Det ska böjas i tid

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Hansson&Carlsson
(50+ posts)
(50+ posts)

Det ska böjas i tid

Post by Hansson&Carlsson »

Idag var hela familjen på gott humör. 8)
Framför allt barnen. :?  
Så jag "skojade" till det lite med att, vi skulle sitta och lyssna på lite musik (barnen valde själva) med slutna ögon.
Sen skulle vi rita var vi uppfattade att instrumenten var någonstans.
Det blev jättekul ungarna köpte "leken" rakt av. :D
Själv var jag övertygad om att basen stod till höger, ungarna hävdade bestämt att han stod framför trummisen :wink:

Helt spontant, bara på lek, men det blev kul en liten stund. :D

(OA116 med nya bas och mellan, snart pensionerad CD)
Draken
(40+ posts)
(40+ posts)

Re: Det ska böjas i tid

Post by Draken »

Ja du, så är det! :oops:
Barn säger oftast rakt ut och ärligt vad dom TYCKER – utan att tro något!
Kanske tycker du/vill du, att det skall låta si eller så – men dina ungarna ”maskar” av dig på ett ogenerat och naket sätt :wink:

Kanske är det så att basen står till höger å kanske står han/(den) framför trummisen åxå – men vad ville DU höra :?:

"Flagnar" inte Carlsson lite nu – för mig gjorde det de' när jag har lyssnat runt på lite annat!

Eller, är det så att dom är så ”genomskinliga”  :shock: att man hör det man vill höra? (å det är ju inte bra!)

Jag har faktiskt insett, att det finns det som låter bättre (än Carlsson) och har sålt av mitt/mina burkar nu?
Designen står sig dock gott, å är nog fortfarande dom vackraste högtalarna jag känner till.

//Draken
12björn
Internationalization Team

Post by 12björn »

Draken @ Fri 25 Mar, 6:51 am wrote:Jag har faktiskt insett, att det finns det som låter bättre (än Carlsson)
... man blir ju nyfiken!!! :?:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Tyko »

Vad som låter bäst är återigen enbart en fråga om smak!!!!! Om annat vore skulle väl bara ett märke/en typ av högtalare existera och alla skulle givetvis köpa detta (vilket inte skulle behöva kosta så mycket då alla köpte det)........
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

Draken @ Fri Mar 25, 2005 6:51 am wrote:Eller, är det så att dom är så ”genomskinliga”  :shock: att man hör det man vill höra? (å det är ju inte bra!)
Det är ju delvis så psykoakustiken funkar. Man hör det man tror sej höra, så att säga.
Och just det med basen är ju riktigt svårt, eftersom bas inte är "riktat" ljud. Instrumentens positioner varierar nog från öra till öra och framför allt kan ju till exempel en liten liten hörselnedsättning i ett visst register påverka ljudbilden mycket.
piP frampå
OA14 där bak
12björn

Post by 12björn »

Tyko @ Fri 25 Mar, 11:44 am wrote:Vad som låter bäst är återigen enbart en fråga om smak!!!!!
-distortion- @ Fri 25 Mar, 12:23 pm wrote:Man hör det man tror sej höra, så att säga.
:lol: ni behöver inte gå i försvar! Jag var bara nyfiken på vad Draken kommit fram till!

Själv kämpar jag med att försöka vara nöjd med mina 12:or. :wink: 8)

Björn
Draken
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Draken »

12Björn, m.fl.

Visst finns det andra burkar som JAG tycker låter bättre! Notera dock att det är MIN åsikt och jag är väl medveten om att andra (en del ((bara))) tycker på ett annat sätt.
Ex: Pip, anser jag låta betydligt ”bättre”! (hur man nu kan säga så - men jag tycker det)
Herr Öhmans 60 modeller lika så, (gäller för övrigt alla hans modeller)!
Vad jag f.n. har gått över till, är hör å häpnad: DIY.
Jag bygger Morellos trevägare med bl.a. dubbla  8” basar (W85) av Öhmans konstruktion. Vid en lyssning hemma hos Morello slog det mig, att det var detta jag drömt om och ville ha.
Visst blir det en annan prisklass – men det är inte det frågan gäller för mig, utan mer HUR det låter.
Så, så är det, å jag njuter vidare på MITT sätt. Kanske blir det en å annan knut på linan ibland (12björn!), utan att det är meningen – men det får man ta.
Ha de – alla Carlsson-diggare

Draken
12björn

Post by 12björn »

Låter spännande! :D :wink:

Björn
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by ossint »

Visst är det så.. att ur barns munnar kommer många sanningar. Om vi, äldre, sedan tycker om vad som kommer ut är en annan sak!

Ett annat faktum är väl att något som som någon har arbetat med och ägnat tid åt, som att bygga en högtalare, mycket ofta låter bra eller mycket bra i dennes öron. Jag har aldrig haft möjligheten att höra något alster av Ing Öhman eller Morello men har stor respekt för vad de skall ha åstadkommit. En tanke blir dock, om Öhmans och Morellos kunskaper samlades och en "ny" OA-högtalare konstruerades som ett DIY projekt. Då skulle väl denna "nya" kreation ha stora möjligheter att tillgodose alla möjliga och kanske omöjliga önskemål/tyckanden för lyssnaren. Vad sedan eventuella barn tycker återstår då att se.
Med vänliga hälsningar,
Peter
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

ossint @ Sat Mar 26, 2005 1:10 pm wrote:En tanke blir dock, om Öhmans och Morellos kunskaper samlades och en "ny" OA-högtalare konstruerades som ett DIY projekt. Då skulle väl denna "nya" kreation ha stora möjligheter att tillgodose alla möjliga och kanske omöjliga önskemål/tyckanden för lyssnaren.
Är inte Öhman med och "pillar" en hel del på Carlsson-kreationerna under framtagningen? Eller är det enbart B65 han haft nåt med att göra?
piP frampå
OA14 där bak
Post Reply