Carlsson OA5kopior till Carlsson OA5.3

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Carlsson OA5kopior till Carlsson OA5.3

Post by momus »

Det kan antagligen inte du heller, dvs ge en bild av hur det kommer att låta med F 87 och Obi 22 i en låda som är en kopia av OA 5. Jag markerar dessutom väldigt tydligt att det här är min högst personliga uppfattning som härör från erfarenheter av OA 5 II (mycket) och MXX (lite). Nej, jag har inte lyssnat på OA 5.3, bara läst dom panegyriska beskrivningarna på Planeten. Däremot tror jag inte MMX låter sådär väldigt annorlunda, men självklart, jag kan ju ha fel. Jag tror att trådskaparen är tillräckligt mogen för att döma själv och inte "luras" av min retorik (eller min brist på logik).
Last edited by momus on Thu 02 Oct 2014, 12:47, edited 1 time in total.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Carlsson OA5kopior till Carlsson OA5.3

Post by Russ »

Nej,jag kan inte ge en bild av hur en kopia av OA-5.2 med F87 och Obi 22 låter.
Och det har jag heller inte påstått.

Det är märkligt att en person som är "panegyrisk" över hur OA-5.3 låter,ska anses som mindre trovärdig.

Särskilt när personen skriver i ett entusiastforum för Carlssonhögtalare.

Är man entusiast så gillar man helt enkelt Stig Carlssons högtalare och även en lyckad vidareutveckling.

Skulle OA-5.3 vara feldimensionerad gällande elementen?

Så vitt jag vet så har Ingvar Öhman en stående inbjudan till den person, som på plats kan påvisa att så är fallet.

Hittills har ingen hört av sig,så momus kan ju bli den förste att tala Ingvar Öhman till rätta och ge ingenjören en lektion i högtalarbyggets ädla konst.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Carlsson OA5kopior till Carlsson OA5.3

Post by momus »

OK, här slutar jag att kommentera på den här tråden. Alla har vi ju våra egna tolkningsföreträden. Man läser liksom det man vill läsa.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Carlsson OA5kopior till Carlsson OA5.3

Post by Russ »

Nej,vem vill läsa att ens högtalare inte är värda att satsas på.

Och det är helt riktigt att ljudpreferenserna är olika och ska så vara.

Annars skulle det bara funnits en högtalare som var normen.
johsoll
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Wed 29 May 2013, 23:50

Re: Carlsson OA5kopior till Carlsson OA5.3

Post by johsoll »

Är det någon vänlig själ som har måtten för orginaldiskantplacering på OA5 orna?

(Om ni har mått för Y-monteringen tas dessa tacksamt emot också)

Johan
prozac
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Tue 16 Mar 2010, 17:44
Location: Stockholm

Re: Carlsson OA5kopior till Carlsson OA5.3

Post by prozac »

Hej Johan, jag tycker det var mycket negativ stämning här...

Visst kostar det en slant att renovera med Obi-basen och med de 4 diskanterna, men så länge du vet vad du ger dig in på och att du gillar ljudkaraktären från "gamla" oa5 så tror jag du blir nöjd med en uppgradering. Det är nämligen vad du får, -liknande ljudkaraktär fast med lägre dist. -Och inget fel med det! Om du sedan vill prova så finns en alternativ filterlösning som grafpro tagit fram med lägre delningsfrekvens och en annan tonkurva.

Jag renoverade (byggde om) ett par oa5-kopior på ett lite annat sätt. Jag byggde om dem till en slags 2,5-vägs oa12, med ny baffel (lutande mellanregister), två diskanter per låda (konfig som i oa12 för större andel direktljud) och en nedåtriktad bas.

vad jag vill säga är att jag tycker man ska ge sig själv (o andra) friheten att bygga om, tänka nytt och prova saker utan att vara alltför fastlåst i varesig tradition eller förutfattade meningar.

mvh Björn
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests