Lyssningsintryck OA58

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Lyssningsintryck OA58

Post by Stefan Björklund »

Vi som var på träffen i Trollhättan fick ju lyssna på de nya Carlssonhögtalarna...
Lyssningsintryck finns i tråden om detta...

Det skulle vara skoj om ni andra som nu på ett eller annat ställe i Sverige får tillfälle att provlyssna OA58 skulle kunna ta och skriva om era intryck här i denna tråd...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Lyssningsintryck OA58

Post by 12björn »

Som jag sagt tidigare i tråden "Carlssondiskussion/ Vad hände i Skarpnäck" var jag klart imponerad av dom 58:orna som vi fick avlyssna i förserie-utförande. Tyvärr var jag trött av många timmars lyssnande och jämförande när jag hörde dom.

Planerar att ta hem för att lyssna mot mina 12:or (men HiFi-art kan få spela in dom först! :wink: ).

Jag tyckte att dom (58:orna) påminde om 51:orna vad gäller rymd och luftighet, där jag tyckte att 51:orna var bättre än 70-talarna. 58:orna hade mera tyngd i basen än 51:orna (i varje fall i mitt vardagsrum 8) ).

Ett visst ha-begär gjorde sig påmint, kan därför inte släppa tanken på att utvärdera dom ordentligt, men som sagt, ska försöka hålla mig ett tag; av flera skäl, men återkommer då med en ny rapport!

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
Ghost
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Sat 06 Dec 2003, 21:10
Location: Täby

Re: Lyssningsintryck OA58

Post by Ghost »

Jag var på HiFi Art och lyssnade när de var så nyinkomna att de fortfarande stod i sina kartonger. Efter uppackning (kartongerna är TRÅNGA btw..) så kom de på plats och man kunde börja lyssna. Vilket ljud! Underbart djup bas, klar och ren diskant, och ljudbilden var riktigt trevlig.

Nu har jag inte hört andra Carlssonhögtalare än onrenoverade OA5-I (vilket kanske inte är sådär jättemycket att jämföra med), men mina AudioPro modell billigare bleknar totalt vid jämförelse.

De hade bara fått in ett par så jag la in en beställning direkt, kommer förhoppningsvis den här veckan. Nu hoppas jag bara att min Technics-receiver inte är allt för sunkig för att driva dem till hyfsat välljud.
OA5-I (Under REMO till OA5.3)
OA-58
OD11.2
pow
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Tue 09 Dec 2003, 21:03

Re: Lyssningsintryck OA58

Post by pow »

Har haft mina OA58 i en vecka nu. Snygga, hög WAF. Av julgranstekniska skäl har jag inte kunnat placera dem korrekt ännu men vill dock delge er mina synpunkter:
Mycket behagligt ljud, förvånansvärt bra bas för en så relativt liten låda. Mera riktat ljud än i mina gamla hembyggda OA52-II, synd tycker jag men blir kanske bättre vid väggplacering. Inte fullt så lättdrivna som OA52.
Jag började titta på att byta diskanter i mina gamla högtalare men tyckte då att jag lika gärna kunde köpa nya när det visade sig att de var lagom tillgängliga. Måste säga att talet om att högtalare åldras inte märks vid provlyssning mot OA58. De jag har är från mitten av 70-talet och kompletterade med att center-bas-RT-horn, också hembyggt, eftersom de var klena i basen. Kombinationen slår OA58 vid tex orgel.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Lyssningsintryck OA58

Post by 12björn »

Jag är chockad :shock:: Återhämtning pågår!

Igår lyssnade jag på 58:orna på HiFi-art. Fick en ostörd timme på mig på fredagskvällen och jag dukade upp min bunt CD-skivor.

För det första: dom (58:orna alltså) spelade oansträngt på så hög volym att till och med butikspersonalen blev oroade. :oops:

För det andra: så rent, luftigt (med eller utan andratonsdistortion :?) och tydligt! mkt bra upplösning!

För det tredje: djup och tydlig bas (för det mesta).

Naturligtvis kan drivelektroniken påverkat det hela: 58:orna drevs av CD och stärkare från Roksan, vilket ju är klart dyrare prylar än min ”budget-end” reciever och CD (NAD resp Cambridge).

På den negativa sidan då: Lite torrt ljud - möjligtvis beroende på att det hängde textiler på bakväggen, e u av estetiska, praktiska och akustiska skäl, som dämpade väggreflexerna, ev kan detta också ha bidragit till större upplösning).

Grötig bas emellanåt, ev beroende på rummet som hade några otrevliga resonanser som bl a märktes mkt tydligt på cello. Gitarren i Astrud Gilbertos ”Manha do Carnaval” från hennes ”The shadow of a Smile” är ihopgrötad på ett sätt som är svårt att förstå, och hela låten låter betydligt grötigare än på mina 12:or.

Slutsatsen kan bara bli en - här måste göras en seriös jämförelse på hemmaplan; jag ska jobba på finansieringen och ... det verkar som mina tolvor går en osäker framtid till mötes (dom har i alla fall mist en hel del av sin glans! :roll:), men, som sagt, dom ska få en sista chans!

Nå’n gång i början av nästa år ska jag ta hem 58:orna, men jag återkommer om det.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
Ghost
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Sat 06 Dec 2003, 21:10
Location: Täby

Re: Lyssningsintryck OA58

Post by Ghost »

Mina 58or låter inte riktigt lika bra här hemma som i butiken, men jag tror det beror på rumsakustiken och/eller elektroniken. Det förra ska jag göra något åt med gardiner och en rejälare matta. Det senare kan man ju alltid önska att man hade råd att göra något åt. :roll:
OA5-I (Under REMO till OA5.3)
OA-58
OD11.2
marten
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 21
Joined: Sat 11 Jan 2003, 01:41

Re: Lyssningsintryck OA58

Post by marten »

Jag har nu hört OA58 vid två tillfällen i helgen, i två olika rum med olika anläggningar. I det första lät det helt strålande, utklassar det jag hört tidigare av carlsson (70-tallserien, renoverade varianter)

I det andra var det högst medelmåttigt.

Slutsats: I rätt rum och med bra elektronik, finns en enorm potential.
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Lyssningsintryck OA58

Post by Stefan Björklund »

Ja, det är ju något att påminna sig om...

Carlsson högtalarna är konstruerade för "vanliga" rum, detta betyder ju dock inte att de är placeringsokänsliga eller att de inte behöver goda akustiska förutsättningar för att fungera optimalt...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lyssningsintryck OA58

Post by Erik Johansson »

Jag har hört 58:orna i fyra olika rum. I 2 lät de bedrövligt, i Trollhättan lät de något mindre bedrövligt, men ändå inte direkt bra och till sist nu i helgen hos en god vän lät de helt fantastiskt bra. Som en helt annan högtalare.

Så de kräver helt klart sitt rum. Eller åtminstone att man ser till att fixa till rummet med mattor, möbler, mm på lämpliga platser. :)

Faktum är att jag bara lyssnat på Carlsson i 2 rum som varit riktigt bra. Det ena hos min kompis här i Götet, det andra i Kristianstad. Alla andra rum (inklusive mitt eget som behöver en rejäl matta bland annat) har påverkat återgivningen rejält åt det negativa hållet.

/Erik
karlstorck
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Tue 07 Jan 2003, 08:23
Location: Linköping

Re: Lyssningsintryck OA58

Post by karlstorck »

Var på HiFiArt igår och spenderade en timme med OA58 (och kaffe och bulle, tack för det :-). Måste säga att jag tyckte att bekantskapen med de nya högtalarna var trevlig. Och till det priset faktiskt mycket bra. Rent och sammanhållet ljud rent tonalt, mycket neutralt. Kanske lite svag och otydlig i basregistret, men det kan ha berott på rummet eller skynket bakom högtalarna.

Jag upplevde ljudbilden som klassiskt Carlsson. Den är stor och har ett mjukt djup som tar bort bakväggen. Lite för mjuk totalt sett för min smak, men som sagt, klassisk Carlsson. Roade mig med att vandra runt i lyssningsrummet och noterade att ljudbilden stod kvar. Jag blir alltid lika imponerad av detta.

Dock upplevde jag ljudbilden stundtals som splittrad; att den inte riktigt höll ihop, utan att det uppstod ett tomrum - ett gap - mellan högtalarna. Detta kan föstås bero på rum och placering, men också på inspelningarna. Detta var tydligast på lite äldre inspelningar från 60-talet. Jag tyckte också att fenomenet var övergående, att det var tydligast i början av lyssningen, vilket kan bero på tillvänjning eller att elektroniken, som var avslagen vid min ankomst, var tvungen att bli varm.

Som helhet en positiv upplevelse, men med sina svagheter, men för priset ett intressant alternativ. Stiftelsen har gjort ett bra jobb och det skall bli intressant att lyssna på oa60:orna när dessa dyker upp.

Kalle
OA12.2
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests