bilder på terminalmontering

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
templar
(75+ posts)
(75+ posts)

bilder på terminalmontering

Post by templar »

Har kollat runt på forumet utan att hitta snygga bilder på terminalinstalleringar.
Har ett par oa5-2 som jag håller på att renovera.
Hade vart kul att se hur ni har löst det här med nya terminaler.
Jag kan inte komma på hur jag skall göra detta snyggt och bra.
Beskrivningen nedan på renoveringstips fattar jag inte.

"(Jag brukar ta cirkelsågen och montera försänkta runda brunnar till vänster respektive höger om mitten av bakstycket (eftersom Y-monteringen ändå gör dem till höger- respektive vänsterhögtalare). Terminalbrunnarna köper jag från HiFiKit http://www.hifikit.se)"

Bakstycket? menar han botten? För inte sätter man väl sågen i faneren?
Jag kanske e trög ,så visa mig lite bilder ni som har gjort detta ,

mvh Simon
Granloboy
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by Granloboy »

Jovisst menar han att du ska såga i botten. Har själv praktiserat detta som mitt allra första Carlssonrenoveringsprojekt på ett par OA4-typ 2 i fjol, och med finfint resultat. Såvida man inte stör sig på den moderna plastiga looken som (förutom det faktum att man gör hål i dom) de medför. fast det är väldigt sällan som jag har dom upp och ned... ;-)

Jag använde försänkta "Acoustic ANP 1 Guldpläterad" eftersom fötterna är så låga att frigången mellan botten och golv bara är någon cm. Köpte på HifiKit: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=524

Och eftersom jag inte har nån cirkelsåg så ritade jag upp en cirkel på botten, borrade en massa små hål längs konturen och filade till kanterna med rasp - och voilá.

Kan ta bild på sluresultatet om du vill. Säg då till här, kollar väl in här ngn gång då och då...
OD11 - vita, OA12 - vita, OA12 - vita, OA14 - vita
Reciever R 2000, Reciever R 4000-2, Reciever R 7000
Skivspelare 85S, Kasettdäck C 500
templar
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by templar »

Tack för svar

Du får mycket gärna skicka lite bilder, antingen här eller till [email protected]

På mina högtalare sitter en "fotplatta" fast undertill som skymmer basrefxhålen.Är det i den jag får sätta den då ,eller ? Verkar lite trångt då det bara är 1 cm mellan plattan och högtalarens botten.

mvh Simon
Post Reply