Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
trane116
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 19
Joined: Sat 18 Dec 2010, 22:28

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by trane116 »

Om du gillar OA52:orna med "ett baselement som du hade hemma" så kan jag
lova dig att du har en del positiva saker att se fram emot.
Framförallt, släng inte originalelementen utan låt någon kunnig ge ett utlåtande
om de är värda att kantas om eller ej. Av bilderna tycker jag de ser riktigt bra ut men kontroll behövs.
Om du ändå bestämmer dig för 8545 elementen så behåll originalelementen.
Eccoes
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Wed 26 Sep 2012, 22:16
Location: Östersund

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by Eccoes »

Jag har bestämt att testa ett par 8545, och dom bör levereras till mig i början av nästa vecka, så då får jag ett hum om hur bra det kan låta :)
Sedan har jag även beställt skumkanter till 8542:orna så dom kommer lämnas in för omkantning och kontroll ganska omgående.
Hur jag sedan gör vet jag inte, men det skulle vara väldigt trevligt att testa både 8545 och 8542 för att jämföra, men det krävs väl lite inspelning av 8545:orna först.
Jag vill dock inte hålla på att skruva i och ur elementen så jag förstör skruvhålen, men man kanske kan göra ett litet test utan att skruva fast dom?

"Klibbet" som satt under högtalaren mot lådan, finns det speciella tätningslister att köpa, eller ska man använda nån typ av silicon eller tätmassa?

Känner jag mig själv rätt så kommer det här bli början på en dyr, men väldigt trevlig hobby.
Har redan börjat fundera på att köpa en förstärkare speciellt för Carlsson-högtalarna...
rundfunk
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Wed 13 Oct 2010, 16:46

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by rundfunk »

Tack för tråden! Intressant för en OA52-ägare!
Eccoes
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Wed 26 Sep 2012, 22:16
Location: Östersund

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by Eccoes »

Ja vad gör man på en fredagskväll, när whiskyhyllan är helt tom?
Jo, man sätter sig och rensar bort kant och limrester och förbereder högtalarna för omkantning.
Dagen T skulle man kunna säga! Tops, T-Röd, Trasor, Tid och Tålamod.

Måste säga att jag är ganska nöjd med resultatet hittills!
Carlsson1.jpg
Carlsson2.jpg
Carlsson3.jpg
trane116
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 19
Joined: Sat 18 Dec 2010, 22:28

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by trane116 »

Ser riktigt snyggt ut. Hoppas du har beställt nya kanter från Frequence så att du får rätt
grejor. Jag rekommenderar att du centrerar talspolen med schims vilket innebär att du även avlägsnar
dammskyddet för talspolen. När du sen en dag lyssnar på det färdiga resultatet hoppas jag
du kommer ihåg varifrån du fick rådet att behålla 8542 elementen. Ser med spänning fram
mot fortsättningen av dina vedermödor, eller det kaske inte är några vedermödor alls
utan bara lustfyllt.
rundfunk
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Wed 13 Oct 2010, 16:46

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by rundfunk »

Vackert! Tur att whiskyhyllan var helt tom. Måtte du inte få för dig att ersätta det med t-röd och päronsoda. Jag sitter också med ett par renoverade OA52 occh det låter fantastiskt bra. Jag ligger inte bakom renoveringen av mina element själv - men ska enligt säljaren, som jag litar på, vara helt korrekt gjort.
Eccoes
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Wed 26 Sep 2012, 22:16
Location: Östersund

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by Eccoes »

Tack så mycket allesammans!
Jag beställde från Frequence så det ska vara rätt kanter som är på väg.
Sen har jag inte tänkt att sköta omkantningen själv, då det skulle vara synd att förstöra ett par fina högtalare :)
Jag var in på Jämtljud och ägaren där hade en kamrat som var väldigt duktigt på omkantningar, så jag kommer lämna in dom där.

Det har absolut inte varit något lidande i att återställa dessa högtalare till originalskick, men det känns som att jag hittat en hobby som kommer kosta mycket tid och pengar i framtiden :P
Just nu längtar jag verkligen tills jag kan provspela högtalarna, och även ta hem farfar så han får lyssna på dom, och se om han känner igen ljudet.

Jag tror att det betyder mycket för honom att jag tar hand om högtalarna på bästa sätt, så dom kan vara inom släkten många år till!
Eccoes
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Wed 26 Sep 2012, 22:16
Location: Östersund

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by Eccoes »

Nu är högtalarna uppmätta, och det ser bra ut.
Ena elementet låg på 6,6 ohm, och det andra på 6,8omh.
Testade att koppla ihop klämmorna på multimetern och den visade då 0,0 så det borde stämma rätt bra.

Varför kan inte posten jobba varje dag, varje vecka, hela året om?
Då hade jag kunnat haft 8545:orna hemma nu, och suttit med en whisky i handen, lyssnat och förhoppningsvis njutit.

En fråga, hur lång inspelning är det på 8545:orna?
Skulle vara skoj om någon hade en uppskattning på hur många timmar jag måste spela in dom.
trane116
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 19
Joined: Sat 18 Dec 2010, 22:28

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by trane116 »

Du har den högohmiga varianten som fanns i de tidigaste serierna och det är ingen nackdel.
Jag har ingen aning om hur lång tid som behövs för inspelning, jag vet bara att mina var ordentligt inspelade
innan jag bytte till 8542, så låt dem gå en vecka eller två så att du hinner bli tillvand innan du skiftar.
Lägg en 7-8 mm bred tätningslist runt elementets baksida innan du skruvar fast det så vet du att det
är lätt att få loss när du ska skifta. Med tätningslist behöver du inte våldföra dig på högtalarna
med risk att slita ut gängorna.
Ska bli riktigt intressant att ta del av dina erfarenheter, din farfar borde få lyssna på båda varianterna
också.
Håll oss Carlssonvänner informerade.
Eccoes
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Wed 26 Sep 2012, 22:16
Location: Östersund

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by Eccoes »

Så! Äntligen står det ett par helt fungerade Carlsson OA52 i vardagsrummet!
Fick utbyteselementen idag, och det tog inte många minuter innan dom satt fastskruvade :)

Jag måste säga att första intrycket är riktigt bra, men det känns som det saknas lite tryck, men det kan bero på att dom inte ens är spelade 10 minuter ännu.
Jag tror det beror på att min Marantz 6004 inte levererar speciellt mycket bas när man kör "Pure Direct" läget, eller så är det en kombination av det och att dom inte är inspelade.

Första låten som spelades var i alla fall Whispers in the dark av Mumford & Sons.
Jag vet inte riktigt hur man ska kunna beskriva det, men det är lite som man sitter mitt i fokus av musiken.
Andra låten som spelades var Ghost that we know av Mumford & Sons, och den låter precis lika bra, men det känns som gitarren står ut lite.

Hur som helst är jag redan nu fruktansvärt nöjd, och att få tag på ett par såna här högtalare för 2700:- (Utbyteselementen) känns helt överenskomligt :)
Råkade även beställa lite grejer så jag ska snickra ihop egna högtalarkablar till dem, så jag enkelt kan byta mellan Carlsson och Canton beroende på vad jag vill lyssna på för typ av musik.
Tack allesammans för hjälpen!
En uppdatering kommer när originalelementen är omkantade!

Och så här ser det ut!
Klar02.jpg
Klar09.jpg
Klar10.jpg
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests