62 CT rundstrålande?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
karlstorck
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Tue 07 Jan 2003, 08:23
Location: Linköping

62 CT rundstrålande?

Post by karlstorck »

Enligt nyhetsbreven är peerless kondiskant ct62 "rundstrålande", så ock diskanten till oa58:an. (Kanske används det om fler av diskanterna i oa-familjen, men jag har inte vid en snabb titt hittat fler.) Men hur rundstrålande är egentligen ct62:an? Om man bara väldigt snabbt jämför ct62:ans frekvensgång vid 30 respektive 60 grader med godtyckligt plockade domediskantelement, så visst är de ok, men det finns flera andra peerless domediskanter i samma härad vad gäller spridningen. Vad föranleder då epitetet "rundstrålande"? Jämförelse med element som är betydligt mer riktade?

Kalle
OA12.2
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: 62 CT rundstrålande?

Post by Erik Johansson »

Begreppet rundstrålande används väl egentligen lite felaktigt här vad gäller CT62. Dock vill jag påstå att ingen av Peerless domediskanter har en chans mot CT62 när det gäller spridningen. Kika på kurvorna hur mycket de har fallit uppe vid 17-18khz jämfört med CT62 så blir det väldigt tydligt. CT62 har bara fallit cirka 5dB i 30 graders lyssningsvinkel jämfört med domediskanterna, t.ex. DT 100 H som fallit 8dB.

Jag vet bara några få standard produktionsdomediskanter som sprider lika bra eller bättre än CT62. De är:

Vifa DX25TG-05-04
Seas H534 (med mittpluppen framför membranet bortklippt vilket även sänker disten)
Seas H569 (dito)

Vifa TC20TD05-06 borde också vara med om man ser enbart till tonkurva men jag känner inte till hur distorsionen är hos denna diskant och därför reserverar jag mig för att räkna in den. De övriga 3 är nämligen alla element som jag överväger att använda själv men det gäller inte TC20. Åtminstone inte innan jag mätt distorsionen.

Vad gäller T11oa är det lite annorlunda. Man bör väl inte heller kalla den rundstrålande men den har vissa speciella egenskaper för att passa i Carlssonhögtalarna. T.ex. så är tonkurvan svagt stigande genom hela diskantregistret för att den skall ge rak direktljudstonkurva i lyssningsriktningen.

Som sagt lite felaktigt att kalla element som dessa för "rundstrålande" tycker jag.

/Erik
karlstorck
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Tue 07 Jan 2003, 08:23
Location: Linköping

Re: 62 CT rundstrålande?

Post by karlstorck »

Peerless 100 DT 26 72 SF WA 8 ohm - Order ID: 811815
ligger på -5 dB ungefär kring 18 kHz (30 grader) och spot-on upp till över 10 kHz, medans CT 62 har tappat 3 dB vid 10 kHz (30 grader). Hur denna är distortionsmässigt har jag inte en susning om.

Men det var inte den viktigaste punkten. Jag tackar för svaret :-)

Kalle
OA12.2
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests