Har bytt till Satori och är lycklig!

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Har bytt till Satori och är lycklig!

Post by momus »

Jag har publicerat det här inägget på http://www.faktiskt.se, Inser att det kan vara av intresse för läsarna på planeten så jag lägger ut den identiska texten här.

En gång för länge , länge sedan berättade jag för Grafpro vad jag hade för prylar att spela musik på. Ett par OD 11:or, en Thorens TD 150, en Shure 95 HE, en Yamahareciever (420 nånting tror jag den hette).
”Ja, nu har du ju så bra prylar man kan ha”, löd Grafpros dom. Jag blev förstås glad, men åkte snart i den metaforiska väggen när jag lyssnade på ett par OUAD II inkopplade som slutsteg. Mätte som kråkor, knappt 10 watt och gamla och varma. Men som dom spelade musik!! Det blev ett liv som småbarnsfar kryddat med ett par LEAK TL 12 Point One inhandlade av en man som då hette Peter Bremen och som drev Ljudbutiken (då på Fleminggatan).
Mina exemplar var renoverade av en kuf som kallades Perka. Som förförstärkare använde jag ett NAD-försteg (NAD 1240).

Det har alltid varit Sonab - Carlsson för mig. Det handlar förstås om design men också hur dom låter (möjligen med reservation för OA 5, OA 4 och V1 ). Har alltid gillat det där luftiga ljudet. Fram till för en dag sedan så har min anläggning bestått av en äldre NAD CD-spelare kopplad till en Cambridge DAC-Magic III, en Systemdek II, med Alphason Xenon och Ortofon Kontrapunkt A kopplad till ett Cambridge RIAA (640p). Högtaleriet består nu av ett par svarta OA 50 renoverade till punkt 3 status av Grafpro och förstärkeriet sköts av en svensk-kinesisk XTZ reciever (D3 Klass A).
Dom här högtalarna åkte åttor runt min ungdomsförälskelse OA 116, så det fick bli ett par. Jag kommer ihåg att jag gick förundrad fram till ett par OA 50.4 och tänkte ”hur i helvete kan det där lilla 6,5 tumselementetet måla upp en en så magnifik ljudbild”? Hade inte råd med OA 52 (som är bättre) så det fick bli det näst bästa (i prisklassen).
Så går Grafpro och hittar Satori, Tråden på Faktiskt ringlar på. Grafpro retar som vanligt gallfeber på många och Öhman lägger sig i. Jag fattar inte så mycket (kan knappt Ohms lag) men misstänker att det skulle låta bra hemma med ett par Satori. Men både Öhman och andra höjer ett varningens finger - för svag motor, tredjetonsdistorsion är inte så farligt osv.
Mejlar till Grafpro och frågar om det är nån idé att köpa ett par Satorielement och stoppa in i mina OA.50. Utan att ändra på filtret? ”Ingen fara” blir svaret.
Förslag till ett nytt filter kommer senare i höst men vad jag förstår så går det nästan att köra ”plug ´n play” med det här elementet. Så in till HiFikKit och där köper jag ett par (3795 kr).
Puh! Kommer det att vara värt det? Kommer basen att försvinna? Kommer jag att höra nån skillnad?

Inte så lätta att stoppa i faktiskt. Blir till att löda en av anslutningarna. Plastbrickorna vid dom fyra träskruvarna har ett spår för att passa falsen på SC - elementet, Ser lite vingligt ut med Satori som inte har nån fals. Får fixa nåt snyggare sedan.

Och så lyssnade jag.

Basen? Jo den fanns där. ”En masse”. Och med en snärt som jag inte hört tidigare. Och nu går det dessutom att skilja på bas och bas. Basen försvann alltså inte trots farhågorna.
Mellanregistert och diskanten öppen och ren. Sånt som jag hört och anat tidigare framstår nu som tydligare. Skiva efter skiva åker fram. Det blir en lång lyssningssejour. Musiken tar överhanden och när jag hör Janine Jansen spela Beethovens violinkonsert sitter jag som fastnaglad i soffan, Rörd (och jag som inte ens gillar Beethoven). Just nu rullar en japansk samlingsCD med Chris Rainbow med att tidstypiska ljudfinesser och glasklart ljud, Men inte öronnypande. Jag njuter och kommer att sitta hemma hela morgondagen och lyssna (måste man sova?)
Jag har bara ett liv. Det ska jag tillbringa tillsammans med Satori. Nu har jag ett par OA 50 Satori och jag är så lycklig så. Nu tycker jag 3795 kr är peanuts. Det tyckte jag inte för några timmar sedan.
Last edited by momus on Tue 11 Nov 2014, 13:18, edited 7 times in total.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Har bytt till Satori och är lycklig!

Post by Russ »

Det glädjer mig att du är lycklig med dina Satorielement. :D

Men varför denna gliring åt Öhman.("Öhman lägger sig i")

Grafpro dissar Öhmans element och då är det väl befogat att Öhman ger sin syn på saken.

Min erfarenhet av så kallade ersättningselement till Carlssonhögtalare är att de inte låter bättre än goda originalelement.

Möjligen annorlunda.

Hade sparat åtskilliga tusenlappar om jag haft den insikten innan byte.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Har bytt till Satori och är lycklig!

Post by momus »

Hej

Det var inte menat som en "gliring" åt Öhman. Men alla uppfattar vi undertexter och har tolkningsföreträden. Det är klart att Öhmans ord väger tungt. Jag tog verkligen hans ord ad notam och var rädd för att basen skulle bli lägre. Men underligt nog blev det precis tvärtom.
Grafpro och jag själv är inte alldeles överens. Han påstår att man inte kan höra skillnad på förstärkare. Det tror jag. Han tycker oftast illa om rörförstärkare. Jag älskar dom trots att många jag haft mäter hejvilt dåligt och borde i teoretiskt avseende slängas på soptippen.
Må så vara att du har lyssnat på många ersättningselement och bara tyckt dom låter annorlunda. Jag kan förstås inte ta på mig ett objektivt ansvar och påstå att dom här elementen är "bättre". Vad är då bättre? Det enda jag kan redovisa är en subjektiv uppfattning om att ljudet blev renare. Att basen inte blev lägre. Att jag njuter i fulla drag. 3790 kr är mycket pengar - ja. Och jag är övertygad om att det finns många därute som faktiskt inte bryr sig om skillnaden (många av mina vänner hör ingen skillnad eller bryr sig) och tycker att det blir för dyrt att byta. Själv däremot blev jag så bergtagen att jag kommer att byta till Satori i mina OA 12. Vi blir alla saliga på vår egen tro och just nu tror jag på Satori. För dom som är nöjda med Carlsson/Sonab som dom lät för 30-40 år sedan spelar det här förstås ingen roll. Dom är nöjda ändå. Jag vill komma nära musiken och dessutom komma hyfsat billigt undan. Det tycker jag att jag gjort med OA 50 och Satori. Sen respekterar jag att det finns dom som tycker att det bara låter annorlunda, inte bättre. Då får det vara så. Jag har i alla fall levt i nästan fyrtio år tillsammans med olika varianter av SC-165- element i olika Carlssonkonfigurationer, och enligt min ringa erfarenhet så är Satori klart bättre än det äldre elementet.
Last edited by momus on Tue 17 Mar 2015, 13:38, edited 1 time in total.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Har bytt till Satori och är lycklig!

Post by Russ »

Normalt sett så använder man den samordnande konjunktionen "och" till att binda samman satser och satsdelar.

Skriver man då:
"Grafpro retar som vanligt gallfeber på många och Öhman lägger sig i."

Då uppfattar jag det som att den första satsen binder samman den andra satsen.

Alltså att Öhman kommer i dålig dager.

Jag ber naturligtvis om ursäkt,om jag därvidlag har tolkat ditt inlägg fel.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Har bytt till Satori och är lycklig!

Post by momus »

Vadå dålig dager? Klart att Öhman lägger sig i! Han är förstås sur för att Grafpro "dissar" det element som han varit med och vidareutvecklat, Självklart! Och Ingvar Öhman lägger sig i mycket - det är väl uppenbart. Och jag lägger mig i. Och du. What´s the problem? Jag vidhåller det där med tolkningsföreträde. Vi alla tenderar att läsa texter "som fan läser bibeln". Jag hade ingen som helst undermening. Trodde bara jag ytligt beskrev hur det var. Men du tolkar. OK!
Last edited by momus on Mon 22 Sep 2014, 12:41, edited 1 time in total.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Har bytt till Satori och är lycklig!

Post by Russ »

Problemet just nu är din samtalston.

Jag slutar här,innan det spårar ur helt.

Ridå!
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Har bytt till Satori och är lycklig!

Post by momus »

Samtalston?
Spårar ut helt?
Förlåt, men jag förstår ingenting men jag respekterar ditt val.
tct98
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 38
Joined: Mon 21 Dec 2009, 21:23

Re: Har bytt till Satori och är lycklig!

Post by tct98 »

Hej Momus.
Vill bara säga att även jag lyssnar på Satori och tycker dom är helt fantastiska. Då är vi i alla fall 2 som tycker det.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Har bytt till Satori och är lycklig!

Post by momus »

Det är nog fler som fattar, vad jag förstår. Själv har jag inte riktigt förstått att det här är ett så respekterat element, och att många därute på nätet omfattar det med stor respekt. Själv var jag tämligen nervös för att jag inte skulle höra någon skillnad, alltså till det bättre. Jag har fått många glirningar, mejl med "hehe" och med undertexter om att min upplevelse möjligen är placebo.
Och jag förstår vad vissa kritiker menar. Investerar man en så pass stor summa i ett par dansk/indonesiska element så finns ju risken att man tolkar skillnader som förbättringar. För att försvara investeringen. "Eftersom dom var så dyra så måste det vara bättre".
Jag är övertygad om att det här är ett bättre element än SC 165 et consortes. Dom senaste två dagarna har jag lyssnat mycket på "Heartland" av Owen Pallett (kanadensisk violinist som bl a samarbetat med Arcade Fire). Just den skivan tycker jag om men har kanske inte legat på min personliga topplista.
Men med OA 50 Satori är det det något helt annat. Det finns en exceptionell renhet i ljudet som gör att många musikaliska detaljer hamnar på rätt plats och nu förstår jag äntligen vad Owen Pallett menar med sin musik.

Till mina gamla OA 50.3 hade jag en liten XTZ-sub inkopplad. Den fanns där för att hjälpa ett par renoverade OA 12 (med T 22) att låta så där mysigt bråddjupa ibland (Scritti Pollitti, Black Beer and White Bread)). Den fick fortsätta spela med mina OA 50.3. En dag spelade jag lite för högt och en diod respektive ett motstånd brann upp (Ravel, Rapsodie Espangnol, Anima Aeterna). När den inte fungerade så saknade jag subben. Till OA 50.3. Med Satori så behövs den inte längre. Måhända är känsligheten lägre på högtalaren nu och ljudkurvan inte helt optimal (har inte ändrat på filter). Men OA 50 med Satori kör åttor runt OA 50.3.
Men det är klart - en äldre CD med Thelonius Monk låter nu inget vidare. Det är nåt mulligt i basen som försvunnit. Jag tolkar det som något som B 65 la till. Min "hehe"-belackare tror förstås att det bara är skillnader som jag då tolkar till det bättre (men här blev det ju faktiskt sämre). Må så vara. Vederbörande bara spekulerar. Han har ju inte hört själv. Och möjligen lyssnar han bara på AC/DC. Och dom kanske låter sämre (annorlunda) med Satori.
Men Deerhoof på vinyl!! Man tror knappt det är sant!
Last edited by momus on Thu 19 Feb 2015, 00:01, edited 1 time in total.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Har bytt till Satori och är lycklig!

Post by olaume »

Någon som hört hur det går med projektet att ha Satori som mellanregister i OA116?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 12 guests