Förstärkare till OA-116?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Blomberg
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Wed 10 Sep 2008, 23:13

Förstärkare till OA-116?

Post by Blomberg »

Hej.
Jag har ett par OA-116 som jag verkligen gillar. Jag spelar bara vinyl och har en väl fungerande Tandberg TR 2055 men vill gärna få lite mer tryck och separation i ljudbilden om möjligt. Det förlåtande ljudet är jag annars mycket nöjd med. Finns det något bra sätt att ordna detta? Förslag?
User avatar
petern
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Fri 02 Jan 2004, 13:53
Location: I skogen mellan Bagis-Skarpan

Re: Förstärkare till OA-116?

Post by petern »

Jag köpte förstärkare på Hifi-Kit, en integrerad med riaa-steg. Det är en XTZ 100 D3, den funkar bra. Kostade runt 5-6000:-, tror jag...Har haft hemma ett riaa-steg från HiFi-klubben, det var ett Cambridge 640, tror jag det hette...Blev inte bättre, snarare sämre:(

/Peter
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Förstärkare till OA-116?

Post by momus »

Du skriver att du är nöjd "med det förlåtande ljudet" från din kombination Tandberg/OA 116. Då finns det en viss risk med att införskaffa en XTZ 100 D3 Class A. Synergieffekten mellan din Tandbergförstärkare och dina högtalare kanske är just det som du är ute efter, och då kanske det blir en smärre chock med det mer minimalistiska ljudet från XTZ:n. Här finns inte det mjuka lite mer mulliga ljudet som du får från 70-talselektronik i stil med Tandberg.
Själv ar jag aldrig hört OA 116 kopplade till XTZ, däremot OA 12 och OA 14. Och jag tyckte det lät mycket, mycket bättre. Men det finns andra som blivit besvikna. Läs här t ex: http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=1&t=5487
Vad gäller RIAA-steget så kan jag inte hålla med föregående skribent; ljudet från min Systemdek med Kontrapunkt A blev oerhört mycket bättre när jag kopplade in Cambridge 640 till XTZ:n, men då handlar det förstås om MC och inte MM. Den inbyggda RIAA:n i XTZ låter ok men förstärkningen är mycket lägre. Jag tycker dessutom att ljudet tappar i fyllighet.
Last edited by momus on Tue 11 Dec 2012, 13:04, edited 1 time in total.
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Förstärkare till OA-116?

Post by lennartj »

Har du kollat in underavdelningen "Carlsson Illuminati" på faktiskt.se ?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... forum&f=17

och Grafpros sajt
http://www.carlssonkult.se/Default.aspx
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Förstärkare till OA-116?

Post by olaume »

Jag prövade ett par kritikerrosade HK till mina OA116 och blev grymt besviken, var på vippen att göra mig av med högtalarna på kuppen. Med en 70-tals-Telefunken lät det plötsligt mycket bättre. Tyvärr säckade den ihop. Så då följde jag slaviskt planetens rekommendation och skaffade en Denon hembio-receiver, något jag annars har djupt rotade fördomar mot. Men oj vad mycket bättre det plötsligt lät. Särskilt med en extra subbas kan det bli nästan hur bra som helst. Visst, HK:n var nog lite rappare, 70-talstelefunken lite rundare (och hade mycket bättre Riaa, så det är bara att skaffa en separat), men helheltsupplevelsen med Denon är klart maffig. Och så är det skönt med den automatiska kalibreringen så man kan strunta i allt vad tonkontroller heter och bara spela och vara glad.
Last edited by olaume on Wed 21 Nov 2012, 12:43, edited 1 time in total.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Förstärkare till OA-116?

Post by Russ »

Kan rekommendera bioreceivern Denon AVR_2105.
Jag gav en tusenlapp för den begagnad och till det priset är det mycket välljud för slantarna.
NiklasJ
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Sun 01 Jan 2006, 19:42

Re: Förstärkare till OA-116?

Post by NiklasJ »

Hej,

Jag har en av de rekommenderade hemmabioförstärkarna till salu, Denon AVR 2308, se Carlssonplanets omdöme i sektionen rekommenderad elektronik. Den har mycket förtjänstfullt drivit mina OA51.3. Prisidé 2500.

/N
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests