OA 14 med nya B65 oaII

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
besvs
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sat 08 Sep 2012, 21:53

OA 14 med nya B65 oaII

Post by besvs »

Hej

Behöver ödmjukt hjälp av mer erfarna. Efter att fått blodad tand av framgångsrik omkantning på svärmors gamla OD11:or så köpte jag i somras ett par OA 14. Dock var basarna av äldre modell alnicomagnet och fullständigt ihop sjunkna dvs ingen mening att renovera.
Monterade med spänning (inte elektrisk utan känslan) de nya elementen från HiFi kit. Kopplade in för att lyssna för första gången.
Kunde konstatera att alla diskanter fungerade, men upplever att lägre mellanregistret ligger för lågt och känns som om vissa röster inte kommer ut från lådan dvs lite burkigt ljud och basen känns lite platt. Behöver elementen spelas in?
Högtalarna står ute i hörnorna i ett rum som har 3 meter högt i tak, hårda golv och väggar rummet övergår efter 5 meter till 2,5 m i takhöjd,
total rumsarea ca 60 kvadratmeter. Har sen tidigare Bose Acoustimass 5, består av 2 mellan/diskanter i varje hörn samt en basmodul kopplat till en 10 år gammal Denon CD reciever medn ca 40W effekt. Har basen på samma läge som men Bose men fick skruva ner diskanten till lite under medel för att inte få det för skrikigt.
Så till frågorna krävs det en äldre receiver för att få ett bättre ljud som passar ihop med Carlsson eller kräver elementen inspelning alternativt
ska jag tvingas konstatera att i det rummet så passar BOSE bättre?
Med hopp om givande teorier
Vintagenörden
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: OA 14 med nya B65 oaII

Post by momus »

Hej

Läs gärna tråden "Avstämning - mystiska uppgifter" på den här sajten. Och på http://www.carlssonkult.se kan du också läsa om OA 14. Där kan du kanske hitta en förklaring till det du upplever.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: OA 14 med nya B65 oaII

Post by jansch »

Du behöver INTE en äldre reciever/förstärkare för att få ut maximalt ur dina OA14. Har du en Denon är nog förstärkeriet tillräckligt bra. Låter båda kanalerna lika är den nog säkert OK också.
Du har ju ett ganska stort rum men det är bra med "högt i tak".

Den långa tråden som momus rekommenerar dej att läsa är väldigt bra. MEN! Den handlar egentligen i grunden om lågbasregistret och en "luddighet" som kan finnas i basen när högtalarlådan är för stor i relation till vad bashögtalarelementet är specat för.

Lågt i mellanregistret och burkighet som du upplever är inte ett vanligt lyssnarintryck av OA14. Det kan ju hända att dina Bose har färgat ditt lyssningsintryck (vilket inte behöver vara fel).

Förslag:
- Kolla att du har rätt "fas" på basarna OCH framförallt att dom är fasade lika (då du har tunn bas)
- burkighet är ju ofta brist på diskant eller dålig diskant. Lyssna på varje diskant med ett tomrulle från en hushållspappersrulle mellan öra och respektive diskant. Alla ska låta lika.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: OA 14 med nya B65 oaII

Post by momus »

Hej

Precis som Jansch skriver - tråden är möjligen överkurs. OA 14 har en bättre basförmåga och har mindre distorsion i basen än den lilla OD 11:an. OA 14 är inte basfattig. Jag har kört mina med transistor klass A, rörförstärkare och enklare förstärkare typ NAD 3020 och aldrig tyckt att dom låtit tunna. Däremot har jag själv råkat ut för precis det som Jansch beskriver - ett par nyrenoverade Carlssonhögtalare med nya element och nytt filter lät basfattiga och tunna. Förklaringen visade sig vara att baselementen var ofasade, dvs plus och minus var anslutna olika i resp högtalare. Det är lätt hänt när man sätter i nya element.
besvs
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sat 08 Sep 2012, 21:53

Re: OA 14 med nya B65 oaII

Post by besvs »

Tack för tipsen.

Har kollat av faserna först genom att polvända ena högtalaren i receivern. Resultatet blev att jag fick dra upp basen lite över medel men
det låga mellanregistret kom fram bättre. Tog fram ett batteri 1,5 V för att se på konerna dom var rätt kopplade från början dvs konen hoppar ut på båda vid + till + koppling batteri / högtalare.
Jag vet inte om jag hade för stora förväntningar samtidigt tycker jag att det börjar låta bättre ( kan det vara inspelning ändå eller är det något påhittat som inte gör någon skillnad).
Har också funderat på att det inte finns etiketter på varken högtalare eller förpackningen från HiFi kit förutom att det står skrivet på Wellpappen 20 par för DEMO.
Nu kom jag fram till HiFi Kit , tillverkning i Perlees regi i Kina och därav inga etiketter däremot påstod dom att det krävs 30-50 timmars inspelning av musik med mycket energi så det är väl bara att sätta en CD på repeat och skruva upp var gång jag /vi åker hemifrån.
Så framtiden får utvisa om jag går vidare med filter/diskantbyte.
Vintagenörden
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: OA 14 med nya B65 oaII

Post by momus »

Hej

Är det verkligen B 65 II oa som sitter i dina högtalare? Det där med inspelning verkar vara lite konstigt. Jag bytte till B 65 i mina OA 12 och OA 14 för två år sedan och där var det inget problem med bas, och jag behövde heller inte "spela in" dom (märkte ingen skillnad efter några månader). Jag vill inte tala illa om HiFiKit, men var det inte så att dom för ungefär tio år sedan sålde ersättningselement till Sonabs sjuttiotalare som inte passade?
Enda gången jag märkt att ljudet från högtalarna var basfattigt och tunt var när jag kopplade in en nästan 20 år gammal integrerad förstärkare från Proton, så visst kan olika förstärkare låta olika.
Men att gamla sjuttio- och åttiotalshäckar generellt skulle passa bättre till Sonabs sjuttiotalare tror jag bara är en myt. Ju bättre förstärkeri, ju bättre ljud är i alla fall min erfarenhet.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests