Renovering av Philips 9710m

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
jesperit
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Sat 22 Feb 2014, 21:29

Renovering av Philips 9710m

Post by jesperit »

Jag har ett par philips 9710m som tillhör sonab OA5 typ 2 i riktigt dåligt skick. Sprucken kant på högtalarkonen, nersjunken kon ca 2,5-3 mm, glapp i kablaget till talspolen, med konen i vissa positioner mäter högtalaren 5,9 ohm i andra fall avbrott.
Har läst på nätet allt som jag kommit över om hur dessa ska renoveras på bästa sätt. Har fortfarande lite funderingar på hur jag ska gå tillväga.

Det jag har tagit till mig är
Laga sprucken kant: rispapper som limmas med en blandning av casco textillim och casco trälim(3301) 2-del textil 1-del trälim.

Coating: Samma blandning av lim stryks i 3-4 tunna lager runt hela upphängningen. (vid nedsjunken kon fixeras konen ca 2mm högre än normalläget under coatingen)

Nedsjunken kon: Lossa magneten med de små spårskruvarna och blöt upp spindeln med vatten fixera den någon mm högre än normalläget och värm sedan med ca 100grC
Alternativlösning på nedsjunken kon är att fila upp skruvhålen till magnetinfästningen för att kunna "backa" magneten lika mycket som konen har sjunkit.

:?:
Det jag vill få hjälp med att lösa är hur man på bästa sätt lagar glapp mellan högtalarterminalerna och talspolen. Gärna med bilder från någon som har utfört liknande åtgärd.
:?:

Har via en planet-kollega fått tag i nya element och njuter nu av välljudet!

/Jesper
Last edited by jesperit on Tue 15 Apr 2014, 20:41, edited 1 time in total.
Lo-Fi
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Tue 04 Feb 2014, 14:13

Re: Renovering av Philips 9710m

Post by Lo-Fi »

Jesper, jag har ett par fina 9710 M/01 över om du fortfarande inte har löst problemet med dina element.

Skicka ett PM eller e-post till mig om det är av intresse.
OA-52
OD-11
Sentec PA9 x 2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest