linn-fantast och numera är jag Carlsson-fantast.
Funderar på att köpa ett par OA-51.2 om det är någon som har ett par sådana till salu?
Mvh,
Michael
Tack för svaren!
Mina OA-58 låter alldeles fantastiskt bra tillsammans med min nya kinesiska elektronik! Innan var jag Linn-fantast och numera är jag Carlsson-fantast.
Funderar på att köpa ett par OA-51.2 om det är någon som har ett par sådana till salu?
Mvh,
Michael