Vad heter dessa baselement?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
white
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Wed 27 Mar 2013, 10:33

Vad heter dessa baselement?

Post by white »

Jag undrar vem som tillverkat dessa OA50 Baselement och vad dom har för betäckning? Finns det ersättare av samma eller annat fabrikat, olika prisgrupper och ljudkvalitet?

Image
Image
Image



Just nu har jag skruvat i ett par andra jag fick av John för ca 18år sen, någon som känner igen vad det kan vara?
Image
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Vad heter dessa baselement?

Post by momus »

Här kan du hitta uppgifter om ditt högtalarelement:www.carlssonkult.se
Kolla "modeller" och sen OA 50.
white
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Wed 27 Mar 2013, 10:33

Re: Vad heter dessa baselement?

Post by white »

Tack momus! ja den sajten har jag ju kollat in tidigare men tänkte inte så långt att det stod beteckningarna där :)
Då är det nog SC165 modell III för jag har annan magnet än modell I och II på sajtens bild.


Vad kan den nedersta av mina bilder vara för modell?

Jag funderar på att skicka dom trasiga till http://www.ottoljud.se för kantbyte, är det någon som har gjort det och tyckte att det blev bra? Sätter man gummikanter försämras väl ljudet lite eller?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Vad heter dessa baselement?

Post by momus »

Utan att vara säker så kan jag gissa att det andra elementet är det SEAS-element som sitter i OA 50 LE, SEAS CA18RNX. Du hittar uppgifter (men inte bild) på carlssonkult (baselement, ersättare). Gummi ska man inte använda på SCA 165 III. Då ändras högtalaren alltför mycket. Kolla vad Grafpro skriver om "budgetvarianten" i slutet på artikeln om OA 50. Det tror jag kan vara nåt för dig. Jag har själv en renoverad OA 50.3 och jag njuter varje dag.
svempa
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 32
Joined: Tue 29 May 2007, 14:03

Re: Vad heter dessa baselement?

Post by svempa »

Jag tror det nedre elementet istället är Philips AD70655 som bland annat sitter i Audio Pro B2-50. De ovanliga skruvhålen med stansade distanser och hylsorna i konen för anslutningstrådarna visar det. Här kan du se både fram och baksidan på elementet när det är monterat i just B2-50.
Philips AD70655
Philips AD70655
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Vad heter dessa baselement?

Post by momus »

Det ser faktiskt ut som det. Då är det ett element som inte alls passar OA 50.
white
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Wed 27 Mar 2013, 10:33

Re: Vad heter dessa baselement?

Post by white »

Ja just det det känner jag igen nu när du säger det Philipsar till Audio-pro, ja du har helt rätt i att dom inte passar i OA50, som det är nu så är det ljud inget mer :x
Ja jag läste att det höjer resonansfrekvensen från 35 till ca 50Hz med gummi och det är ju mindre bra
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests