lennartj:
Tack för den utläggningen.
Vad är det specifikt i OA-50 lådan som försämrar ljudet?
Bortsett från elementbestyckningen.
Jag har inte klart för mig de uppbyggnadsmässigt skillnaderna mellan OA-50 och OA-52.
Alltså de ljudmässigt designade skillnaderna.
OA-52 kontra OA-50.
Re: OA-52 kontra OA-50.
Som sagt, jag har begränsad erfarenhet av OA50, huvudsakligen via lyssningsträffar då olika modeller och uppgraderingar har jämförts.
Däremot har jag gjort i ordning några par OD11 med samma baselement. Placerade på samma sätt som OA52 spelar de förvånansvärt likt, om man bytt till CT62 åtminstone, fast lite färgat och utan riktig djupbas, förstås. Jag har hört att de inspirerade Stig till OA50 och OA52
OA52 har dubbel baffel och kraftig stagning som jag tror OA50 saknar vilket gör OA52 ännu friare från lådljud.
De som är vana att lyssna koncentrerat på akustisk musik brukar tycka att OA52 är värda att betala mer för.
Andra som nästan bara spelar rock och blues har inte uppfattat tillräckligt stort mervärde i dem, å andra sidan är kanske OA50 inte optimal för dem heller.
Däremot har jag gjort i ordning några par OD11 med samma baselement. Placerade på samma sätt som OA52 spelar de förvånansvärt likt, om man bytt till CT62 åtminstone, fast lite färgat och utan riktig djupbas, förstås. Jag har hört att de inspirerade Stig till OA50 och OA52
OA52 har dubbel baffel och kraftig stagning som jag tror OA50 saknar vilket gör OA52 ännu friare från lådljud.
De som är vana att lyssna koncentrerat på akustisk musik brukar tycka att OA52 är värda att betala mer för.
Andra som nästan bara spelar rock och blues har inte uppfattat tillräckligt stort mervärde i dem, å andra sidan är kanske OA50 inte optimal för dem heller.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Re: OA-52 kontra OA-50.
Tack för dina synpunkter,lennartj.
Det är ju inte många som umgåtts med Carlsson himself och hört hur han tänkt.
Väldigt kul att ta del av dina erfarenheter.
Ja,OD 11 är en förvånansvärt kompetent högtalare.
Hade man inte sett dem vid lyssning skulle man tro att de var större.
Det är ju inte många som umgåtts med Carlsson himself och hört hur han tänkt.
Väldigt kul att ta del av dina erfarenheter.
Ja,OD 11 är en förvånansvärt kompetent högtalare.
Hade man inte sett dem vid lyssning skulle man tro att de var större.
Re: OA-52 kontra OA-50.
Inte jag heller, jag har bara haft telefonkontakt ett antal gånger.Det är ju inte många som umgåtts med Carlsson himself och hört hur han tänkt
Har jag uttryckt mig oklart i något tidigare inlägg?
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Re: OA-52 kontra OA-50.
"Eftersom jag har fått lite frågor om min uppgradering av OA52 som jag gjorde i dialog med Stig Carlsson samlar jag noteringar och bilder här."
Citatet är hämtat från din medlemstråd på faktiskt.se.
Dessutom nämns en del om en Isodakabel,som du tydligen diskuterat med SC om.
Jag kanske missuppfattar dina inlägg.
Fick intrycket av att det var mer än telefonsamtal.
Dialog kan ju tolkas olika.
Ber om ursäkt om jag tolkat det slarvigt.
Citatet är hämtat från din medlemstråd på faktiskt.se.
Dessutom nämns en del om en Isodakabel,som du tydligen diskuterat med SC om.
Jag kanske missuppfattar dina inlägg.
Fick intrycket av att det var mer än telefonsamtal.
Dialog kan ju tolkas olika.
Ber om ursäkt om jag tolkat det slarvigt.
Re: OA-52 kontra OA-50.
Efter en lyssningsträff hos STDI på OA-50.2,OA52 original och OA52LE kan jag meddela följande.
Rangordning:
Guldmedalj: OA52LE Behagligt och lättlyssnat ljud.Uppfattades som mest naturligt.
Silver: OA52 original Öppet,tydligt ljud, som uppfattas som färgat.
Brons: OA50.2 Publikfriande(spelglatt) färgat ljud.Antar att det blir jobbigt att lyssna på i längden.
Jag tror att vi var ganska ense om den rangordningen.
VARNING:
SUBJEKTIVT OCH HÖGST PERSONLIGA ÅSIKTER.
100% fritt från objektivitet.
Rangordning:
Guldmedalj: OA52LE Behagligt och lättlyssnat ljud.Uppfattades som mest naturligt.
Silver: OA52 original Öppet,tydligt ljud, som uppfattas som färgat.
Brons: OA50.2 Publikfriande(spelglatt) färgat ljud.Antar att det blir jobbigt att lyssna på i längden.
Jag tror att vi var ganska ense om den rangordningen.
VARNING:
SUBJEKTIVT OCH HÖGST PERSONLIGA ÅSIKTER.
100% fritt från objektivitet.
Re: OA-52 kontra OA-50.
Guld är vi överens om.
De andra två har jag lite svårare att skilja från varann. De har sina respektive fördelar vid olika musik. Generellt tycker jag nog att OA52 vinner i de lägre frekvenserna och OA50.2 vinner i de högre.
Jag tycker att OA50.2 är en mycket bra högtalare och tror inte att jag tröttnar på den, även om OA52.LE är ännu behagligare i längden.
De andra två har jag lite svårare att skilja från varann. De har sina respektive fördelar vid olika musik. Generellt tycker jag nog att OA52 vinner i de lägre frekvenserna och OA50.2 vinner i de högre.
Jag tycker att OA50.2 är en mycket bra högtalare och tror inte att jag tröttnar på den, även om OA52.LE är ännu behagligare i längden.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 25 guests