Internkablar
Internkablar
Jag skall byta interkablar på mina OA14. Funderar över vilken area jag skall använda.
Tanken är att jag skall använda högtalarna i en hemmabiouppställning. Det kommer innebära att det blir långa högtalarkablar, >10m, vilket får mig att tveka över den rekomenderade kabelarean för internkablaget. Tänker använda EKK light 4X2,5 som hötalarkabel.
Det jag lärt mig om ström, är att det går ju samma ström genom hela kretsen. Det borde ju innebära att man skall ha samma area på kabeln, oavsett var i kretsen man befinner sig. Iofs så delas ju strömmen efter delningsfiltret, men åtminstone basen borde väl matas med lite grövre kabel än t.ex. EKUA?
En ide' är att använda EKK 2,5 till basen och EKUA till diskanterna.
Tänker jag fel angående strömmen?
Eller är det andra parametrar som är viktigare?
Conny
Tanken är att jag skall använda högtalarna i en hemmabiouppställning. Det kommer innebära att det blir långa högtalarkablar, >10m, vilket får mig att tveka över den rekomenderade kabelarean för internkablaget. Tänker använda EKK light 4X2,5 som hötalarkabel.
Det jag lärt mig om ström, är att det går ju samma ström genom hela kretsen. Det borde ju innebära att man skall ha samma area på kabeln, oavsett var i kretsen man befinner sig. Iofs så delas ju strömmen efter delningsfiltret, men åtminstone basen borde väl matas med lite grövre kabel än t.ex. EKUA?
En ide' är att använda EKK 2,5 till basen och EKUA till diskanterna.
Tänker jag fel angående strömmen?
Eller är det andra parametrar som är viktigare?
Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
OA 50.2 Svarta
OA12 Svarta
Jo visserligen är den kort, men som sagt, strömmen är väl densamma överallt i kretsen. Däremot mellan terminal och filter, det är ju en bit. Nu kanske inte strömmen är så väldigt hög, jag vet inte.
Någon som vet?
Conny
Någon som vet?
Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA12 Svarta
OA 50.2 Svarta
OA12 Svarta
-
Rolf Zetterberg
- (150+ posts)

Det blir så långt att skriva ett svar,så jag tipsar i stället om det här alldeles förträffliga dokumentet-den här killen kan det här -det märks!
http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html
-
-distortion-
- (515+ posts)

Mycket bra läsning där!Rolf Zetterberg wrote:Det blir så långt att skriva ett svar,så jag tipsar i stället om det här alldeles förträffliga dokumentet-den här killen kan det här -det märks!
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak
Håller med! Han verkar veta vad han pratar om.Rolf Zetterberg wrote:Det blir så långt att skriva ett svar,så jag tipsar i stället om det här alldeles förträffliga dokumentet-den här killen kan det här -det märks!
Det han rekommenderar ( i alternativ 2) verkar vara väldigt likt LTS-kabeln.
Men om man läser mellan raderna verkar han tycka att det finns mer att önska när det gäller internkablaget, jämfört det som sitter originalmonterat.
Jag tror att det får bli EK för min del.(Inte EKK som jag felaktigt skrev i ett tidigare inlägg).
Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA12 Svarta
OA 50.2 Svarta
OA12 Svarta
Med tanke på internkablage...
vilken tvärsnittsarea har ledarna på kretskorten? De är väldigt tunna och inte speciellt breda heller på sina ställen. Vilken kabel som helst överstiger den arean med råge, vill jag påstå.
/ Gurtten
vilken tvärsnittsarea har ledarna på kretskorten? De är väldigt tunna och inte speciellt breda heller på sina ställen. Vilken kabel som helst överstiger den arean med råge, vill jag påstå.
/ Gurtten
Svarta OA14
... på jakt efter OA116
Hör av Er om Ni får nys
om nån som säljer!
... på jakt efter OA116
Hör av Er om Ni får nys
om nån som säljer!