Nyhetsbrev #30 – oktober 2003

NYHETSBREV 30 från CARLSSONPLANET
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
INNEHÅLL
= = = = = = =

1. REDAKTÖREN HAR ORDET
2. CARLSSONHÖGTALARE PÅ OSLOFESTIVAL
3. MER OM SURROUNDHÖGTALARE
4. CARLSSON OCH RÖRSLUTSTEG
5. RÄDDA SKRUVHÅLEN PÅ 50-SERIEN
6. LYSSNINGSINTRYCK SONAB OA-12.2
7. FAQ – RENOVERA SNIK-OD-11
8. DEN KOMMANDE OA-SERIEN

1. REDAKTÖREN HAR ORDET
= = = = = = = = = = = = = = = = = =
Hej och välkomna till Nyhetsbrev 30 från
www.carlssonplanet.com.
Detta brev går ut till 624 gratisprenumeranter
och sajten har när detta skrivs haft över 63.100
användare. Vårt nya (och räddade!) forum har för
närvarande 346 registrerade användare som skrivit
2.487 inlägg i 493 olika Carlssonämnen.

För alla utländska besökare är en engelskspråkig
parallellsajt under uppbyggnad och översättningar
har börjat ramla in från vänliga medhjälpare.
Forumet ska också bli dubbelspråkigt.

Er redaktör har i dagarna fått se och höra de
båda kommande modellerna Carlsson OA-58 och
OA-60 i produktionsnära versioner och kan bara säga att vi har då inte väntat förgäves!

Det här är det första Nyhetsbrevet för hösten och
baseras bl.a. på de många mejlfrågor kring
Carlssonrenovering vi fått under sommaren.

Dessutom introduceras i detta brev vår nye
medredaktör Erik Johansson som till vardags är
moderator på Carlssonplanets forum.
Erik är en ung Carlssonfantast och god lyssnare
från Göteborg med örnkoll på Carlssonområdet och
full av goda tips och idéer om
Carlssonrenovering.
Välkommen som medredaktör, Erik!

Mycket nöje!
Red.

2. CARLSSONHÖGTALARE PÅ OSLOFESTIVAL
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Onsdagen den 7 oktober 2003 (nästa vecka) blir
historisk i Carlssonvärlden. Då kommer nämligen
på den redan påbörjade Ultimafestivalen för
samtida musik i Oslo ett musikaliskt uruppförande
att ske via ett gäng Carlssonhögtalare i 50-
serien!

Bakgrunden är att den norske tonsättaren Knut
Wiggen, elektroakustiker och kulturpersonlighet,
under 70-talet levde och arbetade i Stockholm och
via sitt arbete med Elektronmusikstudion EMS och
Fylkingen blev vän med Stig Carlsson.

De välljudande Carlssonhögtalarna förtrollade
Knut Wiggen alldeles som än idag är en stor
Carlssonfantast och bl.a. höll ett fint tal på
Stigs begravning i Stockholm i mars 1997.

Nu har Knut Wiggens 70-talsinspelningar på EMS
restaurerats av experter på Sveriges Radio med
världsledande kunskap i konsten att rädda dyrbara
inspelningar från åldrande bandkakor och föra
över dessa till nya medier.

Verken får sitt uruppförande i digital 4.1-
version (DTS) på årets Ultimafestival och släpps
samtidigt på DTS-kodad CD (spelbar på vanliga
CD-spelare med digitalutgång, signalen dekodas av
vanliga DTS-kompatibla hembioreceivers!).

Knut Wiggen har länge önskat att uruppförandet
borde ske på Carlssonhögtalare. För en vecka
sedan kontaktade därför norska radion (NRK)
CarlssonPlanet i ärendet och bad om hjälp att
leta reda på ett antal par OA-52:or i så ny
version som möjligt. Via SSC – Stiftelsen Stig
Carlsson – har nu tillräckligt många exemplar av
OA-52.3 uppbringats för att säkra uruppförandet
enligt tonsättarens önskemål.

Så här lyder det första NRK-brevet till
Carlssonplanet:

”Hei Per Gulbrandsen!
Takk for hyggelige telefonsamtale.
Det er altså slik at Ultima-Festivalen
(www.ultima.no) skal hedre Knut Wiggen med egen
konsert i Parkteatret i Oslo onsdag 8. oktober
kl. 19.00. Det skal spiles fem verk fra DVD som
er restaurert av Bo Ternström i Sveriges Radio/P3
fra gamle flerspårsband. Det er første gangen
disse verk framførs i Norge, og de har bare blitt
presentert én gang tidigare, på Fylkingen.
Dette er alltså en historisk begivenhet.

For å gjøre lydbildet mest mulig original,
foreslår Knut Wiggen å bruke Carlsson-høyttalere
under konserten. Han har selv fire stykk av
sorten OA-52.2, og vil gjerne ha dem supplert med
fire ytterligere. I tillegg skal vi kjøre en
basshøyttaler, siden Bo Ternström har formaterat
stykkene i 4.1-format/DTS (opprinnelig
firekanals).

Undertegnede skal være konferansier og
programleder under konserten, men lydansvarlig er
teknikerne fra Norsk Nettverk for Teknologi,
Akustikk og Musikk (NOTAM) som kan lignes med
Fylkingen. Producent der er Bjarne Kvinnsland.

Her er det stor entusiasme rundt dette – hadde
vært kult å få det til! Vennlig hilsen,
Tilman Hartenstein, producent
NRK Radio (www.nrk.no)”

Så på tisdag morgon bär det av! Då reser
undertecknad med bilen fullastad med
Carlssonhögtalare till Oslo. I sällskap följer
ingenjör Ingvar Öhman som lovat bistå med råd om
lämplig utplacering av högtalarna i den ombyggda
biografen.

För Carlssonvärlden blir detta naturligtvis ännu
en historisk milstolpe. Och det lär inte höra
till vanligheterna att en tonsättare kräver ett
särskilt HiFi-märke ska ljuda vid sina
uruppföranden!

3. MER OM SURROUNDHÖGTALARE
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Förra Nyhetsbrevets längre artikel om
surroundhögtalare och Carlsson har skapat stort
intresse hos läsarna och bland annat har vi fått
denna mejlfråga från Fredrik:

”Hej!
På väg att beställa mina första Carlssonhögtalare
(äntligen) undrar jag:
Mina enkla bakhögtalare (JPW) passar väl knappast
tillsammans med Carlsson OA-52.3?
Dessutom har jag nu ett 6.1-system som kan
innehålla 3 bakhögtalare. Finns några lämpliga
bakhögtalare som passar ihop med OA-52.3?”

SVAR:
”Hej Fredrik!
Tack för mejl. Din fråga kan man ju faktiskt
svara på med en hel uppsats! Extra svår är din
önskan om Carlssonlösning på mittkanal bak. Men
kort kan jag säga följande:

Testa först och se vad du tycker med dina JPW
(fast du har väl inte två par?). Vissa av deras
modeller jag hört är relativt neutrala, även om
de i dynamik, klanglig riktighet och renhet inte
alls kan mäta sig med OA-52.3.
Fungerar inte detta bra, försök något av följande:

A. CARLSSONLÖSNINGEN:
Skaffa två par Sonab OD-11 (eller om du får plats
med några större Carlssonmodeller, det ska vara
några från 70-talet och framåt, se sajten).
Renovera dessa enligt rekommendationerna på
CarlssonPlanet.

Häng/ställ två Sonab OD-11 som surroundhögtalare i rummets bakre hörn (läs mer om placeringen i
Nyhetsbrev nr 29).
Placera två OD-11intill varandra som
centerhögtalare, t ex på golvet under TV:n eller
på hängda på vägg bakom TV:n).

Jag det själv OD-11:or i vardagsrummets 5.1-hembio (ihop med OA-52.3) och är mycket nöjd.
OA-52.3 kräver ingen subwoofer enligt min åsikt.
OD-11 ger en stor dynamik för att vara
surroundhögtalare med tillräckligt djup bas, god
renhet och klangligt korrekthet. Dessutom är de
lättdrivna. Och snygga. Och det är Carlsson!

B. BUDGETLÖSNINGEN:
Köp två par av t ex Gale 1030 (tvåvägshögtalare,
ca 1500:-/paret på HiFiKlubben). Dessa låter i
mina öron neutralt, rent och fullt godtagbart för
att vara billiga surroundhögtalare och ger
rimligt med bas för storleken. Rimligt snygga är
de också. Placera dem gärna så att ljudet först
strålar mot tak eller/och en vägg.

Glöm inte att det är en mycket stor fördel att ha
2 (två!) par bakhögtalare. Känslan av omslutenhet
ökar kraftigt ju fler par du monterar.
(Läs mer även om detta i Nyhetsbrev nr 29)

C. LYXLÖSNINGEN:
Beställ ingenjör Ingvar Öhmans (Ino Audio) egna
surroundhögtalare (finns i flera storlekar i
olika priser, räkna med minst 5.000:-).
De motsvarar OA-52.3 i de flesta viktiga
egenskaper och du lär knappast vilja byta (annat
än till framtida Carlssonmodeller då!).

D. YPPERSTA LÖSNINGEN:
Vänta tills Carlssons kommande egna center- och
surroundsystem är i handeln. Köp då.

Vänliga Carlssonhälsningar

4. CARLSSON OCH RÖRSLUTSTEG
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
På Carlssonplanets forum pågår en diskussion om
vilka rörslutsteg man kan rekommendera som
drivverk för Carlssonhögtalare. Er redaktör har
lagt sig i debatten med följande (här något
redigerade) inlägg:

Rörförstärkare går utmärkt att driva
Carlssonhögtalare med så länge det inte handlar
om Sonab OA-6 Typ II vars konstiga bassenergizer gör rörsteg konfysa. Jag har försökt och rörstegen går helt enkelt ner i en eller två kanaler. Kanske kan de tom gå sönder har jag hört ryktas.

VILKA OA-MODELLER KLARAR RÖR?
Sonab OA-2212 är impedans- och fasmässigt en elak
last för de flesta rörslutsteg. De kan låta
alldeles platt, tunt och dynamikbegränsade med
dyra (t.ex. amerikanska) rörslutsteg.
Men jag har också hört modellen låta rent magiskt
med riktigt dyra (ryska) rörslutsteg.
Även Sonab OA-116 har svårt att ”vakna” på rätt
sätt med rördrivning.

Sonab OA-4/5, OD-11 och OA-12/14 går däremot utmärkt att rördriva om man står ut med den något
begränsade dynamiken och att ljudet ändå färgas.
Även 50-serien fungerar förutsatt att man
använder ganska starka rörslutsteg.

RÖRKUNGEN
Den bästa Carlssonhögtalaren nånsin i min smak –
Sonab OA-6 typ I – är ju faktiskt rördriven. Där
är bl.a. utsträckningen i bas och diskant mycket
god och dynamiken rent explosiv så där kan man
snacka om lyckad konstruktion.

VILKA RÖRSTEG PASSAR?
Själv har jag drivit och hört en rad
Carlssonmodeller med rörsteg genom åren och ofta
njutit av den fina rumsligheten och organiska
känslan i återgivningen. Detta är mina intryck
i korthet av några rörsteg:

COPLAND 501
Copland 501 ger en härligt varm öppen och
naturlig klang med hög upplösning och en härlig
rumslighet – men orkar inte ens driva Popboxen
vettigt i basen, det blir mest bara ett svajigt
litet muller. (Hur tidningen HiFi&Musik f.n. kan
använda Copland 501 som referens i sina
skivspelarlyssningar är en gåta!)

QUAD II
Quad II har det kanske mest naturliga
mellanregister jag nånsin hört från en
förstärkare. Men Quad men saknar viktig
information i höga och låga register och den bas
som finns bluddrar ofta rejält.

Quad låter tyvärr i mina öron ålderstiget även
efter en totalrenovering.
Men som sagt: mellanregistret är magiskt.
Och jag vet Sonab OA-2212-ägare som älskar ljudet
när högtalarna drivs av Quad II (en kombination
jag inte hört själv).

SENTEC M30
Sentec M30 är också väldigt musikaliska, trevliga
och gosiga som ljudåtergivare. Men de kroknar
(liksom ofta Quad) snabbt vid lite volympådrag
och saknar starkare rörstegs och välbyggda
transistorstegs bättre dynamik och
frekvensutsträckning.

EDISON 60
Edison 60 är frisk och öppen och ger en underbart
naturlig musikåtergivning. Den klarar riktigt bra
av att driva t ex Carlsson OA-52.2. Visst har
också Edison 60 många rörstegs typiska
begränsningar. Men modellen har så många andra
fördelar att jag nog skulle välja den som
rörslutsteg idag om jag stod inför valet.
Det låga priset på begagnatmarknaden är ju inte
någon nackdel!

Mitt andrahandsalternativ för en begränsad kassa
skulle vara Copland 501 som nu också ofta finns
billiga begagnat (från ca 5.000:-).

BRASKLAPP
Jag har inte hört några av de ovan nämnda
rörstegen driva Carlssonmodeller med de senaste
uppgraderingarna (typ OA-50.3 eller SSC-versioner av äldre modeller). Så jag vet inte om den nya högupplösande Carlssondiskanten T-11oa eller Peerless CT62-diskanten avslöjar problem i stegen som jag tidigare inte lagt märke till.

Idag finns inga rörsteg på min ev. inköpslista
p.g.a av den ofta kraftigt komprimerade
dynamiken, volymbegränsningarna, den svaga
frekvensbredden och svajiga basåtergivningen och
kanske främst klangfärgningarna. Allt detta
slipper jag med verkligt välkonstruerade – men
oftast dyrare – transistorsteg.

DRÖMLJUD
Att höra Carlsson OA-52.3 drivna av t ex Pass
Alephs A-klass-steg för 75.000:-/paret är en
sanslöst underbar upplevelse, jag kan försäkra.
Det är som att höra rörslutsteg som de låter
enligt hifitidningar och som de kanske borde
låta – men inte gör!

Men jag vet också massor av lyckliga
Carlsson-ägare som aldrig skulle drömma om att gå
över till transistordrivning.
Inte minst gäller det Carlsson-ägare som har
effektförstärkare i klassen från 100W per kanal,
ofta köpta begagnade, av dyra fabrikat (bl.a.
Audio Research, Conrad Johnson, EAR).

Jag har inte själv hört Carlssonhögtalare drivna
av dyrare rörsteg men vet att självaste Stig
Carlsson ägde Audio Research-steg.
I slutändan är det förstås som med all HiFi:
Var och en måste testa själv.
/Med vänlig hälsning
Red.

5. RÄDDA SKRUVHÅLEN PÅ 50-SERIEN
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
I somras var vår nye medredaktör Erik Johansson
på besök hos några Carlssonfantaster i
Kristianstad. De hjälptes åt att byta element i
några olika OA-50-seriehögtalare där flera av
skruvhålen hade börjat smulas sönder. Erik fick
följande utmärkta idé, som han beskriver här:

– Jag märkte till min stora förskräckelse att 50-
seriens elementskruvar sitter dragna direkt i
träet. När jag kom hem slog det mig att man vid
uppgraderingar av Carlssons 50-serie kunde
använda ett knep jag ofta använder inom min andra
hobby, modellflyg, när jag ska dra fast skruvar
direkt i supermjukt balsaträ. Det går till på
följande sätt:

1. Förborra och skruva i skruv i alla hål (detta
är ju redan gjort på fabriken på Carlssonburkarna
såklart…)

2. Skruva ur skruvarna igen och beskådar de fina
gängorna i träet. 🙂

3. Skaffa fram en flaska supertunnt
cyanoakrylatlim. (Detta lim finns hos de flesta
hobbyaffärer. Det måste vara den supertunna
flytande typen och inte ”Super Attack” eller
dylikt)
Sedan droppar man i 1-2 droppar av detta
lim i skruvhålet. Limmet sugs då blixtsnabbt in
i träet och torkar helt inom någon minut. Blir
det någon droppe som ligger över skruvhålet är
det bara att blåsa lite försiktigt så försvinner
den.

4. Därefter skruvar man på nytt i skruven (det
kan gå lite trögt, men går oftast mycket lätt),
vartefter man skruvar ur den och blåser rent
hålet och skruven.

5. Montera fast elementet på nytt. Klart!

Det här kanske lät krångligt, men det var bara för
att jag vill vara övertydlig. Denna behandling
går sekundsnabbt på ett par högtalare och
förstärker skruvhålen avsevärt.
Man bör dock även i fortsättning vara lika
försiktig när man skruvar i skruvarna.

/Erik Johansson, medredaktör

6. LYSSNINGSINTRYCK SONAB OA-12.2
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Och Nyhetsbrevets nye medredaktör fortsätter här
med ett intressant lyssningstest:

– Har ikväll varit hos en kompis och gjort en
mycket intressant lyssningstest av mina
nyrenoverade Sonab OA-12.2.
(Nya SC165-4-basar, nya CT62-diskanter,
SCR/MKP-kondingar osv enligt CarlssonPlanets
rekommendationer).
Vi provade även kompisens Sonab OA-12 med
originaldiskanter och skumkantsbytta
originalbasar mot mina OA-12.2.

Anläggningen bestod av:
Yamaha CDX-1060 CD-spelare med volymkontroll
Sentec PA-9 monoslutsteg
RG62 signalkablar + EKK högtalarkablar (enligt
rekommendation från LTS – Ljudtekniska
Sällskapet).

Jag kan börja med att säga att vi ägnade en stund
att försöka finna skillnader i basåtergivningen
mellan kompisens originalbasar och mina
gummikantsbasar, men det var inte helt lätt.

De gamla diskanterna på de orenoverade OA-12:orna
gjorde att vi snabbt drabbades av
lyssningströtthet och vi kopplade därför snart
över till OA-12.2 igen. Orgelmusik inspelad i
kyrka lät då exempelvis helt obeskrivligt
vackert.

Peerless CT62-diskanterna spelade allting med
bravur och lät lika gudomligt som alltid. ”Rent,
rent, rent” var min tanke när jag hörde mina
Sonab OA-12.2 prestera mycket bättre än vad jag
trodde de hade förmåga att göra. Diskanten
sticker inte ut (trots bortkopplade motstånd på
filtret) utan allting är i 100% harmoni och med
en helt perfekt tonal balans.

Gummikantsbasarna (Peerless SC165-4) känns inte
som ett nerköp jämfört med originalen. De
kompletterar CT62 perfekt och som kompisen sa vid
ett tillfälle:
”Kan det låta mycket bättre än så här?”.

Nästa jämförelse blir när kompisen får hem sina
Carlsson OA-60. Det skall bli mycket kul.
Själv blev jag mäkta imponerad av Peerless
SC165-4-basarna ikväll. Så imponerad att jag tror
att kanske den kommande Carlsson OA-58 kan bli
perfekt för mig i mitt lilla rum.

En sak är säker. Jag måste göra något åt
akustiken för att få bort ekon, osv. Stor matta
och soffa är redan på ingående.
Även på förstärkarsidan finns saker att göra.
Sentec PA-9-stegen lyfte denna kväll mina Sonab
OA-12.2 till nivåer jag inte trodde var möjliga.

EFTERTANKE
Efter längre lyssning och inspelning av mina
OA-12.2 har jag dock funnit att de är lätt
(väldigt lätt!) ljusa i klangen. Kanske bör man
koppla in det ena av de 2 diskantdämpande
motstånden som jag gjorde på de OA-14 jag
renoverade förra veckan. Och skulle det bli för
mörkt då så kan man ju testa 1,2 ohms motstånd
rekommenderats i tidigare nyhetsbrev.

/Erik Johansson, Nyhetsbrevets medred.

7. FAQ -ATT RENOVERA ”SNIK”-OD-11
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
FRÅGA:
”Har fått tag på ett par fula ”snik”-OD-11 (Olle
Mirsch-modellen utan tonbyglar, bottenskruvar
m.m.).Är de mödan lönt att renovera dessa?”

SVAR:
– Om det är! Det går det att åtgärda
snik-OD-11:orna till förnämliga högtalare, det harjag själv gjort med flera par.

T.ex. behövs tonbyglarna ändå inte, de
bortrationaliserade ingångsterminalerna ska ändå
inte användas, filtren ska ändå åtgärdas osv.
Följ i huvudsak bara instruktionerna på sajten!

Snik-filtren saknar båda motstånden för
diskantåtergivningen. Men vill man ha diskanten
dämpad 1 dB är det bara att löda in ett
1,2 ohms motstånd först på diskantfiltrets
plusingång (det finns plats på filterplattan
vilken är densamma på snikversionen som original,
men alltså saknar de båda motstånden)

Däremot har jag struntat i att skruva i sådana
långa genomgående skruvar som håller fast
innerbaffeln underifrån på originalmodellen.
Jag har inte trott mig om att kunna träffa så
exakt rätt som krävs.

Istället brukar jag använda tjocka klumpar av seg
silikonmassa (samma sort som man limmar bilrutor
med) för att fästa innerbaffelns nedre del i
lådans botten.

Originalskruvarna ger sannolikt en bättre
stabilisering åt konstruktionen. Så jag mottar
gärna tips på hur detta kan lösas på något bättre
sätt!

Vänliga Carlssonhälsningar

8. DEN KOMMANDE OA-SERIEN
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Carlssonplanet får många frågor om de kommande
nya högtalarmodellerna och utvecklingsarbetet
bakom dessa, något som också ivrigt diskuteras på
forumet. Här följer därför en hastig genomgång av
vad som gäller:

1. Det handlar om två helt nya
konstruktioner. De heter:

Carlsson OA-58 – instegsmodellen, en smal hög
tvåvägare med Stigs egen välbeprövade Peerless
SC165-basen och den nya CarlssonT-11oa-diskanten.

Carlsson OA-60 – en större tvåvägare, lika hög som OA-58 och med helt nyframtagna element.

2. Båda modellerna är resultatet av flera
års utvecklingsarbete inom SSC – Stiftelsen Stig
Carlsson. Stiftelsen har bildats av några av
Sveriges kändare guldöron och hifiexperter,
vänner och kollegor till Stig Carlsson och har
som syfte att förvalta arvet efter Stig Carlsson
och hans teorier och bl.a ta fram nya
orto-akustiska Carlssonkonstruktioner.
(Bland nuvarande stiftelsemedlemmar kan nämnas
akustikingenjören Ingemar Ohlson,
högtalaringenjören Ingvar Öhman,
inspelningsteknikern Bertil Alving, läkaren och
ordföranden Lars Bäcklund, körledaren professor
Eric Ericson, er undertecknade redaktör m.fl.)

3. Den bild som cirkulerat på OA-60 på nätet
stämmer inte med den slutliga produktionsmodellen
som bland annat blir både lägre och smäckrare och
får en helt annorlunda huv.

4. De första produktionsexemplaren av OA-60 och
OA-58 blev häromdagen godkända av SSC:s
arbetsutskott både vad gäller höljen och
utseende. Endast mindre finjusteringar av huven
och båda modellernas filter återstår innan de
båda kan sättas i produktion.

5. Tillverkning sker tills vidare i
Carlssonfabriken i Skillingaryd. Försäljning sker
via hifi-butiker, ännu oklart exakt vilka.

Så håll ut!

Det var allt för denna gång.
Per Gulbrandsen
Red.

Dela detta:
Facebooktwittermail
Inga kommentarer än.

Lämna ett svar