Internkablar

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Conny »

Ja, inte är det lätt för en novis som mig att veta vad som är "rätt" och vad som är "fel"!!

Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
Dynamic
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Dynamic »

Conny wrote:Ja, inte är det lätt för en novis som mig att veta vad som är "rätt" och vad som är "fel"!!

Conny
Själklart är det så. Vad jag förstog på ditt första inlägg så funderade du på om inte internkablaget skulle vara av samma dimension som högtalarkabeln pga av att strömmen var lika hög i hela kretsen??

Visst är det så att strömmen är lika hög i hela kretsen men det är inte bara kabelns tjocklek som avgör hur mycket ström den "klarar" utan även kabelns längd.
Går du ner till tex halva längden på kabeln så kan den slltså vara mycke tunnare.

Internkablaget är ju inte så långt och är dessutom fördelat till flera olika element efter filtret.

Det där med kabel-hysteri har inte sträckt ut sej lika mycket i Hifi-världen som i Billjuds-världen, där många menar på att tex jordkabeln till slutsteget som är 0,2m lång måste vara 32mm2 bara för att den 6 meter långa pluskabeln är det osv.

Hoppas jag inte rörde till det värre för dej nu :)
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Conny »

Dynamic wrote:
Själklart är det så. Vad jag förstog på ditt första inlägg så funderade du på om inte internkablaget skulle vara av samma dimension som högtalarkabeln pga av att strömmen var lika hög i hela kretsen??

Visst är det så att strömmen är lika hög i hela kretsen men det är inte bara kabelns tjocklek som avgör hur mycket ström den "klarar" utan även kabelns längd.
Jo, men eftersom strömmen är lika hög i hela kretsen kan man väl inte gå ner i area på en del av den?

Då skulle man ju kunna tänka sig att ha många korta och klena kablar i serie. Kretsen i det här fallet är ju ifrån slutsteget till i första hand filtret. Därefter delas det ju upp i flera. Eller tänker jag fel nu igen?

På tal om strömmen.... är det någon som har koll på hur stora strömmar vi pratar om?

Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA12 Svarta
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Post by s.b »

Spolens tråd är ju bara 0,8mm

/s.b 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Tråden i en säkring (propp) är inte så särskilt grov, men den är kort.

Sen är det inte säkert att en högtalare alltid är konstruerad för att matas med minsta möjliga resistans i kabeln, en del konstruktörer väljer att ta med en viss resistans när filter och annat dimensioneras.

Carlsson brukade väl använda ett seriemotstånd på ett halvt ohm när han anslöt sina korta kablar, detta för att simulera de lite längre kablar som folk använde i stugorna. (eller var det ett ohm?)

Likadant med spolarna i filtren, dom är beräknade med den resistans dom har, byter man till nåt grövre så ändras filtret, och då får man tänka sig för vad som händer med hela högtalaren. Det är inte alltid som mer är bättre.
För många Carlsson är inte nog.
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Conny »

phon wrote:Tråden i en säkring (propp) är inte så särskilt grov, men den är kort.
Säkringar finns ju med olika käraktäristik, ex tröga och snabba. En trög klarar sig ju längre vid max belastning. Är det en fråga om att stömtopparna finns under kort tid i högtalare som gör att det skall gå bra med klena kablar?

Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA12 Svarta
yak52
(50+ posts)
(50+ posts)

Area och tjocklek m.m.

Post by yak52 »

Jag är absolut inte någon djuping på kablar men, det viktiga för mig är att det förs över ljud (i form av elektriska förändringar) så naturtroget som som möjligt. I den ljudbild som ska fram genom anläggningen finns musik från instrument och sång, och när jag har provat olika så har jag som många andra märkt att det kan låta rätt olika med olika kablar, t.ex. rymd och djup.

Om det handlade om att mata en glödlampa skulle en jättetjock kabel av ett bra ledande material vara utmärkt, men det låter inte automatiskt bra.
Jag provade "startablar" i början av min karriär och det lät inget vidare, jag lovar. För mig gör det inte så mycket om det blir lite förluster i kabeln så länge den överför frekvenserna på ett bra sätt. Men jag antar att resistans i kabeln även påverkar ljudbilden som en del av ett filter (på något vis).

Summa, jag har hört tunna högtalarkablar som låter väldigt fint och riktigt tjocka som låter illa. Så enbart kabelarean verkar inte vara något mått på ljudkvaliten.

Fyll på ni som vet mer och kanske vet varför.

/Martin
Edison Triod, JBL L-166, Tandberg Huldra 10, TR-1000, TR-200, TB-641x, TB-841
Dual 701, Dual 704, Dual 1019, Lenco L75, ClearAudio RIIA
Dynamic
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Dynamic »

Conny wrote:[
Jo, men eftersom strömmen är lika hög i hela kretsen kan man väl inte gå ner i area på en del av den?

Conny
Om du har tex 0,2mm2 på låt säga 1 cm av kablen blir det inte samma sak som om hela kabeln tex 10m skulle vara 0,2mm2.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Till sjuttiotalarna ansåg man att kablarna inte fick ha större resistans än ett ohm.

De olika kablarna får väl ses som seriekopplade resistanser? Hur motståndet blir inuti högtalaren med olika filter och element orkar jag inte ens tänka på.

Enligt mitt sätt at se det så blir det bra med anständig kabel och välgjorda lödningar och gärna med bortkoppling av eventuella byglar, då spelar teorin inte så stor roll.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Conny »

Med ledning :wink:* av vad ni sagt i tråden :wink:* så tolkar jag det som att det i alla fall inte är någon nackdel att änvända lite grövre kablar.

Och Martin, om jag förstår dig rätt, så menar du med "anständig", att man använder anständigt stor area.

*Jag kom på att det nästan blev lite "Göteborgst" vitsigt där!

Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA12 Svarta
Post Reply