OA6 typ 2

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: OA6 typ 2

Post by Martin Dellstig »

Hej!

300 grader låter ju rätt betryggande, det lär ju vara nannat i närheten som ger upp innan...

Blir det bra så berätta mer, idéer till förbättringar är ju alltid välkommet.

Ser fram mot fortsättningen på detta.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Re: OA6 typ 2

Post by Jon »

Har jobbat vidare idag, mina 4 OA6: or har demonterats. 2 Av dom kommer att få nya över/understycken. Dom gamla var murkna eller hur jag ska ytrycka mig. Alla delar har sorterats och räknats. Nästa helg ska jag i mån av tid kolla över de 8 9710: orna, de ska fixas med solution. Ska fixa nytt internkablage, enkardellig med teflonslang, och nåt tjockare till basen. Blir nog nån vanlig suprakabel. Det lilla filtret ska få en ny konding, och det ska "hardwiras". Nya diskanter skall på, de ska y-monteras. Och slutligen så ska ju slutstegen repareras, och förbättras en aning. Ska byta hp-filtret till mellanregistret som sitter i. Bara 4 stycken (3 normalt inkoplade) 10uF kondingar. Lite kabel ska bytas ut, nya xlr-kontakter ska monteras, nya strömbrytare dit. Ska testa vad som händer med lite större kondingar i nätdelen, blir resultatet hörbart bättre så byts även dom. Övriga kondingar är plastkondingar, så dom behöver nog inte bytas ut. Basen spelar bara från 200Hz och neråt till 25Hz cirka. Steget skär av vid 28Hz.

Jag har kommit över en service-manual till OA6 type 2.


Mvh//Jon
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 28 Oct 2003, 00:14
Location: Vena, Sverige eller Marciac, Frankrike

Re: OA6 typ 2

Post by ossint »

Hej,

Kan du tänka dig att dela med dig av manualen till oa6-2 till mina ex.

Peter Åkemark
0704933337
Med vänliga hälsningar,
Peter
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Re: OA6 typ 2

Post by Jon »

Visst skulle jag kunna tänka mig det, men problemet är att jag inte har scanner. Men om det är något du har problem med eller undrar över så svarar jag dig gärna med hjälp av servicemanualen och mina egna kunskaper.


Mvh//Jon
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 28 Oct 2003, 00:14
Location: Vena, Sverige eller Marciac, Frankrike

Re: OA6 typ 2

Post by ossint »

Som kunnig inom området elektronik så tänkte jag försöka mig på att bygga om mina steg utan att förändra andra egenskaper än att ta bort de dåliga, som hög temperarur etc. Betalar gärna för en kopia av manualen. Ring gärna så kan vi kanske komma överens.

Peter Åkemark
0704933337
Med vänliga hälsningar,
Peter
User avatar
Roland Storm
Valued Contributor
Posts: 280
Joined: Mon 18 Aug 2003, 11:56
Location: Upplands Väsby

Re: OA6 typ 2

Post by Roland Storm »

Jag har en kopia av "Handbok Sonab OA-6 typ 2 Högtalare". Är det den manualen ni menar? 6 sidor text. Jag har också ett kretsschema över OA6.2

Roland Storm
Bildredaktör CarlssonPlanet
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
Janne K
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Wed 18 Aug 2004, 16:25

Re: OA6 typ 2

Post by Janne K »

Orginal effekt transistorerna har en max belastning av -65 till max 150 grader och inte 300 grader.  Byt ut original transistorer till andra battre  dito som tal mer strom och varme. Toshiba har bra transistorer, finns hos Elfa. Byt aven alla sma signals transistorer det racker att en ar sonder so lacker det in likstrom in i hogtalarna med foljd av att de brinner upp. Janne K
Janne K
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Wed 18 Aug 2004, 16:25

Re: OA6 typ 2

Post by Janne K »

Orginal effekt transistorerna har en max belastning av -65 till max 150 grader och inte 300 grader.  Byt ut original transistorer till andra battre  dito som tal mer strom och varme. Toshiba har bra transistorer, finns hos Elfa. Byt aven alla sma signals transistorer det racker att en ar sonder so lacker det in likstrom in i hogtalarna med foljd av att de brinner upp. Janne K
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Re: OA6 typ 2

Post by Jon »

Har bestämt mig för hur renoveringen ska gå till nu. Ett av paren ska bara repareras först och användas som referens. Det andra paret ska först repareras och samtidigt förses med nya diskanter som y-monteras, sen ska dom jämföras. Sen bytas sakta men säkert saker ut i det ena paret för att se vad man kan åstakomma. Saker jag räknar med att byta är först och främst kondingar och diskanter samt kablage. Ska testa att dämpa mellanregkammaren med blyfoliematta också. Reparationen innebär att slutsteg ska lagas, har bara ett helt av 4 stycken. Samt att bas/mellanregister åtgärdas med solution.

Har redan tjuvstartat lite på skruvandet!  :D

Allting är isärskruvat och sorterat. 2 av lådorna var så dåliga i topp och botten att man kunde skrapa loss spånplattan, dock var resten av lådan i bra skick!  :?   . Hackade i varje fall sönder topp och botten, nya i mdf har sågats ut med identiska yttermått. Dom väntar på håltagning och lackering. Har även rivit av all vit tapet från det ena paret, under hittade jag jakarandafaner i bedrövligt skick. Blir svart lack på dom i framtiden precis som dom 2 övriga som redan är svarta.

På gång är nu kontrollmärning av element, samt påkladdning av solution. Sedan ska jag ta itu med slutstegen som ska få sig en rengöring till en början!   :shock:  :roll:  .

Kommer att reparera och jämföra stegen med det fungerande jag har va det gäller frekvenskurva och dc på utgången. Bara en enkel koll med o-skåp och tongenerator.

Fortsättning följer!


Mvh
stacro-lkp
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 26
Joined: Fri 01 Oct 2004, 21:28

Re: OA6 typ 2

Post by stacro-lkp »

Hur sitter slutstegen monterade? Kan du skicka bild?
/SC
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests