Alfaton Alfa 1

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
User avatar
Roland Storm
Valued Contributor
Posts: 280
Joined: Mon 18 Aug 2003, 11:56
Location: Upplands Väsby

Alfaton Alfa 1

Post by Roland Storm »

Jag har kommit över ett par Alfaton Alfa 1 från 1975. (se bild) De är klart Carlsson-inspirerade. Är det någon som känner till dessa högtalare och ka ge mig mer information om tillverkare, historia etc? Allt av intresse.

Diskanterna är tyvärr trasiga, Isophone 8 Ohm. Är det någon som har ett par liggande eller känner till var jag kan få tag i dessa? (se bilder).

Roland
Attachments
Isophone
Isophone
Isophone.jpg (63.08 KiB) Viewed 6978 times
Isophone baksida
Isophone baksida
Isophone baksida.jpg (70.96 KiB) Viewed 6986 times
Alfaton Alfa 1
Alfaton Alfa 1
Alfaton Alfa 1.jpg (70.83 KiB) Viewed 7010 times
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Alfaton Alfa 1

Post by Stefan Björklund »

Tillverkad av Ing.firma Alfa-Ton

Sluten låda på 30 liter
Delningsfrekvens på 2800 Hz
Frekvensomfång, enligt DIN 35 -20000 Hz
Pris 1975 635 kr

Diskanten är nog bara skräp i alla fall även om du får tag i ett par fungerande... det är ju heller inte så noga med orginalutförandet på ett par sådana burkar, -så jag tycker att du kan skaffa någon annan 8 Ohm's diskant och trycka i...
En CT 62 kanske...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Roland Storm
Valued Contributor
Posts: 280
Joined: Mon 18 Aug 2003, 11:56
Location: Upplands Väsby

Re: Alfaton Alfa 1

Post by Roland Storm »

Tack för info. Diskantbyte till CT62 är precis vad jag själv funderade på! Och varför inte sätta in ett par 9710? Hur tror ni det skulle låta?

Roland
kasper
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 20 Jun 2004, 19:26
Location: Stockholm

Re: Alfaton Alfa 1

Post by kasper »

Första inlägget för min del, och så handlar det inte om Carlssonhögtalare.....Nå, även jag sprang på ett par av dessa högtalare (300 kr på Stadsmissionen) och slog till.

Jag hittade sedan den här tråden och följde avr7000:s råd, och bytte till CT62 diskanter.

Efter grundlig rengöring och diskantbyte låter de faktiskt riktig riktigt bra, tillsammans med min Ion förstärkare. Tack för tipsen!

Originaldiskanterna fungerade dock redan från början, så dessa kan jag skänka bort om intresse finnes (finns i Stockholm). De lät inte alls pjåkigt, och är mycket snyggare än CT62:orna.

/Gunnar
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 28 Oct 2003, 00:14
Location: Vena, Sverige eller Marciac, Frankrike

Re: Alfaton Alfa 1

Post by ossint »

Hej,

Jag heter Peter Åkemark och arbetade på AlfaTon AB från 1975 till 1977. Jag är "farsa" åt Alfa 2 och Alfa 4 samt en reviderad version av Alfa 3. Den som gjorde Alfa 1 är förmodligen firmans grundare Eddie Johansson bosatt i Åkersberga med ett telefonnummer 08 - 54023007. Sinus var hovleverantör av elementen och det är förmodligen ett sådant som sitter i. Samt några 1" diskanter. Kan vara av danskt ursprung eller tyskt, Isophone eventuell.

Med bästa hälsningar,

Peter Åkemark
0704933337.

e-mail: [email protected]
Med vänliga hälsningar,
Peter
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Hej Peter

Kul med folk är som faktiskt "varit med om" en del av de saker vi undrar/diskuterar över/om...

Lysande!!!

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 28 Oct 2003, 00:14
Location: Vena, Sverige eller Marciac, Frankrike

Re: Alfaton Alfa 1

Post by ossint »

Hej,

En bild säger mer än 1e3 ord. Diskanterna är av Isophons/Tyskland tillverkning. Du kan kanske finna nya ersättare hos LW-Ljudteknik han har ett oanat föråd av "äldre" högtalarelement. Modellen som visas är den mindre 1" dome diskanten, de hade även en större, helt rund, dome diskant. Magnetstyrkan var olika. Under domen sitter en dämpning av glasull, för att ta bort resonanser i själva domen. Data kan säkert erhållas från LW-ljudteknik/Robert Wikström. På 60-70 talet så fanns det flera s.k ortho-akustiska högtalare, detta var en. Olle Mirsch var en annan tillverkare. De flesta fanns med i ljudbibeln från den tiden, en katalog med HiFi utrustningar som alla testats av Staten Provnings anstalt SP. Det var lite ordning på den tiden. En annan stor tillverkare var faktiskt "Electro Voice", de hade en rund stor högtalare som kallades för "Empire" om jag mins rätt. En stor 15" bashögtalare som var riktad rakt ned mot golvet samt en ensamble av mässing som innehöll mellanregister och diskant element. Dyr, imponerande och stor. Salufördes av Kaminsky på den tiden.

Peter Åkemark

E-mail: [email protected]
Tel: 0704933337
Med vänliga hälsningar,
Peter
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 28 Oct 2003, 00:14
Location: Vena, Sverige eller Marciac, Frankrike

Re: Alfaton Alfa 1

Post by ossint »

Hej igen,

Vid närma studium synes bas elementen också vara av fabrika Isophon. Förmodligen en någon version av PSL 203, en 8" bas. Kontrollera gärna att gummikanten sitter fast i korgen, de brukar lossna efter ca 25 år.

Mvh,

Peter Åkemark
Med vänliga hälsningar,
Peter
User avatar
Roland Storm
Valued Contributor
Posts: 280
Joined: Mon 18 Aug 2003, 11:56
Location: Upplands Väsby

Re: Alfaton Alfa 1

Post by Roland Storm »

Såg här ser basarna ut. Kan det vara Isophon tro? Gummikanterna är helt OK, men ljudmässigt tycker jag Philips 9710 låter bättre.

Roland
Attachments
Alfa Alfaton 1 basar
Alfa Alfaton 1 basar
Alfaton Alfa 1 bas.JPG (34.18 KiB) Viewed 6818 times
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 28 Oct 2003, 00:14
Location: Vena, Sverige eller Marciac, Frankrike

Re: Alfaton Alfa 1

Post by ossint »

Det är helt klart Isophons högtalarelement. De är inte ett bredbandselement utan har ett 8" element karaktäristiska egenskaper. 9710 har en extra mindre kon som ger den en ökad förmåga att återge högre frekvenser. Det finns en frekvenskurva på forumet fast i en annan grupp. En motsvarande kurva kan med säkerhet fås från LW Ljudtelnik i Sundbyberg, 08-290776 tror jag telefonnummret är. Mahneten är en alnico, det är den lilla biten under oket. Som sagt kontrollera att butylgummikantan sitter fast. Kontaktlim är ett lämpligt lim om reparation behövs. Om mitt minne inte sviker så är det det en sluten låda vilket innebär att den skall vara lufttät när elementen är monterade. Tidskonstanten skall vara ett par sekunder.

Mvh

Peter Å
Med vänliga hälsningar,
Peter
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 65 guests