OA-5 Typ I: Hur få dessa att låta så bra som möjligt?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
jsthlm
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Tue 18 Feb 2014, 13:39

OA-5 Typ I: Hur få dessa att låta så bra som möjligt?

Post by jsthlm »

Hej!

Jag har ett par OA-5 Typ I som jag väldigt gärna skulle få att låta så bra som möjligt då jag verkligen älskar designen på dessa högtalare. Går att att på något sätt förbättra ljudåtergivningen i dessa högtalare samtidigt som man, mer eller mindre, behåller originalutseendet? Går att att höja bafflarna med bibehållet utseende?

Har ni några övriga tips, utöver de som finns i RENOVERINGSTIPSEN här på hemsidan?

Bästa hälsningar,
J
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: OA-5 Typ I: Hur få dessa att låta så bra som möjligt?

Post by momus »

Det verkar omöjligt. Höjer du baffeln så måste du ju ha ett nät à la OA 5 typ II för att få plats för diskanterna. Och då har du ju en tvåa istället för en etta. Om du vill "förbättra" ljudet så kan du gå in på planeten och läsa om OA 5.3. Men det finns några som är tveksamma till om det omgjorda Visatonelementet är så mycket bättre (F87) än det gamla Philipselementet.
Så finns det ju MMX. Nästan samma design.
Men om du gillar designen så tycker jag nog du ska låta dom vara som dom är. Koppla dom till den Beomaster 1000 eller nån gammal Marantz/Superscope-häck, spela lite sjuttiotalsmusik och dröm dig tillbaka några decennier.
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: OA-5 Typ I: Hur få dessa att låta så bra som möjligt?

Post by lennartj »

Om du är riktigt fäst vid OA5's utseende men tycker lika genuint illa om ljudet från både 9710 och MT20 som jag gör, föreslår jag att du försiktigt tar bort baffeln, gör en ram med tunt svart tyg i dess ställe och lägger i några högtalare som du tycker om och pallar upp dem till den nygjorda tygramen.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests