Ställa in en Denon

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Ställa in en Denon

Post by bach4ever »

Jag har helt enkelt använt den automatiska mätmikrofonen och följt instruktionerna för att ställa in. Läste någonstans att det inte är det optimala för att få bäst ljud. Någon som har bra tips hur man går tillväga för att ljudet ska bli bäst möjliga?
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
tct98
(30+ posts)
(30+ posts)

Re: Ställa in en Denon

Post by tct98 »

Är det typ 5.1 ljud du vill ställa in ?
Jag köpte en ljudnivåmätare på Clas Ohlsson, tillverkade en hållare med fot som jag kunde skruva fast den på. I menyn på min Denon 2807 så kan man välja att göra en manuell inställning av så väl högtalare som nivåer. Har du subbas så välj att alla högtalare är small. Subben ställs på LFE. Mät avståndet till högtalarna och mata in det i menyn. Sätt mätaren i din lyssningsposition och starta den manuella inställning. Den består av ett brus. Ställ in nivå 0dB för högtalren vänster fram, och med volymen ställ nivån med hjälp av mätaren till 70-75dB. Vandra sen i listan med dom andra högtalarna (kanalerna) och justera med hjälp av fjärren i menyn så att nivåerna blir lika (dvs 70-75dB eller det värde som vänster fram har).
Subben kan man gärna ställa lite högre (3-5dB) om man gillar bas. Delningsfrekvens brukar vara 80Hz men det går att prova lite olika efter tycke och smak. Har säkert glömt någon detalj men följ menyn i förstärkaren så ska det nog bli bra.
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Tack! Det låter som ett vettigt sätt att gå tillväga. Jag kör med OA 51 och en center fram, ingen sub, och fyra Mupps på bakkanalerna. Det jag fortfarande undrar är vad som blir bättre med ljudet om man ställer in manuellt? Jag menar, Audyssey ställer också in nivåer och avstånd, vad är skillnaden?
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
tct98
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by tct98 »

Den automatiska inställningen kan ibland välja högtalare large när man kanske hellre vill ha small. I ditt fall är det ju inga problem iom att du inte har någon sub. Dessutom blir avstånden lite mer rätt men det är inga stora skillnade. Nivåerna kan behöva justeras. Men det beror ju också på hur bra mätdon man har. Sen är det ju roligt att lära sej hur man gör och läsa på div forum vad men strävar efter. Det svåraste som jag förstått är basen. Där uppstår många fenomen som kan ställa till det.
Har själv OA51 , xtz center , oa5-2 (som bakkanaler) samt 2 st OB51 som sub drivna av en förstärkare från XTZ.
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Ska jag tolka tystnaden som att den påstådda skillnaden (från LTS håll...) mellan automatisk och manuell inställning bara är ytterligare en HiFi skröna?

Post Reply