MP1 ersättningselement ?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
biake
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Sun 13 Apr 2008, 11:32
Location: Södertälje

MP1 ersättningselement ?

Post by biake »

Jag fick precis ett par MP1:or som stått i förråd några år. Det verkar som bas/mellan har gummikant. Inte skum. Men den har spruckit ändå. Det verkar vara mycket kladd runt upphängningen. Kan upphängningen var utbytt trots att kanten är trasig ? Det skrapar när jag för konen upp och ner. Skall det vara gummiupphängning ? Vet någon vad det är för element ? Finns nya kanter att köpa ? Finns det ersättningselement ? Är det ide att lägga ner jobb på dom om man betänker ljudkvaliteten från dom ?
Attachments
P1010586.JPG
ZeissIkon
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Thu 16 Aug 2012, 09:09

Re: MP1 ersättningselement ?

Post by ZeissIkon »

Hade skrivit ett inlägg, men när jag tryckte på skicka så försvann det spårlöst….?
Så nu försöker jag en gång till.
Har restaurerat 4 par AB-11 , 1 par MP-2(storebror till MP-1) och nu senast 2 par MP-1.
Du kan se annons på Blocket och läs texten där!

http://www.blocket.se/goteborg/MP_1_i_u ... ?ca=15&w=3

Bas/mellanreg.element specialtillverkat av Peerless åt Martin Persson(6,5 tums i AB-11 och 8 tums i MP-2), gummikant.Din bild visar detta 6,5 tumselement och kladdet i limfog till chassi är som det brukar se ut.
Sprickan i gummikanten ser ut som en riktigt lång reva.Ljud eller mekanisk misshandel?
Vilken kondition på gummi?Skall vara mjukt och följdsamt när man försiktigt trycker med finger.
Men du måste kolla att spoltråden inte är av.Ohm-mät på anslutningsblecken och se att det inte är avbrott.
Kanske går det laga sprickorna med något elastiskt lim som fäster på gummi.Cykelsolution?
Annars rekommenderar jag LN-Högtalarservice i Göteborg.Se deras hemsida.
De har alla kantringar(gummi och skumgummi) som går att uppbringa, och Jonathan där är skicklig på att hitta rätt ring, såsom original.Ring honom.Han gör omkantning med god kvalité.
Själv är jag bara inkörd på omkantning(skumgummikant) av Peerless 6,5 tummare som sitter i alla 70-tals modellerna av Sonab.

Har skrivit tidigare på en tråd om skorrande bas/mellanreg.element till AB-11, och gav då råd och tips:
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... =37&t=5620

Inte omöjligt att lösa detta problem.
Du behöver också kolla att diskanterna fungerar och är välljudande.Koppla in och provkör med försiktighet!

Om inte lådorna(fanérade?) ser förfärliga ut eller ej är möjliga att få en finish på med extremt mycket finisharbete, så tycker jag det är värt mödan och pengar att lägga ned på att göra iordning dom, förutsatt att man tycker om rundstrålande ljud såsom Sonab Carlsson ex.vis.
Fanér går också att laga,om man har tillgång till fanér i någon form.

Jag har ett par MP-1:or/valnötsfanér, utöver en radda med 70-tals Sonab Carlsson(OA-12,OA-116,OA-2212,OD-11), och jag kommer behålla dessa MP-1:or för den fina ljudbild de skapar och det omfång i register de kan leverera,trots dess litenhet.

Med vänlig hälsning/Peter T.
biake
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Sun 13 Apr 2008, 11:32
Location: Södertälje

Re: MP1 ersättningselement ?

Post by biake »

Jag bestämde mig för att skicka elementen till LH Service, men när jag tagit ur dom och kollat lite ser jag att spindlarna är ganska kraftigt nersänkta. Kanske ingen ide då. Känner någon till om det finns ersättningselement ?
ZeissIkon
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Thu 16 Aug 2012, 09:09

Re: MP1 ersättningselement ?

Post by ZeissIkon »

Om du ej redan gjort det, ring och prata med Jonathan På LN.En ny kant, som ej delvis släppt, kommer att lyfta spindeln från det nu nedsjunkna läget.Finns andra trick att få spindelns viloläge någorlunda horisontellt också.Ett motsvarande ersättningselement är svårt att uppbringa.Specialelement tillverkat efter Martin´s specifikation.
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: MP1 ersättningselement ?

Post by Rolf Zetterberg »

"Specialelement tillverkat efter Martin´s specifikation."
Varifrån kommer den uppgiften?
ZeissIkon
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Thu 16 Aug 2012, 09:09

Re: MP1 ersättningselement ?

Post by ZeissIkon »

Tyvärr(nog 2 år sedan) drog jag inte ut papperskopia eller bokmärkte den tråd där detta sades.I stunden hittar jag bara min anteckning,och detta gällde AB-11.Samma element sitter ju i MP-1.
Det talades om civilingenjör Ekdahl/KTH som låg bakom den åttakantiga designen,och "lätt specialvariant av B65 WG beställd av MP".Bäst är ju att fråga Martin själv.Herr Gulbrandsen har ju i tråd för något år sedan erbjudit att lämna ut privat tel.nr. till Martin, för intervju (väl påläst och med respekt).Jag har bara erfarenhet av AB-11,MP-1, MP-2, inte senare modeller.
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: MP1 ersättningselement ?

Post by Rolf Zetterberg »

Det är nog jag som ligger bakom den här historien.Jag har tidigare-för många år sedan-flera ggr skrivit om AB11 och då att elementet var en B65WG i specialutförande.Detta har jag hämtat från originalartikeln om AB11 i Radio&Television nr 12 1969.
Där står det på sid 38:
"Danska Peerless-element har använts,men i högtalarens senaste version har elementen modifierats något och är alltså inte ren standard.I högtalaren sitter en st B65WG och tre st MT225HFC."
Gäller alltså bara AB11 och inget sägs om hur eller varför det är ett specialelement.Det bör gälla basen i AB11,anserjag,och inte diskanterna.Eller?
Peerless var själva inblandade i konstruktionen av AB11 så det var kanske inte så konstigt om M Persson fick någon detalj ändrad.
Vidare står det i artikeln att "delningsfiltret har alltså en avgörande betydelse,varför det ställde sig nödvändigt att göra ingående beräkningar och mätningar vid konstruktionen av detta."
Hm.Filtret är ju ett standardfilter från Peerless.Exakt samma som används i vanliga lådor.Visserligen handgjort av M Persson o Co,men ändå....

Sammanfattningsvis:B65WG i AB11 bör vara ett specialutförande men av okänt slag.
Det är vad jag vet om det här.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests