Nyhetsbrev #84 – 15 november 2010

Nya OA-5-MMX presenteras 11 december
Bygg dina egna OA-5-MMX!
Extra byggtips OA-5-MMX
Cambridge multispelare rekommenderas
Paul Simon köpte OA-2212

Nya OA-5-MMX presenteras 11 december

Den första Carlssonhögtalaren för vårt nya årtionde heter Carlsson OA-5-MMX, en modern nytolkning av den ur-orto-akustiska storsäljaren Sonab OA-5, Sveriges mest sålda högtalare någonsin. Vi inleder stolta höstens första nyhetsbrev med en inbjudan: Alla våra prenumeranter är varmt välkomna till det stora introduktionsmötet om den nya modellen Carlsson OA-5-MMX på Sveriges Radio i Stockholm:

Den nya modellen Carlsson OA-5-MMX presenteras på ett öppet möte på SR i klassiska Studio 4 på Oxenstiernsgatan 20 i Stockholm, lör 11 december kl 13.

Då visas OA-5-MMX upp i hela sin härlighet, SSC:s anlitade konstruktör Ingvar Öhman berättar om arbetet med att ta fram modellen, det kommer att demospelas på högtalaren som kommer att drivas av referenselektronik och det blir även möjligt för besökare att spela medhavd musik på OA-5-MMX.

Dessutom kommer experter ur Stiftelsen Stig Carlsson berätta historien om ursprungsmodellen Sonab OA-5, Stig Carlssons och Sonabs verkliga storsäljare och modellen som nästan på egen hand skapade det svenska hifi-undret på 60- och 70-tal.
Mötesarrangörer är LTS & SSC.

Mötet är gratis och öppet – alla är välkomna!
Läs mer om OA-5-MMX här:
https://www.carlssonplanet.com/oa5_mmx.php

Upp

Bygg dina egna OA-5-MMX!

Nya Carlsson OA-5-MMX är i äkta 60-talsanda en orto-akustisk självbyggsmodell som levereras i färdigsågade delar. Men nu slipper vi bygga i risig spånplatta, MMX byggs av finaste MDF. Alla delar finns i lager på Hifikit och fullständiga byggritningar och konstruktörens instruktioner ligger på Carlssonplanet. Er chefredaktör har förstås byggt sitt eget privata par för att se hur allt fungerar – och inte minst, höra hur MMX låter:

Det är en förstklassig byggsatsmodell som tagits fram med gemensamma ansträngningar av högtalarkonsulten och konstruktören Ingvar Öhman, Stiftelsen Stig Carlsson och generalagenten HiFiKit.se.
Förutom alla de minutiöst dator-sågade trädelarna i MDF ingår 10 st nya förnämliga Obi-element: 8 st T22-oa diskanter och 2 st F-87 bredbandsbasar samt färdigmonterade högkvalitativa filter med luftlinadade spolar och plastfoliekondensatorer, guldpläterade ingångsterminaler, alla nödvändiga kablar, färdigbyggda toppgaller, dämpull, gummidetaljer, skruvar och övriga nödvändiga monteringsdetaljer.
Ja, t.o.m. 8 st fina gröna vibrationsdämpade SD-fötter ingår!

PERFEKT PASSFORM
Undertecknad har just limmat ihop sitt första par OA-5-MMX och kan intyga att delarna passar perfekt, passformen i de färdiga MDF-delarna är nästan ofattbart god. Varenda skruv (nästan) har sina förborrade hål, allt är skönt genomtänkt och det är påtagligt att både konstruktör och ritmästare lagt pannorna i riktigt ordentliga veck innan ritningarna skickades till fabrik.
Det enda jag saknade var särskilda kabelhål till de bakre diskanterna (lätt att borra själv!).

Ett nöje att bygga alltså – om än smått nervöst och lite stressigt, det torkar ju så fort om trälim så det gäller att använda mycket sammanfogningstejp och ett antal mjukt dragna tvingar! Eventuellt hinner jag skriva en egen byggberättelse med lite extra tips som kan vara till glädje som komplement till Ingvar Öhmans byggartikel (nerladdningsbar från modellsidan).

Att det sedan krävs ett ordentligt underarbete med slipning, grundning och rollning för att få lådorna vackra är en självklarhet. Detta arbete är dock inte lika enkelt som själva bygget, så den som är noggrann med utseendet bör kanske lämna in högtalarna till en professionell lackeringsverkstad.
Själv valde jag att lacka i samma vackert ljusa ”grekblå” som konstruktören själv väljer i bygginstruktionen och det tyckte t o m familjen var snyggt (även om jag är missnöjd med hur jag fick till ytan i första vändan).

ÅTERGIVNING SOM OA-5.3
Nu pågår lyssning för fullt av OA-5-MMX när detta skrivs och första intrycket påminner väldigt mycket om den uppgraderade OA-5.3 som jag i entusiastisk recension förra året betecknade som
”något jag aldrig tidigare upplevt: ett HD-ljud. Ett stereons motsvarighet till HDTV”.

Dock tycks det redan nu, innan elementen är inspelade som om basåtergivningen från MMX blir tydligare och kommer sannolikt att överglänsa OA-5.3 tack vare den utvecklade basreflexspalten. Men det får jag återkomma till i ett framtida nyhetsbrev.
Hela min gamla recension av OA-5.3 finns en bit ner på den högtalarens modellsida här:
https://www.carlssonplanet.com/oa5iii.php

ALLA DELAR I LAGER
Nå, tillbaka till nya byggsatsmodellen OA-5-MMX där alla delar alltså nu finns i lager hos genenralagenten www.hifikit.se.
Priset är 8000:-/par för de första 50 paren om man är LTS-medlem. Därefter kommer de att kosta 8400:-/par.
Icke medlemmar betalar 9670:-/par.

FULLSTÄNDIG PRESENTATION
En fullständig bakgrund till, och presentation av nya OA-5-MMX finns nu på högtalarens egen modellsida på Carlssonplanet.
Till stöd för självbyggaren finns där också fullständiga ritningar, bygginstruktioner, stycklista m.m. att ladda hem:
https://www.carlssonplanet.com/oa5_mmx.php

Och kom ihåg att boka in det stora MMX-mötet på SR den 11 december kl 13!

Upp

Extra byggtips OA-5-MMX

Vi är alla olika händiga och vissa kan behöva fler tips än andra för att lyckas bra med ett byggprojekt. Och efter att undertecknad byggt mitt eget par MMX har jag sammanställt lite extra byggtips som komplettering till konstruktören, Ingvar Öhmans utförliga byggartikel ur LTS tidning MoLt (nerladdningsbar i färg från vår modellsida för OA-5-MMX). Här är mina extra byggtips:

LIMNING
Tejpa gärna så många av yttersidornas skarvar som möjligt innan limning. Använd minst två tvingar, men skruva dom löst
Kolla noga om och om igen – och snabbt! – alla limskarvar och justera runt om tills allt sitter perfekt innan limmet torkat.
De interna stödstagen kan efterjusteras genom bashålen innan de hunnit torka.

Låt limmet flöda så det blir riktigt tätt överallt!

STRECK OCH SPIK
Rita streck på kortsidorna av de extra basbaffelplattorna och deras distansplattor innan du limmar ihop dem så du sedan enkelt se att de hamnar rättvända. Plattorna är så lika i måtten att det är lätt att vrida dem fel och efteråt går ju sådana beklagliga fel knappt att rädda…

Sätt gärna en spik ner genom skruvhål vid limning av den extra rundeln under diskantskivan så den hålls på rätt plats under limningen.

MÅLNiNG
Efter limningen av lådorna är noggrann planslipning av ytorna med allt finare sandpapper ytterst viktigt om du vill ha en fin lackyta. Grunda sedan noga med färg som spätts med 10-15% (vatten el lösningsmedel beroende på vald färgtyp).
Underarbetet är helt avgörande för bra lackresultat. Det behövs även flera lager lack med noggrann slipning emellan för strålande slutresultat.

DÄMPNING
Om ditt rum och högtalarens placering bidrar till alltför fyllig baskaraktär, pröva lite extra dämpning av MMX. Böj gärna ett extra U av överblivna byggullrester och lägg med U-spetsarna bakåtriktade under basarna, detta ger en något stramare basåtergivning. Bäst ljud tycker jag man får med hela utrymmet under toppbaffeln fyllt med fluffig dämpull (OBS Inte packad!)

MONTERING
Vänta helst med montering av terminaler, filter, kablar och element tills lådornas ytfinish är klar.
Det blir svårt att t ex lacka med terminalerna på plats…

FILTRET
Montera gärna filtret på terminalen och kablarna på filtret medan du väntar på att lim eller lack torkar. Kom ihåg att dämpa diskantåtergivningen med ett extra motstånd (förslag 3,3-4,7 Ohm) på den förberedda lödplatsen.

Filtret förs sedan in i skåror på terminalens baksida och löds fast mot terminalens båda bakre lödtungor (vilka först bör böjas ordentligt in mot filtret innan lödning för att inte riskera att släppa senare av t ex åldersutmattning)

Sätt sedan en klutt häftmassa el dyl mellan den stora filterspolen och terminalen så att filtret inte vickar och skallrar under lyssning.

LIMMA MERA
Limma det glidfrämjande gummisnöret längst ut i ytterkanten av hela den runda utfräsningen för diskantskivan, så snurrar den snyggt och fint efteråt.

Sätt gärna en rejäl klutt med starkt lim typ PL400 under vardera diskantmagnet (som ska vila i varsin av de de triangulära utfräsningarna) innan slutmontering.

Gör senare detsamma med vardera vibrationsdämpande SD-fot så sitter också de fast för gott i sina utfräsningar under högtalaren.

KABLAR
Röd och brun kabel är plus, svart minus. Den korta röda pluskabeln går tillsammans med en lika kort svart minus till basen.
Grå minus och brun pluskabel valde jag till de bakre diskanterna, svart minus och brun plus till främre – där kablarna ligger synliga (svart syns mindre än grått).

DISKANTMONTERING
Kolla bilderna noga i byggartikeln innan de främre diskanternas kablar fixeras på skivan. Det är lätt vrida skivan fel så den bakre diskanten ljuder åt fel håll – snett utåt- vilket ger ett lite burkigt, såsigt ljud.

EXTRA HÅL
Borra gärna extra genomföringshål bakom vardera av de bakre diskanterna så syns kablaget mindre där.
Glöm inte att noga täta alla genomföringshål med t ex smältlim efteråt.

MAGNETVARNING
Tänk på att diskanternas magneter är extremt starka och gärna vill slå ihop med varandra med en faslig smäll. Hantera dem med minst 20 cm avstånd emellan vardera så slipper du missöden.

LÖDNING
Det är lättare att löda kablarna mot lösa diskanter än fastskruvade, särskilt de bakre. Glöm inte magnetkrafterna!

SKRUV
De 12 tjocka skruvarna är till basarnas monteringshål.
De 2 längsta skruvarna är till att fästa diskantskivan.
De minsta 16 skruvarna är till diskantmonteringshålen.
De 8 lite större är till högtalarterminalerna (det enda ställe som på min byggsats saknade förborrade skruvhål).

TÄTA,TÄTA!
Glöm inte sätta tätlist runt hela bashålet – utan öppna skarvar! – innan montering av basen. Mycket viktigt för ljudåtergivningen, liksom tätningen av alla genomföringshål.

GALLER
Tvätta av gallren innan de lackas, de är täckta av ett grått fett pulver som fastnar på allt och inte utgör någon bra grund för lacken. Jag använde såpvatten, men det kan säkert finnas effektivare medel.

GUMMILISTER
Fäst sedan de u-formade gummilisterna på gallrens nedåtriktade kanter runt om med en häftapparat, tryck då in häftklamrarna från gallrets utsida och nyp in varje enskild klammerända mot gummilisten på baksidan med t ex en skruvmejsel.

FIN BILDSERIE
En mycket fin bildserie på hur ett självbygge av ett par OA-5-MMX kan gå till finns upplagd av forumsignaturen Tct98 på hemsidan Faktiskt.se här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=39915

INSPELNING
Sätt gärna MMX på inspelning med t ex vitt brus eller storslagen orkestermusik på repeat ett par dagar innan du börjar lyssna seriöst. Elementen kräver sin särskilda inspelningstid för att blomma ut och börja klinga som de ska – liksom sannolikt även filterkondensatorerna.

Mycket och långvarigt lyssningsnöje tillönskas därefter alla självbyggare!

Upp

Cambridge multispelare rekommenderas

Som vi berättade i förra nyhetsbrevet lyckades Carlssonplanet i somras hitta en ny referensspelare för vår dagliga musiklyssning via Carlssonhögtalare. Det blev multispelaren Oppo BDP-83SE som fick efterträda vår trotjänare sedan -03, Pioneer DV-668. Oppon tog ovanligt lång tid att spela in innan den lät bra. Och när det gäller höstens nya budgetreferens Cambridge Azur 650 BD tog inbränningen så lång tid att vi var nära att välja bort spelaren helt:

Ja, om det tog oväldigt lång tid att få verkligt välljud ur vår nya referens Oppo BDP-83SE så var vi nära att helt missa kvaliteterna med Cambridges budgetvariant Azur 650 BD (enligt uppgift byggd på den äldre Oppospelaren BDP-80). Det första exemplaret lät under 1,5 vecka så ”plastigt” att vi till sist lämnade tillbaka spelaren till återförsäljaren. Vad kunde ha tagit åt de brittiska hifi-journalister som skrivit snällt om 650 BD?

Men minnet av hur lång tid Oppo BDP-83SE tog att bränna in låg och gnagde och när vi fick chansen att ställa ett nytt exemplar av Azur 650 BD på inbränning hela sommaren igenom (dygnet runt på repeat) så tog vi den. Och väl tillbaka från semester och jobbresor så var alla ljudmässiga ofog borta!

Nu skriver vi så här på hemsidan under ”Rekommenderad Elektronik/DVD-spelare som musikförmedlare”:

– Cambridge Azur 650 BD
Tung, välbyggd, snygg och trevlig BluRay-spelare som klarar alla skivformat: SACD, DVD Audio + Video, HDCD, CD, MP3, DivX och BD. Kör ut SACD digitalt (som DSD) och DVD Audio (som all channel PCM) via en enda HDMI-kabel till receiver. Plus analoga 7.1 ut, USB in, jordad nätbrunn. Metallfjärr, guldpläterade kontakter mm. Mycket fina ljud- och bildprestanda, nästan lika snabb som en CD-spelare. Kräver dock en EXTREMT lång inbränningstid. Det första exemplaret lämnade vi tillbaka efter 10 dagars förgäves dygnet-runt-spelande utan att den vagt konstgjorda känslan hade fösvunnit. Färgningen är densamma som på vi hörde på vår oinbrända Oppo BDP-83 och låter som om man lindat ett tunt lager gladpack kring inspelningarna. Det andra exemplaret ställde vi på repeat dygnet runt i fem veckor under semesterfrånvaron och sedan dess är färgningen helt borta, ljudet invändningsfritt, neutralt och av ren referenskaraktär. Dvs vi kunde valt 650 BD till ny referens om vi inte redan hade valt Oppo BD-83SE.
Priset är nästan löjligt lågt, när detta skrivs 4498 kr på HIFI-Klubben.

Upp

Paul Simon köpte OA-2212

Att Carlssonhögtalare är särskilt populära bland professionella musikmänniskor är känt. Många musiker, dirigenter och tonsättare har genom åren skaffat och njutit av Carlssonhögtalare, både i Sverige och utomlands. Några kända namn är György Ligeti och Karlheinz Stockhausen, andra vill inte bli omnämnda eller kan vara svåra att få bekräftade. Nu sällar sig dock ett nytt namn till skaran Kändisar med Carlssonhögtalare; Paul Simon:

Vi har fått ett par spännande mail från Australien där Carlssonsamlaren Andrew K. berättar att självaste Paul Simon (Simon & Garfunkel) – själv en stor audiofil – en gång när det begav sig köpte sig ett par Sonab OA-2212. Så här skriver Andrew (ur två redigeratde mail):

”I love your site and I am a massive Sonab/Carlsson fan… Currently I have:

1 pair OA-4 type 2
4 pairs OD-11
1 pair OA-12
1 pair OA-2212
2 pairs OA-51

…I came across Sonabs by chance a few years ago when an apartment I was renting had some OD-11s built high up into a bookcase and pointed to the ceiling! My first true omnidirectional experience.

Since then I hunt them down where I can – I have purchased everything locally except for the OA-2212s which I bought from the USA and restored myself. Incidentally, I am in email contact with the original New York dealer of Sonab, Bob Karpel , who sold 3 pairs of OA-2212 in the late 1970:s: two pairs to professional classical pianists and one pair to Paul Simon! …

I would love to see Carlssons appear again for sale in Australia. I feel so lucky to own some of his designs. I always think that if Carlsson had been American or English I would not be able to afford my collection – Sonab/Carlsson is really not well-known except by a small and enthusiastic group here.

By the way, I recently ”installed” a soundsystem in a friends tiny (maybe 80m2 total size) restaurant/bar in Paddington, Sydney (very stylish place). Upstairs are two home-made fullrange Fostex boxes in simple pine (tall?) and downstairs…a pair of OD-11s of course! Everyone loves the sound.

Warm regards
Andrew”

Vi har förstås svarat Andrew utförligt och hoppas få en mailadress till Bob Karpel, hifihandlaren som sålde OA-2212 till Paul Simon.

Upp

Dela detta:
Facebooktwittermail
Inga kommentarer än.

Lämna ett svar