Renovering av OA5 type I

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
ahlis
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Sun 03 Nov 2013, 12:24

Renovering av OA5 type I

Post by ahlis »

Hej CarlssonPlanet,

Jag har ärvt ett par högtalare som jag tror är byggsatsmodell av OA5 type I, men jag är inte helt hundra.
Då jag var ca 10 år när jag tog över dessa högtalare har de fått vara med om en hel del som högtalare borde få slippa, och pga av detta så har jag idag ingen fungerande diskant men bas elementet verkar ha klarat sig bra. ( ska erkännas att de senaste åren har de stått i mitt förråd men då jag nyligen flyttade till hus var de på sin plats att ta fram dom igen. )

Jag läste att det inte finns något ersättningselement till 9710 ( min högtalare har ett som heter AD 9710 M8 )
men när jag tittade igenom sortimentet på hifikit.se så finns ett element som skall vara ersättning till 9710 som heter Obi F87,
finns det någon här som testat detta elementet ?

Mina nuvarande element spelar ok men jag har ett att det finns mindre skador på dom så det är väl en tidsfråga innan de behöver en renovering och jag gissar att det är bättre att förekomma än att förekommas. ( alltså renovera dom innan de gett upp helt. )

När det kommer till diskanter.
Dessa högtalare satt Peerless liknande diskanter med skillnaden att de var helt runda.
Jag har googlat massor för att kunna bestämma vad det var som egentligen satt i dessa högtalare men utan resultat. Tyvärr har jag ingen av dessa diskanter kvar så jag kan inte ge nåt att gissa på ens.
Vad jag kunnar läsa mig till här så är bästa rekommendationen att köpa hifikit.se diskanter (Obi T22oa).

När det kommer till själva lådan så sitter det ingen dubbel kon i under bashögtalaren, är detta något man kan tillverka själv ?
Finns det några mått på basreflexer?

Högtalarna är idag kopplade till en HK3490 så jag tror att effekten bör räcka till för mina Carlsson.

bifogar några bilder på mina högtalare, Alla tips och tricks rörande dessa högtalare tas emot med stor uppskattning.

trevlig helg.
Attachments
IMG_20131103_114305.jpg
IMG_20131103_114329.jpg
IMG_20131103_112701.jpg
IMG_20131103_112655.jpg
IMG_20131103_112622.jpg
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Renovering av OA5 type I

Post by Russ »

Ja där finns ju en del att göra.

Finns en del info på denna sida: http://www.carlssonplanet.com/oa5i.php

Att kosta på nya element blir en dyr historia,så leta begagnade originalelement är mitt råd.

Lycka till!
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Renovering av OA5 type I

Post by momus »

Hej

Såvitt jag kan se så är det du har ingen Carlsson originalbyggsats, utan en av de många andra byggsatser som gjordes runt sjuttiotalet.( Själva lådan ser lite bastantare ut än originallådan). Elementet är Philips bredbandare, men du skriver att det saknas en "dubbelkon" under högtalaren. Misstänker att du egentligen menar den den korg som ska sitta under bas-mellanregister, ett s k strömningsmotstånd (som till en del ändrar högtalarens mekaniska parametrar).
Att sätta dit en F 87:a resp 4 st Obi 22 i varje högtalare blir en ganska dyr affär (mellan 6 och 7000 kr) och då kanske det är rimligare att köpa en MMX istället om du gillar det här ljudet. Annars finns det ofta OA 5 typ 1 och 2 ute på nätet för knappt en tusenlapp. Ibland stöter man på dom på en loppis; såg ett par för tre veckor sedan i Sundbyberg för 400 kr/paret. Här kan du läsa lite grand om OA 5 och lite mer om MMX:http://www.carlssonkult.se/OA5MMX.aspx
Last edited by momus on Mon 11 Nov 2013, 13:53, edited 3 times in total.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Renovering av OA5 type I

Post by jansch »

Bra begagnade 9710 element är ganska prisvärda. Justera x-läget så får du en riktigt bra högtalare. sök på "x-läge" så hittar du beskrivning på detta. Jag har skrivit om det flera ggr både här och på Faktiskt.se
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Renovering av OA5 type I

Post by Rolf Zetterberg »

Beg originalelement är nog den enda förnuftiga lösningen.Absolut inga nya,dyra element-det är dina inte värda.
Original OA5 till ett vettigt pris är också ett alternativ.
Dina runda diskanter torde ha varit Philips eller Albeka.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 1 guest