Dålig bas

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Peter Ludvig
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sun 09 Feb 2014, 12:42

Dålig bas

Post by Peter Ludvig »

Hej!
Jag ville introducera min tonårsson till hifi ( och helst med lite vintage känsla ) så jag köpte ett par oa 50 på blocket
enligt säljaren var basarna och kretskorten bytta för några år sedan och därefter knappt körda, efter detta har jag forskat lite på förstärkarmarknaden önskemålen har varit att hitta en stärkare som man kan streama Spotify till, valet föll på en SonySTR dn1040 som är överöst med beröm både i Sverige och internationellt men..... Det låter inte riktigt som vi vill, det låter platt och diffust saknar bas, bytte kablar och kontakter igår men det hjälpte inte... Kan vi få några tips så att vi kan få lite mer känsla i ljudet ?
Attachments
image.jpg
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Dålig bas

Post by STDI! »

Har ni fasat rätt? Dvs kopplat röd utgång på förstärkaren till röd ingång på högtalaren, för båda högtalarna. Och svart till svart.
Har ni det och det ändå låter basfattigt så kanske ena högtalaren är felkopplad. Testa då att koppla rött till svart för endast den ena högtalaren. Blir det bättre så är det absolut fasen som är fel. Men då måste man gå vidare och kolla vad som är felkopplat i högtalarna.
Testlyssnade ni hos säljaren? Hur lät det då?

Var bor ni? Kanske någon kunnig i närheten läser detta och erbjuder sig att hjälpa till.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Peter Ludvig
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sun 09 Feb 2014, 12:42

Re: Dålig bas

Post by Peter Ludvig »

Tack för svaret! Nu har vi provat att lägga om faserna både en & en och bägge samtidigt utan resultat ... Ska man ge sig på diskanterna och byta faserna på dom ( dom är ju lätta att komma åt ) eller? Vi bor i Nacka självklart att vi är tacksamma för besök men vore det kanske trevligt att reda ut det själv , eller .. Bifogar bild på basen ifall någon kan avgöra om bas och delningsfilter är rätt matchat tack! Peter och Ludvig
Attachments
image.jpg
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Dålig bas

Post by STDI! »

Att byta på diskanterna är knappast lönt. Det kan visserligen vara felfasade men det resulterar inte i brist på bas.
En test som ni själv kan göra är att koppla dem till en annan förstärkare och lyssna. Blir det bra då så är det ju inte högtalarna.
Återigen hur lät de hemma hos säljaren? Har kanske säljaren kunskap och kan hjälpa till?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Peter Ludvig
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sun 09 Feb 2014, 12:42

Re: Dålig bas

Post by Peter Ludvig »

Jag undvek att svara bara för att jag skämdes lite när jag inte lyssnade på dom innan jag köpte dom. Innan jag köpte Sony stärkaren hade jag en liten kompakt stereo förstärkare också ifrån sony och ljudet var nästan likvärdigt trots den hade en bråkdel av effekten....när jag tänker närmare efter så sa säljaren något om att det var lite trångt när han skulle få dit basen och att jag kanske skulle titta närmare på det .....hmm har vi gjort bort oss?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Dålig bas

Post by STDI! »

Nej jag tror inte ni har gjort bort er. Det beror naturligtvis på vad ni betalat. Och det ser ut att vara antingen SC165-bas av något slag eller B65OA-II. Och det är rätt. Så det gäller "bara" att hitta vad som är fel. Jag tycker ni ska avvakta svar från andra som kanske kan bidra, antingen med tips eller handfast hjälp.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Dålig bas

Post by masen »

Om det inte är en synvilla så tycker jag att baselementet sitter snett, förskjutet i sidled åt vänster då skruvarna verkar sitta när kanten jämfört med de andra.

Så det kanske inte är riktigt tätt mellan element och baffel?

Synd att man inte är i Stockholm och Nacka just nu ;)
Last edited by masen on Mon 10 Feb 2014, 19:05, edited 1 time in total.
Det finns alltid någon som vet mer.
lordsenna
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Wed 06 Mar 2013, 15:06

Re: Dålig bas

Post by lordsenna »

När jag köpte nya B65OAII på Hifikit fick jag informationen att de är någon millimeter för djupa för OA50 och kan behöva en distans mellan högtalaren och baffeln. Kan kanske påverka ljudet?
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Dålig bas

Post by Russ »

Jo,det är viktigt att det är tätt mellan element och låda.
Ny tätningslist kanske behövs för att vara på den säkra sidan.

Dessutom kan man,när man ändå är i farten,inspektera själva högtalarlådan och kolla tätheten.

Sedan kan ju själva elementet vara i dåligt skick.
En ohm-mätning och en visuell besiktning av elementen kanske kan avslöja eventuella brister.

Även lödningen vid samtliga anslutningspunkterna bör ses över.

Är det korrekt filter?
Peter Ludvig
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sun 09 Feb 2014, 12:42

Re: Dålig bas

Post by Peter Ludvig »

Nu har jag fått lite uppgifter tack! Ska kolla lite hur basen sitter till att börja med ... Återkopplar snart, alla nya tips välkomna Peter& Ludvig
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest