Pickup till Sonab 85s passande rockmusik

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
iMagnus
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Fri 16 Nov 2012, 20:34

Pickup till Sonab 85s passande rockmusik

Post by iMagnus »

Jag har köpt mig en Sonab 85s i bra skick men är lite osäker på pickupens skick.
Den låter ju inte dåligt men för att vara på den säkra sidan vill jag ha en helt ny och då gärna en finare historia än den Ortofon FF15 nånting som sitter på?

Jag lyssnar mest på rock och hårdrock. Typ AC/DC, Metallica, Led Zeppelin m.fl

Övrig utrustning är:
Audio Pro A.7 steroförstärkare med inbyggt MM/MC ria
Fostex FE167e bredbandselement i fronthögtalarna (underbart mellanregister men lite tam i diskanten)
10" aktiv subwoofer kopplad mellan pre-out/main-in på Audio Pro

Det är ju ingen svindyr HighEndanläggning men låter tillfredsställande enligt mig.
Jag kan tänka mig att lägga max 2000kr för en pickup. Får jag något vettigt för det?

Vad har ni för tips och synpunkter på ny pickup och varför just den?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Pickup till Sonab 85s passande rockmusik

Post by momus »

En spelglad pickup med djävlarannama men kanske inte det häftigaste i upplösning är den gamla klassikern Audio Technica AT 95 E (ca 500 spänn).
Lite stramare men mer musikalisk är Ortofon Blue (ca 1700 om jag inte minns fel). AT 95 till hårdrock tror jag skulle sitta som en smäck. Ljusår från gamla FF 15 och Shure M 75. Stunsig!
ollen
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Wed 24 Aug 2011, 08:52

Re: Pickup till Sonab 85s passande rockmusik

Post by ollen »

Pickup köper man t.ex. från http://www.williamthakker.eu. AT95E får man för det facila priset av EUR 21.90. Utmärkt service.
iMagnus
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Fri 16 Nov 2012, 20:34

Re: Pickup till Sonab 85s passande rockmusik

Post by iMagnus »

En AT95E beställd från ebay :D
Kostade bara 223kr inkl frakt är den ju helt klart värd att testa.

Men fler tips och synpunkter mottages tacksamt. Alltid intressant och lärorikt att utforska nya marker, i mitt fall vinyl.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Pickup till Sonab 85s passande rockmusik

Post by momus »

Återkom sen och berätta hur det lät!
iMagnus
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Fri 16 Nov 2012, 20:34

Re: Pickup till Sonab 85s passande rockmusik

Post by iMagnus »

Svårt att säga hur stor skillnaden blev då det bara är skitig rock jag lyssnar på och sterion är ju knappast någon high-end.
Men AT95E tycks göra sitt jobb bra och för priset jag gav kan jag ju inte klaga på den.

AT95E har ju en utspänning på bara 3,5mV vad skiljer sig det mot en pickup på 5,5mV tex Ortofon 2M Red?
Är hög utspänning något man ska sträva efter?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Pickup till Sonab 85s passande rockmusik

Post by momus »

Nja, utspänningen från pickupen har inte så stor betydelse. Snarare då vad det handlar om för phonosteg på den förstärkare som skivspelaren är kopplad till. Det handlar alltså om synergin mellan skivspelaren-pickupen-förstärkaren (phono-/RIAAsteget).
Konstigt att du inte hörde någon större skillnad. Jag gav en likadan pickup till en av mina vänner i 40-års present. Hans anläggning är inte mycket att hänga i julgranen - ett par gamla OA 5 II med felaktigt baselement, en Fischerförstärkare (sån där man kan köpa på loppis för en hundring) och en Thorens 160 stående på ett gungande golv som får pickupen att hoppa ur spår då och då. Och det vart en stor skillnad från den gamla Ortofon FF 15E när vi bytte till AT 95E. Musiken liksom hoppade ur högtalarna.
Å andra sidan så blev den största förändringen hemma hos mig själv när jag köpte ett separat phonosteg som jag kopplade mellan skivspelare och förstärkare. I ett slag fick jag 1000 nya lp-skivor (vinyl). Och det var samma gamla pickup. Men den trivdes mycket bättre med det separata RIAA-steget, än det som var inbyggt i förstärkaren.
Separata phonosteg hittar du bl a hos Svalander (Vincent m m) eller hos HiFiKlubben (NAD, Cambridge). Prisspann 400 - 1000 kr ca för MM. Och så finns det svindyra phonosteg, men det är nog overkill med tanke på vad du spelar på (Sonab 85 är knappast känd för att låta särskilt märkvärdig, men många tycker den är rätt så snygg).
iMagnus
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Fri 16 Nov 2012, 20:34

Re: Pickup till Sonab 85s passande rockmusik

Post by iMagnus »

Jag behöver ha två skivspelare att kunna växla mellan samtidigt för att kunna säga vad som är bättre och sämre.
Jag är helt värdelös på att memorera ljudbilder och det är inte många skivor jag spelat innan jag bytte pickupen.

Det lät ju absolut inte illa innan så det är mycket troligt att nålen var relativt ny men då en helt ny pickup kostar 230kr som även sägs vara bättre är det ju inget att tveka på.
Alltid skönt att veta att man har en ny som inte riskerar att nöta på skivorna.

Men det var ju inte en helt ny värld som öppnade sig med nya pickupen men vist lät det bättre.
Jag är nöjd och det känns bra att ha en fräsch vinyspelare i anläggningen som hittills kostat mig under 1000kr.

Image
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Pickup till Sonab 85s passande rockmusik

Post by momus »

Nej, det är svårt att "memorera ljudbilder". Å andra sidan är det egentligen inte det som det handlar om. Jag är övertygad om att det mer handlar om att lyssna mycket på musik genom anläggningen och när man sen byter ut en del så hör man mycket tydligare vad som låter bättre/sämre. Har man som du bara lyssnat lite grand på vinyl och sedan bytt pickup och inte riktigt hör någon skillnad så är det nog bara normalt. Men precis som du skriver, det känns skönt att använda en ny pickup så man inte riskerar att köra sönder vinylen.
Snygg anläggning! Möjligen är det kanske inte hårdrock man tänker på när man ser din uppställning. Högtalarna med Fostexelementen (kvartvågspipa?) får mig att tänka på Nick Drake, jazz och akustisk musik, snarare än hårdrock. Men det kanske bara är en fördom från min sida.
iMagnus
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Fri 16 Nov 2012, 20:34

Re: Pickup till Sonab 85s passande rockmusik

Post by iMagnus »

Dessa högtalare är det
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87474

Vist har du rätt i att mina högtalare inte är helt optimala för hårdrock men de har hängt med så länga i så många olika skepnader så de tillhör familjen och kommer inte bytas i första taget. Men jag lyssnar på så mycket annat också. Pink Floyd, Thåström, Johnny Cash, Bob Dylan, Tom Petty, Jack Johnson, Neil Young och där tycker jag de gör ett bra jobb. Fast dessa artister har jag inget på vinyl än.

Högtalarna och subwoofern har jag byggt själv och resten är blocketfynd då jag har lite som sport att få så bra ljud så billigt som möjligt. Vist har man väl plöjt ner några tusen genom åren men det är väl en månadslön på 10 år kanske :-)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 85 guests