Tidsfel?
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Tidsfel?
Hej!
FInns det något tidsproblem med forumet?
Jag skrev mitt inlägg om OA-51 strax före niokaffet och det är tidsstämplat 07.55, är det någon mer än jag som får detta?
Med vänlig hälsning
Martin
FInns det något tidsproblem med forumet?
Jag skrev mitt inlägg om OA-51 strax före niokaffet och det är tidsstämplat 07.55, är det någon mer än jag som får detta?
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Ja just det, det blev rätt då
va bra.
Är GMT två timmar från oss och BST en timme då? Alltid förvirrande det där. Åsså har vi UTC att ta hänsyn till också, för att inte tala om alla andra lokaltider överallt .....
Själv har jag slutat att använda klocka sen nåt år tillbaks, har ingen på mig längre. Brukar gå efter solen eller mängden grus i ögonen .... 8)
(i värsta fall får jag fuska och titta på mobilen .... ha )
Är GMT två timmar från oss och BST en timme då? Alltid förvirrande det där. Åsså har vi UTC att ta hänsyn till också, för att inte tala om alla andra lokaltider överallt .....
Själv har jag slutat att använda klocka sen nåt år tillbaks, har ingen på mig längre. Brukar gå efter solen eller mängden grus i ögonen .... 8)
(i värsta fall får jag fuska och titta på mobilen .... ha )
För många Carlsson är inte nog.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Referensen till GMT anger väl mer plats än tid, det är ju tidszon man anger. Sverige ligger en +1 timme från GMT, alltid alla årstider. Eller 15 grader om man så vill, inte fasen flyttar sig Sverige till 30 grader från Greenwich ibland ....nagref wrote:GMT ligger en timme efter oss på vintern och två på sommarn.
Det borde nog vara sommartidsautomatik på forumet. Annars måste ju alla ändra sin plats på jorden varje vår och höst. Men det går det med ...
För många Carlsson är inte nog.
Nu är jag inte expert men GMT är en fix tid som inte plågas av sommartid. Solens står högst på himlen kl 12 över Greenwich och det är det som bestämmer GMT. Vår tid (CET) som ändrar sig lite då och då får ändra referensen till GMT då. Vi byter ju faktiskt till samma tid som de borde ha i Finland och östeuoropa när vi byter till sommartid. Och forumet bryr sig inte om var man befinner sig utan vilken tid man har på platsen så då blir referensen just tid. Man kan ju dessutom inom samma tidszon ha olika tid...
Bättre att ange referensen i tid än plats då.
Bättre att ange referensen i tid än plats då.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor