Pickup - med eller utan borste?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Pickup - med eller utan borste?

Post by Daniel »

Till min Thorens TD 125 har jag en Shure V15-IV-pickup, som har en liten inbyggd (uppfällbar) borste. Denna sägs hjälpa till med spårningen, samt samla upp damm från spåren. Jag har hört litet olika åsikter om huruvida man ska ha borsten nedsänkt eller inte. De som är kritiska (bl.a. personalen på 'High Fidelity' i Stockholm) hävdar att alla typer av borstar laddar upp skivan med statisk elektricitet, sliter på spåren i onödan och dessutom trycker ner mikrodamm längre ner i spåren. När jag frågade fick jag fick rådet att aldrig använda några borstar. I stället skulle jag spela mina skivor rena, och se till att nålen alltid var fullkomligt ren. För ändamålet finns ett speciellt sorts (plast)sandpapper som man skall dra mot nålen efter varje spelad skiva (denna metod förespråkas av Linn, vill jag minnas).

Själv har jag aldrig använd någon kolfiberborste. Självfallet har i stället nålen ofta blivit full av damm, vilket jag efter bästa förmåga försökt blåsa bort. Sedan jag skaffade min nuvarande skivspelare med Shure-pickup nyligen har jag dock märkt att spårningen blir märkbart sämre om jag inte använder den inbyggda borsten. Å andra sidan kan man tydligt se att ytterst fint damm som tidigare låg på skivans yta efter spelning istället pressats ner i spåren. Jag inser att det bästa kanske vore att skaffa en halvproffesionell skivtvätt, men sådana kostar ju åtskilliga tusen. Detta skulle ju förmodligen inte heller förändra spårningsproblematiken. En annan lösning är förstås att byta pickup...

Några kommetarer från eventuella vinylentusiaster? Finns det några märkbara skadliga effekter av att använda den inbyggda pickup-borsten?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Pickup - med eller utan borste?

Post by 12björn »

Själv skulle jag aldrig använda borste under spelning - låter helkonstigt för mig.

Den aktuella pickuppen med borste är säkerligen anpassad för att borsten ska användas, vilket gör att den förmodligen fungerar sämre när du har borsten uppfälld.

Om det finns några negativa, eller för den delen positiva, effekter av att använda borste under spelning har jag ingen aning om.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Re: Pickup - med eller utan borste?

Post by rylandes »

Jag har använt V15 pickuper i mer än 20 år och har varit nöjd med dom. Dock åkte borsten bort efter några dagars spelande i början. Jag tyckte den lät och gav en del andra problem.

Sen finns det ju (minst) 2 läger vad det gäller borstar till att torka bort damm på skivor. Jag använder kolfiberborstar sen mitten av 70 talet och är mycket nöjd med dessa vad än andra har hittat på för tokerier.

Att spela skivan ren fungerar inte. Åtminstonde inte i mitt vardagsrum.

Ett tag fanns det ju en plastmassa som man skulle pensla på skivan, låta torka och sedan rycka bort för att få med dammet. Ja sätten är ju många.

Sten R

:D
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: Pickup - med eller utan borste?

Post by Daniel »

Tack för kommentarerna! En vacker dag kanske man skaffar sig en VPI för skivrengöringen istället. Såg en sådan på HiFi-mässan idag. Pris: ca 10.000 kr... Beträffande borsten återstår ytterligare lyssningstester för att avgöra vad som låter bäst. Jag antar att jag inte behöver oroa mig för att den skulle slita på skivorna i alla fall.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests