Tonbyglar

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Post by Tyko »

Vore intressant att höra om dina upplevelser av skillnader mellan oa51 och oa14 då du har bägge. Kan tänka mig att båda har sina fördelar men vilka?
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
User avatar
Kristian
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 53
Joined: Fri 18 Jun 2004, 12:52
Location: Karlstad

Post by Kristian »

Hej Tyko!

De största skillnaderna i mitt rum är att 51:orna har mer punch i basen, det där som känns i bröstkorgen. Ljudbilden med 51:orna är betydligt mer precis...det är lättare att peka ut var de olika instrumenten och rösterna kommer ifrån :? Nackdelarna med 51:orna är att de har betydligt mindre sweetspot och att de exiterar rumsresonanserna kraftigare (varför vet jag inte). Ska tilläggas att mitt rum på intet sätt är ett bra hifirum, men man tager vad man haver :wink:

/ Kristian
OA 14.3Y
User avatar
Kristian
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 53
Joined: Fri 18 Jun 2004, 12:52
Location: Karlstad

Post by Kristian »

Ett litet tillägg!

Mina 51:or har .2 diskant och omkantade orginalbasar.

Skall uppgraderas vid tillfälle.

/ Kristian
OA 14.3Y
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Post by lemmts »

Intressant det där om CT62:orna. Jag har inte alls haft den upplevelsen, utan tyckt att de var helt OK redan från början.

Lasse
User avatar
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 240
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:33
Location: Visby

Post by maGot »

Kristian wrote:Hej Tyko!

De största skillnaderna i mitt rum är att 51:orna har mer punch i basen, det där som känns i bröstkorgen. Ljudbilden med 51:orna är betydligt mer precis...det är lättare att peka ut var de olika instrumenten och rösterna kommer ifrån :? Nackdelarna med 51:orna är att de har betydligt mindre sweetspot och att de exiterar rumsresonanserna kraftigare (varför vet jag inte). Ska tilläggas att mitt rum på intet sätt är ett bra hifirum, men man tager vad man haver :wink:

/ Kristian
Jag har jämfört 51.3 och oa12 (ny bas, diskant) och om man jämför ljudbilden så tycker jag att med 51.3 så kommer ljudet mer ifrån väggen. Och med oa12 känns det som om ljudet kommer mer ut mot golvet, mitt i rummet. Ljudmässigt är 51.3 överlägsen på alla plan i mitt tycke. Bättre bas och framförallt diskant. Ljudet är mycket klarare och renare. Håller med dig om att sweetspoten är sämre med 51.3 men man kan ju inte få allt :D
OA51.3
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Post by Tyko »

Går verkligen oa50 lika djupt i basen som oa14?
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
User avatar
Kristian
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 53
Joined: Fri 18 Jun 2004, 12:52
Location: Karlstad

Post by Kristian »

Hej Tyko!

På pappret och i verkligheten går 51: orna (om det är de du menar? du skrev OA50, och de har jag inte hört) frekvensmässigt inte lika djupt som OA14...men, jag upplever att 51:orna har mycket mera kraft i basområdet. Det blev mycket tydligt hemma hor AVR7000 på senaste Carlssonträffen och jag upplever samma sak hemma hos mig.

MVH / Kristian
OA 14.3Y
phon
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 245
Joined: Wed 08 Dec 2004, 21:36
Location: Stockholm

Post by phon »

Jag mätte igenom en trave diskanter förra veckan och kan väl bara instämma i vad Kristian säger. Vissa lät verkligen illa, och då menar jag rejält illa. Andra var helt OK från början.

Jag mätte ett 50-tal diskanter totalt, gamla, nya, inspelade, hela och trasiga. Av de nya 62CT var ca 25% OK från början, 50% var sådär och sedan fallande nedåt. En var helt hemsk.

Alla de nya blev bra efter lite pillande och spelande, dom ligger till sig nu så får jag se om det blir några återfall. Skall mäta igen om nån vecka eller två så får vi se. Har satt en etikett med data på var och en.

Koncentrerade mig på disten i första hand nu, men jag har en känsla av att de var inte så särskilt jämna i ljudtrycket heller. Dvs, varje diskant var rimligt jämn uppifrån och ned, men det var en väldig skillnad i output från dom olika exemplaren. Skall kolla det lite närmare nästa gång.
För många Carlsson är inte nog.
celef
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 117
Joined: Tue 29 Jul 2003, 22:46
Location: sööööööder

Post by celef »

ang bild på nytt filter, den där feta skruven rakt igenom foliespolen är väl inte så smart, sådan montering brukar ändra spolens värde högst påtagligt :shock:

angående diskanterna, är det ingen som har provat att kalibrera ett nytt par mot ett gammalt enligt nämnda servicemetod?
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Byt i så fall till mässingsskruv...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 27 guests