Hur ska ett par OA-14 låta?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
nikant
(1+ posts)
(1+ posts)

Hur ska ett par OA-14 låta?

Post by nikant »

Hej igen.
Efter en del trixande med fästblecken till CT62-orna är nu mina OA-14 äntligen färdigrenoverade. Tack för all feedback om fästbläck! (I en annan tråd). Det var en fantaskisk känsla att få koppla in dem för första gången och låta dem sjunga. Det fick bli Stan Getz i premiären.

Min nya fråga är: hur länge ska man "spela in" nya element och på vilket sätt ändras ljudet när elementen är "inspelade"? Jag tycker att diskanten inte är riktigt så luftig och skir som jag hade trott att de skulle vara. Tycker att de är lite aningen vassa. Kommer detta att bli bättre med tiden eller kan det vara nåt fel i bygget? (Mina fästbläck är i rostfritt och limmade mot elementen med epoxy), Var lite skeptisk till basljudet i början men det verkar ha blivit bättre nu när jag spelat några timmar (ca 10h). Har dock bara jämfört med mina gamla högtalare (QLN 111).

Funderar också på om det kan vara så att min cd-spelare/förstärkare kan vara boven i dramat. (NAD 512T / Technics SA-GX130).

några funderingar?

mvh / Niklas

PS. Vad står punkt-beteckningen för? Jag har tolkat det så här:
OA-14 = orginal
OA-14.1 = bytta basar
OA-14.2 = bytta basar och diskanter
OA-14.3= .2 + nya delningsfilter
OA-14.3Y vita
Yamaha RX-797
Yamaha DVD-S1800
12björn
Internationalization Team

Re: Hur ska ett par OA-14 låta?

Post by 12björn »

nikant wrote:Hej igen.Min nya fråga är: hur länge ska man "spela in" nya element och på vilket sätt ändras ljudet när elementen är "inspelade"? Jag tycker att diskanten inte är riktigt så luftig och skir som jag hade trott att de skulle vara. Tycker att de är lite aningen vassa. Kommer detta att bli bättre med tiden eller kan det vara nåt fel i bygget?
Dom "släpper" och blir mjukare i ljudet efter ett tag.

Det spelar förmodligen inte nå'n större roll vad Du spelar in med; spela inte på för hög nivå bara.

Personligen föredrar jag att börja med bulgarisk-ortodox kyrkomusik på låg nivå. Efter ett tag för man in några av Lee Scratch Perrys mest obskyra dubmixar så att man försäkrar sig om att elementen tål alla extremer. 8)

Björn
som inte är helt insatt i punkternas mysterium (alt: förbannelse); har förmodligen ett par 12:or som platsar nå'nstans mellan .1½ och .2
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Inspelning är väl bäst med skräpradio medans man är på jobbet, sätt de oinspelade högtalarna på "B" utgången på förstärkaren och spela en riktigt dålig reklamradiokanal på måttlig volym.

Fördelen med detta är att den taskiga ljudkvaliten i utsändningen maskerar högtalerens brister innan den är inspelad...

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by ossint »

Det handlar om att utmatta upphängningen av konen. Det kan göras genom att man använder högtalaren på helt vanligt sätt dvs spelar musik på den. Eller så kan en vanlig sinusformad signal anbringas som får konen att arbeta mellan sina max utslag, nästan i alla fall. Den sista metoden är relativt snabb, omkring ett dygn brukar på elementets T/S parametrar att stabilisera sig kring stabila värden. Den variabel som egentligen kommer att förändras är Vas eller Cms. Vas kommer att öka detta får Fs, elementets resoanansfrekvens, att minska. Detta har sedan tillföljd att Qts förändras något. Allt tillsammans, om allt annat är rätt, kommer att samverka till en avsedd frekvenskurva, denna är inte nödvändigtvis rak.

Hoppas att det var förståeligt....

Mvh
Med vänliga hälsningar,
Peter
nikant
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by nikant »

ossint wrote: ... Eller så kan en vanlig sinusformad signal anbringas som får konen att arbeta mellan sina max utslag, nästan i alla fall. Den sista metoden är relativt snabb, omkring ett dygn brukar på elementets T/S parametrar att stabilisera sig kring stabila värden. ...

Mvh
Tack för ett (väldigt) uttömmande svar. Jag får leta upp min gamla formelsamling från Chalmers och kolla vad det är du pratar om men jag inser att ljudet kan blir bättre efter en tids användande. Finns det cd-skivor med sinustoner av lämplig amplitud och frekvens eller måste man bygga en elektronisk krets för detta?

mvh / Niklas
OA-14.3Y vita
Yamaha RX-797
Yamaha DVD-S1800
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by ossint »

nikant wrote:
ossint wrote: ... Eller så kan en vanlig sinusformad signal anbringas som får konen att arbeta mellan sina max utslag, nästan i alla fall. Den sista metoden är relativt snabb, omkring ett dygn brukar på elementets T/S parametrar att stabilisera sig kring stabila värden. ...

Mvh
Tack för ett (väldigt) uttömmande svar. Jag får leta upp min gamla formelsamling från Chalmers och kolla vad det är du pratar om men jag inser att ljudet kan blir bättre efter en tids användande. Finns det cd-skivor med sinustoner av lämplig amplitud och frekvens eller måste man bygga en elektronisk krets för detta?

mvh / Niklas
Du kan förmodligen använda en del programvaror för PC som tongenerator. Pröva http://www.tolvan.com/ och programmet "Tone". Anslut förstärkaren till datorn. Välj en låg frekvens, 20-30 Hz eller så
Med vänliga hälsningar,
Peter
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by lemmts »

Mitt förslag är att Du helt enkelt bara spelar musik på dem. Varför krångla till det?

Lasse
12björn

Post by 12björn »

lemmts wrote:Mitt förslag är att Du helt enkelt bara spelar musik på dem. Varför krångla till det?

Lasse
Eller hur! Det var ju det jag sa i mitt tidigare inlägg! 8)

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Eller för att citera IÖ från ett annat känt forum :D

"Använd musik, och ingenting annat. Spela både stark och svagt, och låt högtlaren vila emellan.

Sätt INTE på reklamradio starkt när ni går hemifrån på morgonen.

Spela dynamisk, akustisk musik, eller välproducerad pop (bredbandig och dynamisk). Men varva mellan olika stycken och spela olika starkt, och glöm inte att högtalaren bör få vila långa perioder också under inspelningen."

/
sök på t.ex. "inspelning element brus" eller nåt liknande.
För många Carlsson är inte nog.
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by ossint »

phon wrote:Eller för att citera IÖ från ett annat känt forum :D

"Använd musik, och ingenting annat. Spela både stark och svagt, och låt högtlaren vila emellan.

Sätt INTE på reklamradio starkt när ni går hemifrån på morgonen.

Spela dynamisk, akustisk musik, eller välproducerad pop (bredbandig och dynamisk). Men varva mellan olika stycken och spela olika starkt, och glöm inte att högtalaren bör få vila långa perioder också under inspelningen."

/
sök på t.ex. "inspelning element brus" eller nåt liknande.
Det verkar som mitt förslag stöter på patrull här. Naturligtvis kan man göra detta på flera sätt än ett. För att optimalt komma åt den mekanism som det egentligen handlar om är mitt förslag optimalt.
Med vänliga hälsningar,
Peter
Post Reply