Carlsson vs B&O

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Andersh74
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Thu 11 Oct 2012, 09:14

Carlsson vs B&O

Post by Andersh74 »

Hej Forumet

Jag är uppgödd som barn med ett par Carlssonhögtalare. I minnet har jag försökt återskapa dom under någon veckas tid och gissar att det var ett par Oa 4 typ 1, alltså dom där baffeln satt en bit ner. Vad jag vill minnas lät dom inge vidare, men vad vet jag då jag bara var en skitunge. Sedan köpte far en Beocenter 9000 med RL 45 på 80-talet. Sedan hände något med far och skulle slänga Beon då han köpte en Sony ministereo istället på 00-talet - den är helt onämnbar. Jag fick ärva Beosystemet vilket senare har stått ut med allt för många resor av småbarn och katter som vält blomkrukor över den m.m. Kvar har jag RL 45orna.

För ett tag sedan flyttade min familj till en gård från 1800-talet och Beon har fått tjänstgöra på övervåningen och vi har varit utan ljud i vardagsrummet med kakelugn på grund av inköpsstopp vad gäller allt roligt. Men jag la rabarber på en Pioneer sx-590 för 400:- för ett tag sedan som fått flytta in i vardagsrummet. Jag använder RL 45orna och högtalarna låter betydligt bättre med Pioneeren och i detta rum än där uppe. Detta är en tillfällig lösning.

Nu kommer de egentliga frågorna. Jag är väldigt sugen på Carlsson men har inga pengar att tillgå. De enda Carlsson som jag med massor av sambolirkande kanske skulle ha råd med är Oa 4:or. Kommer jag bli bedrövad när jag jämför dom med RL 45:orna på Pioneeren i ett välmöblerat rum på ca 25 kvm? Vi lyssnar på i stort sett all slags musik med en övervikt mot glad discomusik från -70-talet. Det är bara jag som lyssnar på klassiskt och jazz ibland. Vi båda vill nog ha möjlighet till rejält tryck i basen när den andan faller på.

Och vad skulle en adekvat renovering av dylika kosta om det behövs? Jag är själv finsnickare med egen verkstad så allt ev. träarbete fixar jag själv.

Mvh
Anders
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Carlsson vs B&O

Post by momus »

Hej

OA 4 typ 1 var ingen höjdarhögtalare. Det enda intressanta med dom är kanske att det inte finns så många kvar. Dom flesta har nog åkt på tippen. Det fanns en typ 2 också som hade ett förhöjt galler vilket möjligen lät diskanterna "andas" lite bättre. Det finns några stycken ute på nätet till försäljning, men åtminstone en var prissatt aningen för högt, dvs nästan en tusenlapp. Om du gillar ljudet finns däremot ganska många OA 5 att köpa (modellen över). Visserligen gäller samma sak där - många tror att dom sitter på en sällsynt klenod och priset är därefter. Men själv skulle jag nog inte betala mer än en femhundring för ett par. Se upp bara - det finns en massa kopior också som inte låter lika bra. En vanlig byggsats hade ett Seas bas/mellanregisterelement och Seas diskanter. Dom kan låta hur som helst.
Om OA 4 låter bättre än dina B&O-högtalare låter jag vara osagt. B&O är lite mer trögdrivna och har kanske inte samma stuns i ljudet om jag får gissa. Men OA 4 var absolut inga märkvärdiga högtalare. Spara lite pengar och försök hitta ett par renoverade OD 11:or istället. Dom låter mycket bättre och är mer lättmöblerade.
Jag skulle inte bry mig om att leta efter eller att bygga ett par OA 4. Om du inte är ute efter nostalgi förstås. Annars tror jag du kommer att bli bedrövad.
Andersh74
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Thu 11 Oct 2012, 09:14

Re: Carlsson vs B&O

Post by Andersh74 »

Hej och tack för snabbt och adekvat svar.

Jo jag har läst att Oa 4 inte är något Stig var stolt över. Det finns ett par i Gbg nu som jag tror är typ 2 då gallren är upphöjda. http://www.blocket.se/goteborg/Sonab_oa ... ?ca=15&w=3 800:- är ändå en överkomlig summa och vem vet, det kanske går att pruta något. Hoppades att typ 2 skulle vara bättre. Sen tycker mitt estetiska sinne att "tändsticksasken" är snyggare än "tärningen". Oa 12-14 ligger dessvärre än bit dyrare än det jag kan trolla bort ur den gemensamma ekonomin och säga att hittat på tippen som jag gjorde med vintageförstäraren.

Mvh Anders
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests