sonab 85s ny rem lite för snabb

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Tågluffaren
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Fri 08 Aug 2014, 13:11

sonab 85s ny rem lite för snabb

Post by Tågluffaren »

Mäter med stroboskiva och uppskattar ca 5-7 % för fort. Kan detta ge med sig efter hand? Måste man tänja? Köpt på Svalander påstod säljaren om remmen. Tack för hjälp.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: sonab 85s ny rem lite för snabb

Post by 12björn »

Om skivtallriken roterar för snabbt har det ingenting att göra med remmen, utan det är motorn som går för snabbt. Hur man avhjälper detta går utöver mina kunskaper och har förmodligen också med motorkonstruktionen att göra.

Kan bero på att vi ha högre spänning i nätet idag, än vad man hade när spelaren producerades.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: sonab 85s ny rem lite för snabb

Post by STDI! »

12björn wrote:Om skivtallriken roterar för snabbt har det ingenting att göra med remmen, utan det är motorn som går för snabbt. Hur man avhjälper detta går utöver mina kunskaper och har förmodligen också med motorkonstruktionen att göra.

Kan bero på att vi ha högre spänning i nätet idag, än vad man hade när spelaren producerades.

Björn
Njae. Här är en tråd på faktiskt.se som säger annorlunda. Dessutom om just en Sonab 85s. http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic ... 11&t=56319
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: sonab 85s ny rem lite för snabb

Post by 12björn »

STDI! wrote:
12björn wrote:Om skivtallriken roterar för snabbt har det ingenting att göra med remmen, utan det är motorn som går för snabbt. Hur man avhjälper detta går utöver mina kunskaper och har förmodligen också med motorkonstruktionen att göra.

Kan bero på att vi ha högre spänning i nätet idag, än vad man hade när spelaren producerades.

Björn
Njae. Här är en tråd på faktiskt.se som säger annorlunda. Dessutom om just en Sonab 85s. http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic ... 11&t=56319
Skulle vara spännande att ta del av, inte minst för att det från min förståelse går utöver fysiskens lagar :shock: :o :roll: , men sidan är tyvärr "låst" - man måste vara medlem för att få läsa och jag vet inte om jag känner för att bli medlem på ett ställe till.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: sonab 85s ny rem lite för snabb

Post by STDI! »

Jag ser nu att tråden låg i avdelningen för "Övrigt" och den är inte öppen för icke medlemmar. Hifi-avdelningarna är öppna.
Tråden handlar just om en rem till en Sonab 85s köpt på Svalander.
Bl a står det så här i tråden:
paa wrote:Jag sällar mig till galningarna och påstår självsäkert:
Det är radien mätt genom centrum på remmen, där den ligger emot remskivan som ger utväxlingen.
Om remmen är tjockare så blir det procentuellt större ökning av radien vid lilla remskivan jämfört med ökningen av radien vid stora remskivan, och hastigheten blir då högre.
Visserligen är detta ett citat från en medlemsavdelning på ett annat forum men eftersom det knappast är kontroversiellt ämne så tog jag mig friheten att citera.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: sonab 85s ny rem lite för snabb

Post by Russ »

Ja man får tänka till lite. ;)

Det är just utväxlingen som påverkas,när en tjockare rem,än originalet, monteras.

Eftersom drivhjulen är olika stora,blir ju den procentuella ökningen större på det lilla hjulet,jämfört med ökningen på det stora hjulet.



Annat exempel:

10 kronors skatt på en hundralapp är 10 procent.

10 kronors skatt på en femtiolapp är 20 procent.

DVS. den procentuella ökningen blir större på det lägre beloppet.

Finns en del att hämta här också:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55364
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: sonab 85s ny rem lite för snabb

Post by 12björn »

Har fortfarande svårt att förstå dethär. men jag är ju bara en björn med ett litet tänkeri. ;)

Visst, yttersidan av remmen rör sig snabbare runt drivhjulet, men det beror ju på att de måste töjas på utsidan när den går runt ett litet föremål. På andra sidan går töjningen tillbaka. På motsvarande sätt töjs remmen även runt tallriken, men det är ju hela tiden den fart remmen har på insidan, anliggningsytan, som som avgör slutresultatet.

Jag har svårt att förstå att en tjockare rem skulle ge så stora avvikelser som 5%.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: sonab 85s ny rem lite för snabb

Post by Russ »

Finns ett sätt att övertyga tvivlarna.

Lägg på en tjockare rem på din egen skivspelare och mät resultatet.

Ökade hastigheten på skivtallriken, jämfört med hastigheten på den tidigare tunnare remmen,så stämmer teorin.

Tycker det verkar logiskt om radien ökas lika mycket på 2 hjul med en tjockare drivrem,så måste rotatationshastigheten öka på det större hjulet(skivtallriken).

Utväxlingen medför det resultatet.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: sonab 85s ny rem lite för snabb

Post by 12björn »

Jag säger inte att jag har rätt, bara att jag inte begriper.

Kommer nog inte att hända att jag köper en tjockare drivrem bara för att konstatera att min skivspelare går för fort och att jag har fel. :lol: :roll:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: sonab 85s ny rem lite för snabb

Post by Russ »

Kunskap och andras erfarenheter finner man i den tråd jag hänvisade till i inlägget ovan.

Man behöver inte själv köpa.

Andra har redan gjort det.

Läs och begrunda.

Mångas uppfattning,som bekräftas av praktiska prov,är att komprimeringen av drivremmens insida vid drivhjulet ökar ju tjockare drivremmen är.

När remmen sedan lämnar drivhjulet så expanderar drivrermmen i motsvarande grad.

Alltså avverkar drivhjulet längre sträcka drivrem ju tjockare drivremmen är.

Det vill säga att hastigheten blir högre på skivtallriken ju tjockare drivrem.

Komprimeringen blir dessutom mindre vid skivtallriken(större radie än drivhjulet),vilket i kombination med utväxlingen bidrar till högre rotationshastighet ju tjockare drivrem som används. :D
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests