Jag har nu varit och lyssnat på resultatet...
Hemma hos Magnus i hans rum med OA51.3 har jag lyssnat på diverse förstärkare... Sentec PA8, PA9, Nad 208, Hypex Ucd180, UcD400 ...
Skillnaderna har generellt varit att med ett kraftigare steg kan man spela en aning högre än med PA9 (som han kör till vardags), små små skillnader i upplösning/klarhet även på lägre nivåer har väl oxå gått att uttyda...
Detta är något helt annat
Basen blir bättre, större, djupare etc. etc. utan att bli bumlig och utan att gröta till resten av ljudbilden... en rest som blir så mycket bättre av att 51:ornas element avlastas och slipper återge den djupaste basen...
Ljudet uppåt är luftigt och klart! mellanbasen tight o snabb...
Denna princip med aktivt delade basstöd till en välljudande tvåvägare är så mycket bättre än vad vi tidigare åstadkommit/hört genom att byta till större, mer välljudande slutsteg...
(det går naturligtvis att dela passivt, men detta är ju dyrt i dessa låga frekvenser och ställer sedan stora krav på förstärkaren för att det skall bli lika bra som aktiv delning med mer modesta förstärkare...)
Jag har ju gjort det själv men kanske gått lite vilse i bytesdjungeln och glömt bort/inte insett hur stor skillnaden i ljudkvalité det faktiskt blir med en lösning som denna...
En ny DIY förstärkare som med klår PA9 kostar minst 5000 -DIY class D som Hypex, LC-audio etc., en beg 208 kostar väl 9000 kr andra nya "köbe" steg hamnar säkert på över 10000 för att det skall vara någon idé...
Det Magnus har gjort har kostat honom max 2000 kr (EC9, PA8, Material till låda, hans gamla 8542 etc.)
Hans OA51.3, Sentec PA9:or och denna "tillsats av bas" slår utan vidare ljudet han fick med OA51.3 och NAD 208...
(EC9 är moddad med nya Burr brown OP 2134:or och låter klart bättre än med orginal 072:or)
Jag kan tänka mig hur otroligt bra det kommer att bli med den framtida OA51.4 med tillhörande basstöd av det lite brutalare slaget...
/Stefan